5-41 | Belgische Senaat | 5-41 |
Waarschuwing: de blauwe kleur geeft aan dat het gaat om uit het Frans vertaalde samenvattingen.
Onderzoek van de geloofsbrieven en eedaflegging van een nieuw lid
Mededeling door de voorzitster van de Senaat betreffende de begroting van de Senaat voor 2012
Mededeling door de voorzitster van de Senaat betreffende het pensioenstelsel van de parlementsleden
Inoverwegingneming van voorstellen
In overweging genomen voorstellen
Grondwettelijk Hof - Prejudiciële vragen
Raad voor Vreemdelingenbetwistingen
Voorzitster: mevrouw Sabine de Bethune
(De vergadering wordt geopend om 15.05 uur.)
De voorzitster. - Bij de Senaat is het dossier aanhangig van mevrouw Fatma Pehlivan, aangewezen als gemeenschapssenator.
Het Bureau is zopas bijeengekomen om de geloofsbrieven van mevrouw Pehlivan te onderzoeken.
Het woord is aan de heer Anciaux om voorlezing te doen van het verslag van het Bureau.
De heer Bert Anciaux (sp.a). - Het Bureau heeft kennis genomen van de aanwijzing die op 21 december jongstleden werd gedaan door de sp.a-fractie van het Vlaams Parlement, met toepassing van artikel 211, §7, van het Kieswetboek, ten einde te voorzien in de vervanging van mevrouw Güler Turan, die bij brief van 16 december 2011 ontslag heeft genomen als gemeenschapssenator.
Het Bureau heeft vastgesteld dat de lijst bedoeld in artikel 211, §7, van het Kieswetboek, die aan de griffier van de Senaat werd betekend, ondertekend is door de meerderheid van de leden van de betrokken fractie.
Wat het eigenlijke onderzoek van de geloofsbrieven betreft, acht het Bureau deze procedure overbodig omdat dit onderzoek reeds door de bevoegde Assemblee is verricht.
Bijgevolg heeft het Bureau de eer u voor te stellen mevrouw Fatma Pehlivan als lid van de Senaat toe te laten.
De voorzitster. - Ik verzoek mevrouw Pehlivan de grondwettelijke eed af te leggen.
-Mevrouw Fatma Pehlivan legt de grondwettelijke eed af.
De voorzitster. - Ik geef mevrouw Fatma Pehlivan akte van haar eedaflegging en verklaar haar aangesteld in haar functie van senator.
Mevrouw Dominique Tilmans (MR). - Het is belangrijk dat in het arrondissement Bastogne een spoeddienst wordt georganiseerd.
De Directie Ziekenhuiszorg van de Overheidsdienst van Wallonië heeft, in samenwerking met de inspecteurs van het Departement Gezondheid en Medisch-sociale Infrastructuur, aan de intercommunale gezondheidszorg Vivalia laten weten dat de erkenning van de gespecialiseerde spoeddienst van de campus Bastogne voor een laatste keer met zes maanden wordt verlengd.
Tegen maart 2012 moet het ziekenhuis van Bastogne aan twee verplichtingen voldoen. Een eerste houdt verband met de architectuur en vormt geen enkel probleem. De tweede heeft te maken met de human resources van de spoeddienst, die over een voldoende sterke dienst verpleging en over een permanent en snel oproepbare medische permanentie dient te beschikken.
Gelukkig zijn er verschillende maatregelen genomen om aan die vereisten te voldoen.
Helaas heeft het Beheerscomité van Vivalia van 13 december geantwoord dat het noch nu, noch in de toekomst tegemoet kan komen aan bepaalde opmerkingen over de medische permanentie; zo is het niet mogelijk op ieder ogenblik wanneer het nodig is, een kinderarts, een gynaecoloog, een neuroloog of een psychiater op te roepen. Ik verwijs naar artikel 10, eerste alinea. Het is dus onmogelijk een dergelijke dienst te verzekeren.
Om de bevolking van het arrondissement Bastogne in alle omstandigheden gepaste medische spoedverzorging te kunnen waarborgen heeft het Beheerscomité besloten om urgent bij de FOD Volksgezondheid een PIT of een MUG aan te vragen.
Het Beheerscomité heeft de Directie Ziekenhuiszorg van het Departement Gezondheid van de SPW (Service public de Wallonie), verzocht te verdedigen wat volgt:
1. de huidige MUG kan worden verlengd tot de voorwaarden vervuld zijn om hem te vervangen door een medische spoeddienst van het arrondissement Bastogne die dient te worden toegewezen door de FOD Volksgezondheid;
2. zo nodig, kan tegelijkertijd de erkenning als SUS op aangepaste manier worden verlengd, onder het voorbehoud dat in het belang van de bevolking van het arrondissement Bastogne een streefdatum voor het einde van de overgangsperiode wordt bepaald.
Bestuderen uw diensten de keuze voor een PIT, wat een federale bevoegdheid is? Hebt u al een aanvraag ontvangen van de Directie Ziekenhuiszorg van de Overheidsdienst van Wallonië en, zo ja, binnen welke termijn kunt u die dienst verzekeren?
Mevrouw Laurette Onkelinx, vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen. - U spreekt altijd met veel passie over uw streek, uw mooie provincie. U hebt gelijk, maar dat specifieke karakter zorgt ook voor een aantal problemen. Het is een uitgestrekt gebied met een gemiddelde bevolkingsdichtheid. De gezondheidsinfrastructuren zijn sterk verspreid. De vier ziekenhuizen, Aarlen, Marche, Bastenaken en Libramont, liggen ver uit elkaar. Gelukkig zijn ze verenigd in de intercommunale Vivalia, die unaniem gesteund wordt in de streek.
Het is niet de eerste keer dat er een probleem is met spoedeisende hulp in de provincie Luxemburg. We moeten niet alleen zorgen voor een goed geografisch netwerk, maar ook voor kwalitatieve interventies.
Het zogenaamde Front Patton zal het daarmee wellicht eens zijn.
We kunnen geen risico's nemen of verantwoordelijk zijn voor een gebrekkige bijstand aan patiënten door een gebrek aan gespecialiseerd verzorgend personeel.
De drie ziekenhuizen garanderen kwalitatieve spoedhulp, maar Bastenaken blijft een probleem. Enkele van de vier belangrijkste problemen zullen worden opgelost, onder meer de aanwerving van spoedartsen, verpleegkundigen gespecialiseerd in spoedeisende hulp, lokalen en wachtdiensten voor een reeks specialismen.
Het Waalse Gewest, bevoegd voor de materie, onderzoekt deze factoren. Ik wacht, net als u, op de beslissing. Ik kan me niet uitspreken over de goedkeuring of de intrekking ervan.
Op de vraag of in geval van intrekking van de goedkeuring de federale overheid een oplossing kan bieden, kan ik antwoorden dat het technisch en budgettair mogelijk is op voorwaarde dat een vraag wordt ingediend en wordt onderzocht. Dat is tot hier toe niet het geval. Er lopen verschillende PIT-proefprojecten. Het model dat Virton heeft aangenomen kan als referentie dienen. Alles hangt af van de voorwaarden en de mogelijkheden van Bastenaken.
