1-192

1-192

Sénat de Belgique

Belgische Senaat

Annales parlementaires

Parlementaire handelingen

SÉANCE DU JEUDI 4 JUIN 1998

VERGADERING VAN DONDERDAG 4 JUNI 1998

(Vervolg-Suite)

VRAAG OM UITLEG VAN MEVROUW LEDUC AAN DE MINISTER VAN VERVOER OVER « DE GEBREKKIGE CONTROLE EN REGLEMENTERING INZAKE BOORDDOCUMENTEN »

DEMANDE D'EXPLICATIONS DE MME LEDUC AU MINISTRE DES TRANSPORTS SUR « LES DÉFICIENCES DU CONTRÔLE ET DE LA RÉGLEMENTATION EN MATIÈRE DE DOCUMENTS DE BORD »

De voorzitter. ­ Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Leduc.

Het woord is aan mevrouw Leduc.

Mevrouw Leduc (VLD). ­ Mijnheer de voorzitter, de wet van 31 december 1953 bepaalt dat boorddocumenten van een wagen die uit het verkeer wordt genomen, moeten worden ingeleverd. Bij de inlevering van die documenten wordt het chassisnummer van het betreffende voertuig geblokkeerd. De autozwendel is dagelijks voorpaginanieuws en het lijkt dus voor de hand te liggen dat de strikte toepassing van deze reglementering en het meer sluitend maken ervan, een voorwaarde is om deze misdaad binnen redelijke perken te houden en, bij voorkeur, ongedaan te maken.

Ik heb getracht na te trekken hoeveel boorddocumenten effectief worden ingeleverd. De Dienst voor de Inschrijvingen van Voertuigen heeft mij meegedeeld dat na een zogenaamde « perte totale » nauwelijks 20% van de boorddocumenten van onherstelbaar verklaarde voertuigen worden ingeleverd. Dit betekent dat er meer dan 75% van de chassisnummers van onherstelbare voertuigen in omloop blijven. Deze gegevens zijn hallucinant en staan in schril contrast met de vigerende wetgeving die inlevering van de boorddocumenten verplicht. Bovendien liggen in ons land de blanco inschrijvingsbewijzen als het ware voor het grijpen. Men zal zich ongetwijfeld de onwaarschijnlijke diefstal van 21 000 dergelijke documenten herinneren. Gangsters en zwendelaars kunnen zich naar believen oneigenlijke documenten toe-eigenen en gebruikmaken van chassisnummers die in feite zouden moeten zijn geblokkeerd.

In een artikel in Humo van deze week kan men het parcours volgen van twee wagens die niet langer geschikt zijn om in het verkeer te blijven, maar wel worden verkocht en naar het buitenland gaan om daar opnieuw te worden ingezet. Ik ken persoonlijk gevallen waar wagens waarvan het chassis volledig gebogen was en die « perte totale » waren verklaard, na wat knutselwerk terug in het verkeer werden gebracht of waarvan het chassisnummer nadien op een gestolen voertuig werd aangebracht. Mensen die zich een goede occasiewagen menen aan te schaffen doch een opgekalefaterd wrak in handen krijgen, brengen niet alleen hun eigen leven, maar ook dat van anderen in gevaar, wanneer zij met een dergelijk voertuig op de weg komen.

De chassisnummers, de boorddocumenten en de inschrijvingsdocumenten liggen zomaar voor het grijpen en de wetgever blijft gelaten toezien.

De reglementering van de schroothandel is zo ondoeltreffend dat handelaars naar eigen goeddunken en zonder schroom kunnen meespelen in de verdachte autohandel. Naar verluidt zou de autozwendel vooral bij een aantal Brusselse schroothandelaars schering en inslag zijn.

Ook buiten het misdaadmilieu wordt grondig geprofiteerd van de laksheid van de overheid. Wagens die als « perte totale » worden geregistreerd, zijn bijzonder gegeerd door sommige malafide herstellers die ze terug in het verkeer brengen of ze goed- of kwaadschiks naar het buitenland verslepen om ze aldaar op de markt te brengen.

Uit het met de Dutroux-affaire samenhangende dossier autozwendel heeft iedereen geleerd dat de chassisnummers van uit het verkeer genomen wagens handig worden gebruikt voor de handel in gestolen wagens. De autozwendelaars kopen niet de wrakken, maar wel de chassisnummers en boorddocumenten op.

Aangezien deze praktijk breed is verspreid, neem ik aan dat er op de inlevering van de boorddocumenten nagenoeg geen enkele controle is.

Van de minister had ik graag geweten welke acties hij onderneemt om deze misbruiken tegen te gaan. Volgens de huidige reglementering moeten de boorddocumenten daadwerkelijk worden ingeleverd en moet het chassisnummer worden geblokkeerd. Waarom wordt dit nummer niet vernietigd, zoals bijvoorbeeld in Duitsland het geval is ? Met de huidige informaticasystemen kan toch worden gecontroleerd of die nummers niet worden herbruikt.

Welke controle is er op dit moment ? Wordt er opgetreden ? Welke sancties bestaan er ?

Wordt de mogelijkheid overwogen om de boorddocumenten en het chassisnummer echt te laten vernietigen zodat er niet meer kan worden gesjoemeld ? Waar het een « perte totale » betreft is de wagen per definitie waardeloos. Er kunnen dus geen economische redenen ingeroepen worden als tegen-argument.