Een andere optie zou de eerste opvang van spoedgevallen zijn. Deze normen zijn minder streng dan voor de MUG, maar de aanwezigheid van specialisten is toch onontbeerlijk.
Alles hangt af van de noden en het beschikbaar personeel om kwalitatieve eerste zorg te garanderen. Ik kan u verzekeren dat we dit probleem met veel aandacht onderzoeken om de best mogelijke oplossing te bieden voor de inwoners van Bastenaken. We zullen de provincie Luxemburg uiteraard niet laten vallen.
Mevrouw Dominique Tilmans (MR). - Net als de minister meen ik dat dringend een oplossing moet worden gevonden. Naargelang van het beschikbare medische en verpleegkundige personeel zal de beste manier moeten worden gekozen.
Mevrouw Marleen Temmerman (sp.a). - De Christelijke Mutualiteit (CM) pakte onlangs uit met een bijzondere service voor de leden die een hospitalisatieverzekering hebben bij die mutualiteit. Via de dienst `Second-O', wat staat voor second opinion, kan binnen de twintig dagen een tweede medisch advies gevraagd worden bij het netwerk van de ziekenhuizen van het UZ Leuven. Wie van de dienst gebruik maakt, moet een eenmalige administratiekost van 30 euro betalen. In de meeste ziekenhuizen is een tweede opinie echter een gewoon consult dat door het ziekenfonds wordt terugbetaald.
Met de dienst `Second-O' belooft de CM geen extra medische onderzoeken uit te voeren en zegt men zich te willen baseren op de door de mutualiteit doorgestuurde medische stukken. De CM bezorgt deze second opinion rechtstreeks aan de huisarts of de behandelende geneesheer, die dan in samenspraak met de betrokken patiënt deze tweede opinie interpreteert en de te volgen diagnose uitstippelt.
Bij dit project rijzen mijns inziens toch wel enige deontologische vragen.
Wordt met dit initiatief geen oneerlijke concurrentie georganiseerd tussen ziekenhuizen en vormt het geen inbreuk op het verbod op reclame voor medische verstrekkingen, met als rechtstreeks gevolg medische overconsumptie, waarbij de leden van de CM bovendien verplicht worden een hospitalisatieverzekering van de CM te nemen om van deze dienst gebruik te kunnen maken?
Hoe zit het met de keuzevrijheid en de kwaliteit van het medisch consult van de patiënt en de beroepsbeoefenaar, die voor hun tweede medisch advies niet meer terecht kunnen bij de specialist van hun keuze, maar zich in contact moeten stellen met de universitaire ziekenhuizen in Leuven?
Mevrouw Laurette Onkelinx, vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen. - Ik heb onlangs kennis genomen van dit initiatief van de CM. Hierbij kunnen inderdaad vragen worden gesteld. U haalt in uw vraag zelf ook al enkele bedenkingen aan.
Ik zal mijn verschillende diensten vragen dit initiatief op drie punten te onderzoeken: respecteert dit initiatief de wet op de ziekenfondsen, respecteert dit initiatief de wet op de patiëntenrechten en respecteert dit initiatief het Europese beginsel van het vrije verkeer van de patiënten?
Om één en ander uit te klaren zal onder meer contact worden opgenomen met de CM zelf, met de Commissie voor de Rechten van de patiënt en met de Nationale Orde van Geneesheren.
Het spreekt vanzelf dat ik dit dossier verder zal blijven volgen.
Mevrouw Marleen Temmerman (sp.a). - Ik dank de minister voor deze toelichting. Wij zullen te gelegener tijd nog informeren naar de antwoorden op de door haar gestelde vragen.
De heer Bart Laeremans (VB). - De organisatie Sharia4Belgium blijft het nieuws halen met zeer opmerkelijke berichten. Het laatste wapenfeit is het openlijke dreigement om het Atomium af te breken, naar het voorbeeld van de Afghaanse Taliban die enkele historische Boeddhabeelden heeft vernietigd. Men zou denken dat het hier om kolder gaat, maar blijkbaar meent de organisatie het wel. De leden van de organisatie zijn niet alleen geschift, ze zijn ook gevaarlijk. Ze bezondigen zich aan strafbare feiten zoals het oproepen tot haat en discriminatie, schending van de antidiscriminatiewet en dergelijke.
Onlangs hebben leden een voordracht verstoord in Amsterdam. Eén van hun militanten veilde onlangs op het internet een bijna gebruiksklare kalasjnikov. Het bezit van dit wapen toont aan dat de organisatie banden heeft met het terreurmilieu.
Vorige week raakte ook bekend dat hun aanvoerder afgelopen zomer in Parijs vertoefde. Een uitlevering aan Marokko, waar hij nog een celstraf van 8 jaar moet uitzitten voor drugshandel, werd nipt vermeden. Ik meende toen dat tussen België en Marokko geen uitleveringsverdrag bestaat. Dat blijkt echter niet juist; het is dan ook niet duidelijk waarom België betrokkene niet uitlevert.
Kan de minister meer zeggen over het onderzoek naar de kalasjnikov en de banden van Sharia4Belgium met het terreurmilieu?
Waarom is de aanvoerder van Sharia4Belgium niet aan Marokko uitgeleverd? Welke rol speelden onze veiligheidsdiensten hierin? Waarom kan België betrokkene zelf niet uitleveren aan Marokko?
Mevrouw Annemie Turtelboom, minister van Justitie. - Sharia4Belgium heeft duidelijk de bedoeling om, ondanks de zeer beperkte aanhang en middelen, zoveel mogelijk nieuwswaarde te genereren. De leider en de leden of sympathisanten van de groepering stellen zich daarom bewust provocerend op. Op die manier krijgt de groepering een forum dat ze niet verdient.
De politie- en inlichtingendiensten volgen de activiteiten van de groepering en haar leden. Inbreuken worden correct en systematisch vastgesteld en zo nodig ook vervolgd. Het onderzoek naar de kalasjnikov en de eventuele banden met het terreurmilieu past volledig in die aanpak.
In april van dit jaar werd de leider van Sharia4Belgium in Parijs aangehouden tijdens een sit-in tegen de wet die het dragen van de nikab verbiedt. Hij werd ook ondervraagd over zijn uitspraken op YouTube. Frankrijk had de Marokkaanse Belg aan Marokko kunnen uitleveren omdat het land tegen de man een internationaal aanhoudingsbevel heeft uitgevaardigd. De betrokkene is in Marokko veroordeeld voor drugshandel en moet zijn straf nog uitzitten. Frankrijk heeft hem niet uitgewezen. De Belgische diensten hebben bij dat besluit geen enkele rol gespeeld.
De heer Bart Laeremans (VB). - Ik weet dat er enkele procedures lopen, maar tot op heden is er jammer genoeg nog geen veroordeling uitgesproken.
Ik stel vast dat de leider door ons land niet kan worden uitgeleverd omdat hij blijkbaar de Belgische nationaliteit heeft. Ik vraag de minister om er alles aan te doen opdat de man toch aan Marokko kan worden uitgeleverd zodra hij zich in een buurland bevindt. De minister antwoordt dat onze diensten niets hebben gedaan om hem door Frankrijk te doen uitleveren. Dat is jammer. Het zou veel beter zijn mocht betrokkene zijn straf in Marokko moeten uitzitten, zodat wij hem hier nooit meer zien. Iemand die zegt dat de nationale monumenten naar Afghaans voorbeeld moeten worden vernietigd, zou in dit land eigenlijk persona non grata moeten zijn. De minister zou alles in het werk moeten stellen om een dergelijk sujet definitief van ons grondgebied te verwijderen, desnoods via een buurland.
Mevrouw Caroline Désir (PS). - In de Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van mensenhandel en mensensmokkel, die in 1995 is opgericht, zitten de politieke en operationele actoren die betrokken zijn bij de bestrijding van mensenhandel en mensensmokkel. Die cel en haar bureau staan dus centraal in het geïntegreerde en gecoördineerde beleid ter bestrijding van mensenhandel en mensensmokkel.
Waarom zijn de gespecialiseerde centra voor de opvang van slachtoffers van mensenhandel niet vertegenwoordigd in die interdepartementale coördinatiecel? Het gaat om mensen met een grote terreinkennis. Hun expertise kan zeer nuttig zijn voor de cel die onder meer als opdracht heeft voorstellen en aanbevelingen te formuleren inzake de bestrijding van mensenhandel en mensensmokkel.
Kan het koninklijk besluit van 16 mei 2004 worden gewijzigd zodat die centra in de toekomst deel kunnen uitmaken van de coördinatiecel? De centra zijn daar vragende partij voor.
Mevrouw Annemie Turtelboom, minister van Justitie. - Hoewel de gespecialiseerde centra voor de opvang van slachtoffers van mensenhandel zeer goed werk leveren, moet ik inderdaad erkennen dat ze geen deel uitmaken van de Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van mensenhandel en mensensmokkel. Die heeft als hoofdopdracht de acties en het beleid van de verschillende departementen en overheidsagentschappen te coördineren. In die optiek kan de Interdepartementale Coördinatiecel de gespecialiseerde centra als experts of bevoorrechte actoren van het terrein horen.
Mevrouw Caroline Désir (PS). - Jammer genoeg meen ik te begrijpen dat er hoegenaamd geen plannen bestaan om de opvangcentra structureel deel te doen uitmaken van de interdepartementale cel. Zo laat men een grote expertise aan zich voorbijgaan want in alle aanbevelingen met betrekking tot de bestrijding van mensenhandel wordt de noodzaak benadrukt om voorrang te geven aan de eerstelijnsopvang. In die opvangcentra werken experts inzake de opvang van slachtoffers.
De heer Philippe Moureaux (PS). - In het raam van een proefproject worden sinds 7 juli in 17 Belgische gemeenten rijbewijzen in bankkaartformaat afgegeven. De proeffase is sinds de herfst van 2011 afgelopen. Daarop had een vrijwillige vervolgfase van enkele maanden moeten volgen, waarop vanaf januari 2012 het systeem in het hele land zou worden veralgemeend. In de proeffase zijn technische problemen en beheersproblemen tot uiting gekomen.
Eerst en vooral brengt de afgifte van een rijbewijs met zich mee dat in het dossier van de burger in het Rijksregister een inlichting met betrekking tot de intrinsieke aard van het nieuwe rijbewijs wordt bijgewerkt. Bij de afgifte van rijbewijzen in bankpasformaat gebeurt die aanpassing in het dossier van de burger niet, wat problemen veroorzaakt, zowel op het vlak van het strafblad als voor het gebruik door de politie.
Daarnaast is de interface `Mercurius', waarmee rijbewijzen in bankpasformaat kunnen worden gevraagd, enkel een opvraaginterface en geen beheersinstrument. Zo is het niet mogelijk een duidelijke boekhouding bij te houden en statistieken op te maken.
Tot slot zijn de gemeenten in het systeem van de huidige rijbewijzen verplicht een kaartsysteem op naam met gegevens over de rijbewijzen bij te houden. Die verplichting is niet afgeschaft, maar met de nieuwe rijbewijzen is de opmaak van dat kaartensysteem niet meer mogelijk waardoor de gemeenten die het kaartensysteem gebruiken, tot kunst- en vliegwerk worden gedwongen.
In 2012 moeten de rijbewijzen in bankkaartformaat normaal gezien worden veralgemeend, moeten de paspoorten aan de internationale regels worden aangepast en moeten de identiteitskaarten in bankkaartvorm worden ingevoerd voor de personen van vreemde afkomst die wettelijk op ons grondgebied verblijven. Als die drie verplichtingen voor de gemeenten samenvallen, wordt de situatie onbeheersbaar. Vanochtend had ik de kans mevrouw Milquet, minister van Binnenlandse Zaken, daarover te spreken. Het zou goed zijn dat er een overeenkomst wordt gesloten om die nieuwe verplichtingen, waarvan ik de noodzaak niet betwist, in etappes uit te voeren.
Wat is de stand van zaken van het project op het vlak van de aspecten die uw departement aanbelangen? Wanneer is de veralgemening gepland? Zullen de gemeenten preciezere informatie krijgen over de voortgang van het project? Zijn de problemen die ik heb vermeld, opgelost of zullen ze worden opgelost op het ogenblik van de veralgemening?
De heer Melchior Wathelet, staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, en voor Staatshervorming. - Er zijn thans geen 17, maar 38 pilootgemeenten voor dit project. Het zijn zowel belangrijke steden als kleine gemeenten.
In januari 2013 moeten de gemeentebesturen operationeel zijn om de rijbewijzen in bankkaartformaat af te geven, zoals opgelegd door de Europese bankrichtlijn.
De FOD Mobiliteit en Vervoer zal elke gemeente de toepassing bezorgen en de gepaste opleiding geven.
De planning heeft inderdaad vertraging opgelopen, omdat de Raad van State met een arrest van 10 november 2011 de beslissing van de Ministerraad van 29 september 2011 heeft geschorst, waarbij de concessieovereenkomst voor de aanmaak, de personalisatie, de verspreiding en de inning van bijdragen voor het nieuwe rijbewijs in bankkaartmodel in alle Belgische gemeenten werd toegekend aan één van de vier kandidaat-vennootschappen. Er moet dus een nieuwe overheidsopdracht worden uitgeschreven, waardoor de procedure vertraging zal oplopen.
Het is nooit de bedoeling geweest het gemeentepersoneel te laten starten met dit nieuwe afgiftesysteem voor rijbewijzen zonder voorafgaande informatie of opleiding, wel integendeel. In 2012 worden de opleidingen gepreciseerd en geconcretiseerd, zodat al het gemeentepersoneel tijdig zal zijn opgeleid en voorbereid om over te schakelen naar het nieuwe systeem.
Uit de evaluaties bij de pilootgemeenten blijkt overigens een grote tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid en de leesbaarheid van het systeem. Dankzij de nieuwe procedure vallen ook veel handelingen weg voor het gemeentepersoneel, zoals het opmaken van het papieren document aan het loket en de inning en registratie van de bijdrage.