Overweegt de minister maatregelen die het in verkeer brengen van onveilige wagens kan vermijden ? Ik heb weet van een tiental ongevallen met wagens waarvan het chassis werd rechtgetrokken. Doet de minister iets om dergelijke fraude tegen te gaan, om het rechttrekken van chassis onmogelijk te maken ?

De reglementering moet worden aangepast zodat een wrak slechts kan worden verkocht en de verzekeringsmaatschappij de schadevergoeding slechts uitbetaalt nadat een bewijs wordt voorgelegd, dat de boorddocumenten werden ingeleverd en het chassisnummer werkelijk werd vernietigd.

Het gesjoemel met autowrakken, boorddocumenten en chassisnummers moet worden bestreden, ook al omdat dit de autodiefstallen aanmoedigt. Men kan hierover deze week in Humo lezen.

Ik heb documenten van de APSD, van de GOCA, van de stationschef van de autokeuring en van verschillende herstellers om mijn bewering te staven. De toestand in België is ontzettend laks en de overheid doet niets. Ik vraag om dringende maatregelen terzake. (Applaus.)

De voorzitter. ­ Het woord is aan minister Daerden.

De heer Daerden, minister van Vervoer. ­ Mijnheer de voorzitter, mijn diensten zijn zich wel degelijk bewust van de problematiek van de autowrakken. Zodra de DIV de boorddocumenten van een voertuig dat als wrak wordt beschouwd, ontvangt, vernietigt zij deze en blokkeert zij het chassisnummer. De OVAM controleert momenteel alle Vlaamse schroothandelaars. Het Brussels en het Waals Gewest werken aan een gelijkaardig systeem. In een aantal gevallen wordt de DIV door de laatste eigenaar, de verzekeraar of de schroothandelaar, niet op de hoogte gebracht van de declassering van het voertuig. Op dat ogenblik kan de DIV de reglementen niet toepassen, geen controle uitvoeren en de niet-naleving niet sanctioneren.

Alle voertuigen met veiligheidsproblemen moeten door de technische controle worden gekeurd voor zij opnieuw in het verkeer mogen worden gebracht. Deze zware controle wordt strikt uitgevoerd. Een voertuig dat niet aan de veiligheidsnormen voldoet, wordt onmiddellijk geweigerd. Bij deze controle wordt nagegaan of het chassis eventueel is rechtgetrokken.

Ik ben van oordeel dat de huidige wetgeving voldoet. De laatste eigenaar, de verzekeraar of de schroothandelaar, moet de wet naleven en de documenten naar de DIV terugzenden. Ik ben wel degelijk op de hoogte van het wetsvoorstel-Viseur-Mairesse, dat de frauduleuze handel in wrakken wil tegengaan. Ik sta open voor alle suggesties die een betere opsporing van wrakken toelaten en het verdwijnen ervan onmogelijk maken om zo de fraude te verminderen.

De voorzitter. ­ Het woord is aan mevrouw Leduc.

Mevrouw Leduc (VLD). ­ Mijnheer de voorzitter, ik heb de indruk dat de minister eigenlijk niet weet wat er op het ogenblik gebeurt. Wat hij zegt is theorie en de praktijk is anders. Van 20% van de auto's die als « perte totale » worden beschouwd, worden de documenten niet ingeleverd. De bevoegde minister moet dan ook zorgen voor een efficiënte controle op de wrakken waarvan de documenten niet worden ingeleverd. Hij moet eveneens zorgen voor een gepaste straf. Velen van ons hebben afgelopen maandag de uitzending op Canvas gezien. Daaruit blijkt dat de wrakken door malafide handelaars in België worden opgekalefaterd. Soms maken zij van drie auto's één. Deze wagens worden in België in het verkeer gebracht. De minister beweert dat zij degelijk worden gecontroleerd. Ik beweer het tegendeel.

Het is bewezen dat talrijke ongevallen met dodelijke afloop plaatsvinden met autowrakken die zowel in België als in het buitenland terug in het verkeer worden gebracht. Iedereen weet dat er op commando auto's worden gestolen. Bepaalde documenten en chassisnummers van wagens met een « perte totale » worden in die wagen geïmplementeerd, zodat ze weer in het verkeer kunnen worden gebracht. Daartegen doet de Belgische overheid op het ogenblik niets. Wij weten allemaal welke zwendel er bestaat en wat er allemaal gebeurt.

De minister heeft mijn vragen eigenlijk niet beantwoord, hij gaf alleen een theoretisch exposé. Ongeveer 25% van de documenten worden ingeleverd, de andere verdwijnen in het niets en de Belgische Staat doet er niets aan. In kleine gemeenten en in steden worden tientallen auto's gestolen terwijl de politie oogluikend toeziet. Wij dulden dit niet langer. Daaraan moet vooral in het belang van de veiligheid van de burger iets worden gedaan.

De heer Goris (VLD). ­ Denk maar aan de toestand in Charleroi.

Mevrouw Leduc (VLD). ­ Niet alleen in Charleroi, maar ook in Zolder zijn er weer tientallen wagens gestolen voor de ogen van de politie. Ik kan daarvan beelden tonen. Iedereen kent de toestand, maar de regering doet er niets aan. Dat is een kaakslag voor de bevolking. (Applaus. )

De voorzitter. ­ Het incident is gesloten.

L'incident est clos.