De testperiode heeft dus geen belangrijke hinderpalen aan het licht gebracht op technisch of administratief gebied. De opmerkingen van de pilootgemeenten worden door de betrokken dienst ingezameld via een emailadres dat alleen door deze gemeenten kan worden gebruikt. Die opmerkingen worden in real time behandeld, zowel door de administratief assistent als door de informaticadiensten van de FOD Mobiliteit.
Het geciteerde voorbeeld van het al dan niet samengaan met het papieren bestand zal worden doorgegeven aan de FOD Mobiliteit.
De opleidingssessies zullen provincie per provincie worden gepland. De gouverneurs - en voor Brussel het Gewest - zullen concreet meewerken aan de organisatie van die sessies door in elke provincie lokalen ter beschikking te stellen van de opleiders. Alle gemeenten van een provincie zouden tegelijkertijd moeten starten. Het personeel van de FOD zal vier tot zes weken vóór de geplande aanvangsdatum voor elke provincie de opleiding ter plaatse verzorgen, zodat de personeelsleden zo goed mogelijk worden voorbereid.
De ervaring leert ons dat ongeveer een halve dag nodig is om de mensen op te leiden. We zullen daarvoor dan ook de nodige tijd uittrekken.
De dienst rijbewijzen van de FOD beschikt al enkele jaren over een call center dat specifiek ter beschikking staat van de gemeenten en dat uiteraard zal versterkt worden bij de overschakeling naar het nieuwe systeem.
De FOD zal de gemeenten dus steun geven bij de invoering van het nieuwe systeem, maar ook daarna.
Aangezien de opdracht vernietigd werd, zal het proefproject met 3M na 1 januari 2012 nog doorlopen. Dat punt staat op de agenda van de Ministerraad van morgen. Het is de bedoeling het proefproject met de 38 gemeenten te kunnen voortzetten in afwachting van het bestek voor de toekenning van de nieuwe opdracht, met inachtneming van het arrest van de Raad van State van 10 november.
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - Drie weken na de stembusgang in Congo werd Joseph Kabila op 20 december beëdigd als staatshoofd van de Democratische Republiek Congo. Een opmerkelijke eedaflegging, zo zagen we op de televisie. Er was slechts één buitenlands staatshoofd aanwezig, Robert Mugabe uit Zimbabwe, over wie iedereen het eens is dat hij een dictator is. Andere Afrikaanse landen stuurden ministers of premiers; westerse landen hielden het bij hun ambassadeurs. Intussen zou gebleken zijn dat minister Reynders aanvankelijk van plan was naar de eedaflegging te gaan, maar dat hij enigszins onder druk van andere Europese landen, meer bepaald het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, besliste niet te gaan en ons land te laten vertegenwoordigen door de ambassadeur.
Men zal het met mij eens zijn dat de uitslag van de verkiezingen meer dan betwistbaar is. Verschillende rapporten, van het Carter Center maar ook van de EU-observatiemissie en AWEPA, bevestigen dat er grote onregelmatigheden waren en spreken soms zelfs van fraude, vooral dan na de stembusslag. Ik citeer uit het verslag van het Carter Center, dat ongeveer zeventig waarnemers voor een langere termijn - voor, tijdens en na de verkiezingen - in Congo had. `The Carter Center finds the provisional presidential election results announced by the Independent National Election Commission (CENI) on Dec. 9 in the Democratic Republic of the Congo to lack credibility.' Het rapport heeft het ook over `the loss of nearly 2,000 polling station results in Kinshasa'. Het zou gaan om zo'n 1,5 miljoen stemmen. `(...) impossibly high rates of 99 to 100 percent voter turnout with all, or nearly all, votes going to incumbent President Joseph Kabila.'
Ik citeer ook uit het verslag van de EU-waarnemers. `La CENI a refusé l'accès des témoins au Centre National de Traitement, organe de réception des résultats avant transmission à cette commission ad hoc. L'absence de témoins et d'observateurs lors de cette phase essentielle de consolidation et de vérification ne peut qu'affecter la confiance dans les résultats annoncés et leur crédibilité.'
Vorige week verwees de minister in zijn antwoord op vragen van collega Anciaux naar de mogelijkheid om de voorlopige uitslagen voor het Grondwettelijk Hof te betwisten. Intussen kennen we de uitslag daarvan. Niemand minder dan Hillary Clinton, VS-minister van Buitenlandse Zaken, zegt daarover: `The United States is deeply disappointed by the Democratic Republic of the Congo Supreme Court's decision to uphold the electoral commission's provisional results without fully evaluating widespread reports of irregularities.'
Diverse rapporten bevestigen dus dat er vooral bij de telling en de centralisering van de verkiezingsuitslagen onregelmatigheden zijn geweest.
De DRC is de belangrijkste partner van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Ons land heeft maar liefst 16,5 miljoen euro uitgetrokken voor de ondersteuning van het verkiezingsproces in Congo, met de uitdrukkelijke voorwaarde dat het goed moest verlopen. Dat haal ik uit een persbericht van 3 augustus 2011 van de vorige minister. Ook de Senaat heeft een resolutie goedgekeurd met aanbevelingen voor de regering.
In die resolutie werd de regering opgeroepen het eerlijke verloop van de verkiezingen te ondersteunen en er bij de Congoleze autoriteiten op aan te dringen dat de verkiezingen transparant, vrij en eerlijk zouden verlopen.
Wat houdt het Belgische engagement ten aanzien van Congo in? Gaat België nu wegkijken van de onregelmatigheden, de fraude en van de diverse verslagen, zoals dat van het Carter Center, van AWEPA en van de Verenigde Staten? België en de EU zouden een duidelijk signaal moeten geven om de tekortkomingen en de fraude bij het electoraal proces te laten onderzoeken. Een gepast antwoord zou erin bestaan een internationaal onderzoek of, zoals 11.11.11 voorstelt, internationale bemiddeling te laten uitvoeren door een multilaterale organisatie zoals de Verenigde Naties of de Afrikaanse Unie.
Ik lees dat de minister stelt dat de `tekortkomingen niet van die aard lijken om de rangorde van de resultaten in vraag te stellen'. Verder overweegt hij `om naar de DRC te gaan na de installatie van het parlement in omstandigheden die beter zijn dan die van de presidentsverkiezingen'. De regering lijkt een stilzwijgende goedkeuring te geven aan de verkiezingen, die niet democratisch zijn verlopen, en dus ook aan president Kabila, enkel om de stabiliteit in Congo te vrijwaren.
Waarom overweegt de minister nu reeds een officieel bezoek te brengen aan de DRC na de controversiële presidentsverkiezingen, terwijl nog niets bekend is over de parlementaire stembusslag? Wat zal er gebeuren met de Belgische bilaterale steun aan de verkiezingen, die enkel en alleen beloofd was in geval van een goed verloop van de stembusgang?
De heer Didier Reynders, vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken. - Sinds ik mijn functie heb opgenomen, heb ik dikwijls mijn collega's in de regering uitgelegd wat de politieke situatie in Congo na de presidentiële verkiezingen was. Na evaluatie heb ik in nauw overleg met de collega's in het kernkabinet, beslist niet naar Congo te gaan voor de eedaflegging van president Kabila.
Die houding was gerechtvaardigd, daar internationale waarnemers hebben bevestigd dat er talrijke onregelmatigheden waren bij de telling van de stemmen. Die hebben echter geen invloed op de rangschikking van de kandidaten gehad; dat werd trouwens ook door het Carter Center bevestigd.
Op 17 december heb ik inderdaad verklaard dat een missie naar de RDC in de toekomst eventueel mogelijk was. Zo een missie zal echter pas plaatsvinden na de installatie van de Nationale Assemblee, in betere omstandigheden dan die van de presidentsverkiezingen. Dat moet worden beschouwd als een aanmoediging om lessen te trekken uit de presidentiële verkiezingen en om de samenstelling van de resultaten van de wetgevende verkiezingen transparant en geloofwaardig te laten verlopen.
We moeten de rest van het verkiezingsproces zoveel mogelijk proberen te vrijwaren. Ik hoop dat president Kabila en de CENI zullen begrijpen dat ze een deel van hun verloren geloofwaardigheid kunnen herwinnen door de volgende verkiezingen beter te beheren, zodat de Congolese burgers zich even talrijk zullen engageren als op 28 november. Op de dag van de verkiezingen hebben zich immers zeer veel Congolezen geëngageerd, niet alleen voor de organisatie van de kiesbureaus, maar ook als vertegenwoordigers van de kandidaten. Volgens alle waarnemers van de verschillende partijen verliepen de verkiezingen op de verkiezingsdag zelf correct. Pas daarna waren er talrijke onregelmatigheden.
Een opening naar een samenwerking met de oppositie na de bekendmaking van de resultaten van de wetgevende verkiezingen lijkt me ook belangrijk, alsook signalen van verzoening en de bereidheid vanwege president Kabila om zijn rol als president van alle Congolezen te spelen.
Toch ben ik van oordeel dat dialoog met de Congolese overheid de beste manier is om hen aan te zetten tot inspanningen.
Tot op heden bedragen de Belgische inspanningen voor de verkiezingen in Congo 15 miljoen euro. Er wordt voorzien in een extra bedrag van drie miljoen euro voor het Basket Fund van UNDP voor de verkiezingen. Dat geld is evenwel nog niet vrijgegeven, precies om nog enige druk te kunnen uitoefenen op het goede verloop van de rest het verkiezingsproces. De beslissing over de toekenning van die tranche zal zeker niet voor de afronding van de wetgevende verkiezingen genomen worden. Dat geld zou kunnen dienen om de provinciale en lokale verkiezingen in 2012 en 2013 te steunen.
Ik hoop op een rustig verloop de komende dagen en weken, niet alleen in Congo, maar ook in Brussel.
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - Ik betreur de uitspraak van de minister, namelijk dat hij hoopt dat de resultaten zoveel mogelijk gevrijwaard zullen worden. Hij geeft het signaal dat een klein beetje fraude wel mag.
We hebben duidelijke voorwaarden gesteld. De verkiezingen moesten correct, eerlijk en transparant verlopen. Uit verschillende rapporten blijkt dat er geen correcte en eerlijke verkiezingen waren. Er waren diverse onregelmatigheden. België kan niet zomaar wegkijken van die situatie. Deze verkiezingen verliepen niet democratisch. België heeft financieel bijgedragen. Ons land moet een krachtig signaal geven. Er zou een internationaal onderzoek kunnen gebeuren. 11.11.11 suggereert zelfs een internationale bemiddeling.
Als we nu doen alsof er zich maar een klein beetje onregelmatigheden hebben voorgedaan, dan geven we goedkeuring aan een frauduleus kiesproces en aanvaarden we dat beperkte onregelmatigheden toegelaten zijn. Dan hebben we een bedrag van 15 miljoen uitgekeerd aan ondemocratische verkiezingen met onregelmatigheden en fraude. Het is onbegrijpelijk dat internationale, multilaterale organisaties niet worden opgeroepen om te handelen.
Mevrouw Nele Lijnen (Open Vld). - Zoals in alle post-conflictzones bestaat er ook in Libië een reëel risico dat de wapens van het voormalige regime in verkeerde handen vallen. Ik ben bijzonder bezorgd, aangezien ik steeds meer berichten ontvang over wapens die elders opduiken. Zo meldde het Russische persagentschap dat Russische Strelaraketten verdwenen zijn uit depots van het Libische leger. Een woordvoerder van het Russische leger gaf aan dat deze raketten in handen waren gevallen van Al Qaeda. De Libische ambassadeur in Moskou bevestigde dit bericht. De Strelaraket is een luchtdoelraket die een doelwit kan raken op 5 kilometer afstand. Le Monde bracht vorige week een bijzonder verontrustende reportage over enorme wapenhoeveelheden in een zone tussen Sirte en Waddan. Er werden semtex, lasergeleide raketten en Gradraketten gevonden. In hangars lagen een dertigtal S-300-raketten met een reikwijdte van 120 kilometer. Sommige hangars waren leeggeplunderd. Leden van Human Rights Watch hebben onlangs 14 lege kisten gevonden waarin 28 SA-24-raketten zaten. Dit zijn bijzonder geavanceerde luchtdoelraketten. Ook de site van Khushūm Akhīr is onbewaakt en de wapens liggen er verspreid over een enorme zone. Deze wapens vormen een acuut gevaar mochten ze in de handen vallen van terroristische organisaties.
Kan de minister deze berichtgeving bevestigen en kan hij aangeven welke stappen er al dan niet in NAVO-verband worden genomen om, in samenspraak met de Libische regering, deze sites zo snel mogelijk te beveiligen, de reeds verdwenen wapens te traceren en na te gaan of deze daadwerkelijk in handen van terroristische organisaties vielen?
De heer Didier Reynders, vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken. - Het probleem van de verdwijning van luchtdoelraketten in Libië is een verontrustend fenomeen, dat door de internationale gemeenschap zeer ernstig wordt genomen. Als die raketten in handen van terroristen vallen, kunnen ze een ernstige bedreiging voor de luchtvaart vormen.
Sinds het einde van de militaire operaties is er geen enkele NAVO-activiteit meer in Libië. De huidige initiatieven gaan uit van geallieerden die in eigen naam optreden, in het bijzonder de Verenigde Staten. De VS zijn sinds meerdere maanden op het terrein actief met een groot arsenaal aan middelen. In nauw overleg met de Libische autoriteiten zijn de VS ook bezig met het inventariseren van de bestaande voorraad, het evalueren van het aantal raketten dat tijdens de bombardementen werd vernietigd en met te proberen om de wapens te recupereren die nog in handen zijn van diverse milities. Duizenden raketten werden al gerecupereerd en vernietigd. Het exacte aantal ontbrekende raketten ligt nog niet vast en zal waarschijnlijk ook nooit met absolute precisie kunnen worden bepaald. Over deze kwestie hebben de Amerikaanse regering en de Europese Unie al overleg gepleegd. Ze werken momenteel een actieprogramma hierover uit.
Ik onderzoek op het ogenblik op welke manier België een bijdrage kan leveren. Mogelijk zal ik begin volgend jaar met dat doel een politieke missie naar Libië organiseren.
De voorzitster. - Ik stel voor deze wetsontwerpen samen te bespreken. (Instemming)
De heer François Bellot (MR), rapporteur. - Ik verwijs naar mijn schriftelijke verslag.
-De algemene bespreking is gesloten.
(De tekst aangenomen door de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden is dezelfde als de tekst van het door de Kamer van volksvertegenwoordigers overgezonden ontwerp. Zie stuk Kamer 53-1799/4.)
-De stemming over het wetsontwerp in zijn geheel heeft later plaats.
(De tekst aangenomen door de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden is dezelfde als de tekst van het door de Kamer van volksvertegenwoordigers overgezonden ontwerp. Zie stuk Kamer 53-1800/3.)
-De artikelen 1 en 2 worden zonder opmerking aangenomen.
-De stemming over het wetsontwerp in zijn geheel heeft later plaats.
De voorzitster. - Ik stel voor deze wetsontwerpen samen te bespreken. (Instemming)
De heer François Bellot (MR), rapporteur. - Ik verwijs naar mijn schriftelijke verslag.
-De algemene bespreking is gesloten.
(De tekst aangenomen door de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden is dezelfde als de tekst van het door de Kamer van volksvertegenwoordigers overgezonden ontwerp. Zie stuk Kamer 53-1840/4.)
-De stemming over het wetsontwerp in zijn geheel heeft later plaats.
(De tekst aangenomen door de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden is dezelfde als de tekst van het door de Kamer van volksvertegenwoordigers overgezonden ontwerp. Zie stuk Kamer 53-1841/3.)
-De artikelen 1 en 2 worden zonder opmerking aangenomen.
-De stemming over het wetsontwerp in zijn geheel heeft later plaats.
Mevrouw Fauzaya Talhaoui (sp.a), rapporteur. - Dit optioneel bicameraal wetsontwerp behandelt de omzetting van een richtlijn van 2009 van het Europees Parlement en de Europese Raad. De voornaamste doelstellingen van dit wetsontwerp zijn de versterking van de consumentenbescherming, de vergroting van de bevoorradingszekerheid, het vergroten van de onafhankelijkheid en deskundigheid van de regulerende instanties en de scheiding van de transmissienetbeheerders van elektriciteit en aardgas alsook beheerders van de opslagcapaciteit van aardgas en vloeibaaraardgasfaciliteiten.
Om de consumentenbescherming te garanderen wordt de rol van de CREG enorm versterkt. Er wordt een versterkt controlemechanisme ingebouwd en eigenlijk wil men met dit ontwerp een soort van veiligheidsnet uitbouwen. De bevoegdheden van de CREG worden uitgebreid en ze krijgt meer macht inzake tarifering. De CREG wordt ook de instantie die in zekere mate greep houdt op de prijzen.
Het ontwerp wijst er ook op dat volgens het regeerakkoord alles wat met het Belgisch Energieagentschap te maken heeft, zal worden geregionaliseerd. Daarom kan het ontwerp in feite niet veel meer omvatten dan overgangsbepalingen.
De voorbije maanden kwam in de discussies over de energieprijzen en over Electrabel in de media de onafhankelijkheid van de CREG geregeld ter discussie. Om die onafhankelijkheid te garanderen, zal de CREG voortaan van de Kamer van volksvertegenwoordigers afhangen.
Omdat de energiemarkt wereldwijd enorm fluctueert, zullen er voortaan meer prospectiestudies worden opgezet teneinde de bevoorradingszekerheid te garanderen.
Mevrouw Khattabi betreurde dat het derde energiepakket, dat er al zeer lang zat aan te komen, nu in zeven haasten door het parlement wordt gejaagd, terwijl we een zo belangrijk item toch beter wat uitvoeriger hadden behandeld. Ze betreurt ook dat bepaalde organisaties zoals de Organisatie voor Duurzame Energie en EDORA, de vakvereniging van producenten van hernieuwbare energie, niet zijn gehoord. Voorts vond ze dat de CREG veel ruimere bevoegdheden moet krijgen, zoals de bevoegdheid om zelf prospectieve studies te doen. Momenteel blijft alleen de administratie daarvoor bevoegd.
Mevrouw Arena wees erop dat we ondanks de complexiteit van de materie dit wetsontwerp onder druk van Europese Unie zo snel mogelijk dienden goed te keuren.
Voor de verzuchtingen van mevrouw Khattabi kon de staatssecretaris wel begrip opbrengen, maar om de sancties van de Europese Commissie te vermijden, diende de tekst zijns inziens zo snel mogelijk te worden behandeld. Verder moet volgens hem de bevoegdheid voor energiebevoorrading en voor studies erover in handen van de staat blijven en mag ze niet aan andere instanties worden overgedragen.
Er was een zeer technisch en complex amendement van mevrouw Maes en de heer Boogaerts over de anomalie van de bovengrens aan de federale bijdrage en de verhoging van de bijdrage, die afhankelijk is van de ontwikkeling van de offshorecapaciteit. De staatssecretaris erkende het probleem en beloofde dat een en ander als onderdeel van het regeerakkoord binnenkort ter sprake zal komen in het parlement. Het amendement van mevrouw Maes en de heer Boogaerts werd verworpen met tien stemmen tegen twee. Het wetsontwerp werd aangenomen met tien stemmen tegen twee.
-De algemene bespreking is gesloten.
(De tekst aangenomen door de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden is dezelfde als de tekst van het door de Kamer van volksvertegenwoordigers overgezonden ontwerp. Zie stuk Kamer 53-1725/10.)
-De stemming over het wetsontwerp in zijn geheel heeft later plaats.
(Voor de tekst aangenomen door de Commissie belast met de begeleiding van het Vast Comité van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, zie stuk 5-1386/3.)
De heer Dirk Claes (CD&V), rapporteur. - Ik heb met de andere commissieleden, de heren Mahoux, De Decker en Pieters, een bespreking gehad over de begroting van de BIM-commissie. Het was een hoofdzakelijk technische bespreking. Om die reden verwijs ik naar het verslag.
-De bespreking is gesloten.
-De stemming over het voorstel van begroting heeft later plaats.
De voorzitster. - Tijdens zijn vergaderingen van 8 en 15 december jongstleden heeft het Bureau de door het College van quaestoren opgestelde begroting voor 2012 besproken. Het heeft vastgesteld dat dit ontwerp van begroting verschillende besparingsmaatregelen bevat.
Het Bureau heeft vernomen dat de Kamer van volksvertegenwoordigers de stemming van haar eigen begroting heeft uitgesteld tot januari 2012, en het wenselijk acht dat de Senaat hetzelfde zou doen. Het Bureau stelt dan ook aan de plenaire vergadering voor om de stemming over de begroting van de Senaat uit te stellen tot januari 2012.
Zo kunnen de federale Assemblees overleg plegen over de uit te voeren besparingen. Tijdens dit overleg zal worden nagegaan hoe Kamer en Senaat systematisch op een reeks gebieden de krachten kunnen bundelen.
Aangezien bijgevolg de begroting van de Senaat niet vóór de aanvang van het begrotingsjaar zal zijn goedgekeurd, stelt het Bureau, op grond van artikel 15-2 van het Reglement, de Assemblee voor om een stelsel van voorlopige twaalfden in te voeren, waarbij voor deze periode het College van quaestoren wordt opgedragen de komende lopende uitgaven terdege op te volgen zodat de continuïteit van de werking van de Senaat wordt gewaarborgd, en hiervan verslag uit te brengen voor het Bureau.
Het Bureau stelt tevens voor om ook de goedkeuring van de rekeningen van 2010 uit te stellen tot januari 2012. (Instemming)
De voorzitster. - Het Bureau van de Senaat heeft vanmiddag eveneens van gedachten gewisseld over het dossier van de pensioenen van de parlementsleden, gelet op de diverse maatregelen die de regering voorstelt om de pensioenregelingen aan te passen aan de demografische evolutie en de betaalbaarheid ervan in de toekomst te verzekeren. Het Bureau heeft uw voorzitster gemachtigd op korte termijn een werkgroep op te richten om de aanpassing van het pensioenstelsel van de parlementsleden te onderzoeken. Deze werkgroep zou bestaan uit de fractievoorzitters of hun vertegenwoordiger, de quaestoren en de voorzitster van de Senaat. Aldus is het de bedoeling om ook deze pensioenregelingen af te stemmen op de engagementen die opgenomen zijn in de regeringsverklaring. Het Bureau wenst dat over deze aangelegenheid overlegd wordt met de Kamer van volksvertegenwoordigers en met de gemeenschaps- en gewestparlementen, om op korte termijn tot gemeenschappelijke beslissingen te komen en heeft akte genomen van de mededeling van uw voorzitster dat ze bij de voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangedrongen op overleg tussen de Bureaus van Kamer en Senaat en op overleg tussen alle parlementsvoorzitters in januari 2012. Tot slot meen ik het standpunt van velen onder u, ik hoop van allen, te vertolken wanneer ik zeg dat wij allen alles in het werk zullen stellen opdat het Parlement en de parlementsleden solidair met de bevolking de nodige inspanningen zullen doen in deze moeilijke tijden. (Applaus)
De voorzitster. - Ten gevolge van de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon en de opheffing van de Assemblee van de West-Europese Unie dienen de nationale parlementen van de lidstaten van de Europese Unie samen met het Europees Parlement over te gaan tot de organisatie van een nieuwe parlementaire controle op het GBVB en het GVDB.
De Senaat nam op 17 februari 2011 op voorstel van de commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging een voorstel van resolutie aan over deze aangelegenheid (stuk 5-775/1 en 2).
De resolutie behelsde de zesmaandelijkse bijeenkomst van een interparlementaire conferentie bestaande uit delegaties van de nationale parlementen van de Europese Unie en van het Europees Parlement.
Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de voorzitters van de parlementen van de Europese Unie te Brussel in het voorjaar van 2011 onder Belgisch voorzitterschap, kwam een akkoord tot stand over alle aspecten van de organisatie van deze conferentie, met uitzondering van de grootte van de delegaties van de nationale parlementen en van het Europees Parlement.
Onder het Pools voorzitterschap van de Europese Unie werd dienaangaande verder overleg gepleegd tussen het voorzitterschap en het Europees Parlement, en werd ter zake een compromis bereikt. Dat houdt in dat de delegaties van de nationale parlementen zouden bestaan uit 4 effectieve leden en 2 plaatsvervangende leden, en de delegatie van het Europees Parlement uit 16 leden.
Het Poolse voorzitterschap vraagt of de Senaat kan instemmen met dat compromisvoorstel.
De resolutie waarvan hiervoor sprake stelde voor dat de delegaties van de nationale parlementen uit 4 leden zouden bestaan, hetzij in totaal 108 leden, en die van het Europees Parlement uit maximaal een derde van het totale aantal leden van de Conferentie, of maximaal 54 leden.
Het Bureau van de Senaat besprak deze aangelegenheid en stelt voor de senaatsvoorzitster te machtigen aan het Pools voorzitterschap te melden dat de Senaat instemt met het compromisvoorstel over de samenstelling van de delegaties. Voor de andere punten, met betrekking tot de organisatie en de werking van de conferentie, waarover in het voorjaar een akkoord werd bereikt, wenst het Bureau zich te houden aan het bereikte akkoord. (Instemming)
De voorzitster. - De lijst van de in overweging te nemen voorstellen werd rondgedeeld.
Zijn er opmerkingen?
Aangezien er geen opmerkingen zijn, beschouw ik die voorstellen als in overweging genomen en verzonden naar de commissies die door het Bureau zijn aangewezen.
(De lijst van de in overweging genomen voorstellen wordt in de bijlage opgenomen.)
(De vergadering wordt geschorst om 16.15 uur. Ze wordt hervat om 17 uur.)
(De naamlijsten worden in de bijlage opgenomen.)
Stemming 1
Aanwezig: 58
Voor: 58
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
De heer Armand De Decker (MR). - Mijn stem is niet geregistreerd. Ik wou voorstemmen.
De heer Luc Sevenhans (N-VA). - Mijn stem is evenmin geregistreerd. Ik wou voorstemmen.
-De Senaat heeft het wetsontwerp ongewijzigd aangenomen. Het zal aan de Kamer van volksvertegenwoordigers worden overgezonden met het oog op de bekrachtiging door de Koning.
Stemming 2
Aanwezig: 62
Voor: 62
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
-Het wetsontwerp is aangenomen.
-Het zal aan de Koning ter bekrachtiging worden voorgelegd.
Stemming 3
Aanwezig: 62
Voor: 62
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
-De Senaat heeft het wetsontwerp ongewijzigd aangenomen. Het zal aan de Kamer van volksvertegenwoordigers worden overgezonden met het oog op de bekrachtiging door de Koning.
Stemming 4
Aanwezig: 61
Voor: 61
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
-Het wetsontwerp is aangenomen.
-Het zal aan de Koning ter bekrachtiging worden voorgelegd.
Stemming 5
Aanwezig: 62
Voor: 43
Tegen: 18
Onthoudingen: 1
De heer Louis Ide (N-VA). - Ik heb een stemafspraak met de heer Brotchi.
-De Senaat heeft het wetsontwerp ongewijzigd aangenomen. Het zal aan de Kamer van volksvertegenwoordigers worden overgezonden met het oog op de bekrachtiging door de Koning.
Stemming 6
Aanwezig: 62
Voor: 57
Tegen: 5
Onthoudingen: 0
-De begroting is aangenomen. Zij zal worden meegedeeld aan de eerste minister, aan de minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging en aan de voorzitter van de Bestuurlijke Commissie.
De voorzitster. - De agenda van deze vergadering is afgewerkt.
De volgende vergadering vindt plaats morgen om 13 uur.
(De vergadering wordt gesloten om 17.05 uur.)
Afwezig met bericht van verhindering: de heer De Bruyn, om gezondheidsredenen, de heer Brotchi, in het buitenland, mevrouw Vogels, wegens andere plichten.
-Voor kennisgeving aangenomen.
Stemming 1
Aanwezig: 58
Voor: 58
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
Voor
Bert Anciaux, Marie Arena, Wouter Beke, François Bellot, Frank Boogaerts, Hassan Bousetta, Huub Broers, Yves Buysse, Jurgen Ceder, Dirk Claes, Alain Courtois, Rik Daems, Sabine de Bethune, Alexander De Croo, Christine Defraigne, Francis Delpérée, Willy Demeyer, Guido De Padt, Gérard Deprez, Caroline Désir, Filip Dewinter, Dalila Douifi, André du Bus de Warnaffe, Jan Durnez, Cindy Franssen, Liesbeth Homans, Louis Ide, Zakia Khattabi, Ahmed Laaouej, Bart Laeremans, Nele Lijnen, Lieve Maes, Philippe Mahoux, Vanessa Matz, Richard Miller, Jacky Morael, Christie Morreale, Philippe Moureaux, Claudia Niessen, Fatma Pehlivan, Danny Pieters, Freya Piryns, Fatiha Saïdi, Ludo Sannen, Louis Siquet, Elke Sleurs, Martine Taelman, Fauzaya Talhaoui, Muriel Targnion, Marleen Temmerman, Cécile Thibaut, Dominique Tilmans, Bart Tommelein, Anke Van dermeersch, Karl Vanlouwe, Peter Van Rompuy, Fabienne Winckel, Olga Zrihen.
Stemming 2
Aanwezig: 62
Voor: 62
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
Voor
Bert Anciaux, Marie Arena, Wouter Beke, François Bellot, Frank Boogaerts, Hassan Bousetta, Huub Broers, Yves Buysse, Jurgen Ceder, Dirk Claes, Alain Courtois, Rik Daems, Sabine de Bethune, Alexander De Croo, Armand De Decker, Christine Defraigne, Francis Delpérée, Willy Demeyer, Guido De Padt, Gérard Deprez, Caroline Désir, Filip Dewinter, Dalila Douifi, André du Bus de Warnaffe, Jan Durnez, Cindy Franssen, Liesbeth Homans, Louis Ide, Zakia Khattabi, Ahmed Laaouej, Bart Laeremans, Nele Lijnen, Lieve Maes, Philippe Mahoux, Vanessa Matz, Richard Miller, Jacky Morael, Christie Morreale, Philippe Moureaux, Claudia Niessen, Fatma Pehlivan, Danny Pieters, Freya Piryns, Fatiha Saïdi, Ludo Sannen, Luc Sevenhans, Louis Siquet, Elke Sleurs, Guy Swennen, Martine Taelman, Fauzaya Talhaoui, Muriel Targnion, Marleen Temmerman, Cécile Thibaut, Dominique Tilmans, Bart Tommelein, Rik Torfs, Anke Van dermeersch, Karl Vanlouwe, Peter Van Rompuy, Fabienne Winckel, Olga Zrihen.
Stemming 3
Aanwezig: 62
Voor: 62
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
Voor
Bert Anciaux, Marie Arena, Wouter Beke, François Bellot, Frank Boogaerts, Hassan Bousetta, Huub Broers, Yves Buysse, Jurgen Ceder, Dirk Claes, Alain Courtois, Rik Daems, Sabine de Bethune, Alexander De Croo, Armand De Decker, Christine Defraigne, Francis Delpérée, Willy Demeyer, Guido De Padt, Gérard Deprez, Caroline Désir, Filip Dewinter, Dalila Douifi, André du Bus de Warnaffe, Jan Durnez, Cindy Franssen, Liesbeth Homans, Louis Ide, Zakia Khattabi, Ahmed Laaouej, Bart Laeremans, Nele Lijnen, Lieve Maes, Philippe Mahoux, Vanessa Matz, Richard Miller, Jacky Morael, Christie Morreale, Philippe Moureaux, Claudia Niessen, Fatma Pehlivan, Danny Pieters, Freya Piryns, Fatiha Saïdi, Ludo Sannen, Luc Sevenhans, Louis Siquet, Elke Sleurs, Guy Swennen, Martine Taelman, Fauzaya Talhaoui, Muriel Targnion, Marleen Temmerman, Cécile Thibaut, Dominique Tilmans, Bart Tommelein, Rik Torfs, Anke Van dermeersch, Karl Vanlouwe, Peter Van Rompuy, Fabienne Winckel, Olga Zrihen.
Stemming 4
Aanwezig: 61
Voor: 61
Tegen: 0
Onthoudingen: 0
Voor
Bert Anciaux, Marie Arena, Wouter Beke, François Bellot, Frank Boogaerts, Hassan Bousetta, Huub Broers, Yves Buysse, Jurgen Ceder, Alain Courtois, Rik Daems, Sabine de Bethune, Alexander De Croo, Armand De Decker, Christine Defraigne, Francis Delpérée, Willy Demeyer, Guido De Padt, Gérard Deprez, Caroline Désir, Filip Dewinter, Dalila Douifi, André du Bus de Warnaffe, Jan Durnez, Cindy Franssen, Liesbeth Homans, Louis Ide, Zakia Khattabi, Ahmed Laaouej, Bart Laeremans, Nele Lijnen, Lieve Maes, Philippe Mahoux, Vanessa Matz, Richard Miller, Jacky Morael, Christie Morreale, Philippe Moureaux, Claudia Niessen, Fatma Pehlivan, Danny Pieters, Freya Piryns, Fatiha Saïdi, Ludo Sannen, Luc Sevenhans, Louis Siquet, Elke Sleurs, Guy Swennen, Martine Taelman, Fauzaya Talhaoui, Muriel Targnion, Marleen Temmerman, Cécile Thibaut, Dominique Tilmans, Bart Tommelein, Rik Torfs, Anke Van dermeersch, Karl Vanlouwe, Peter Van Rompuy, Fabienne Winckel, Olga Zrihen.
Stemming 5
Aanwezig: 62
Voor: 43
Tegen: 18
Onthoudingen: 1
Voor
Bert Anciaux, Marie Arena, Wouter Beke, François Bellot, Hassan Bousetta, Dirk Claes, Alain Courtois, Rik Daems, Sabine de Bethune, Alexander De Croo, Armand De Decker, Christine Defraigne, Francis Delpérée, Willy Demeyer, Guido De Padt, Gérard Deprez, Caroline Désir, Dalila Douifi, André du Bus de Warnaffe, Jan Durnez, Cindy Franssen, Ahmed Laaouej, Nele Lijnen, Philippe Mahoux, Vanessa Matz, Richard Miller, Christie Morreale, Philippe Moureaux, Fatma Pehlivan, Fatiha Saïdi, Ludo Sannen, Louis Siquet, Guy Swennen, Martine Taelman, Fauzaya Talhaoui, Muriel Targnion, Marleen Temmerman, Dominique Tilmans, Bart Tommelein, Rik Torfs, Peter Van Rompuy, Fabienne Winckel, Olga Zrihen.
Tegen
Frank Boogaerts, Huub Broers, Yves Buysse, Jurgen Ceder, Filip Dewinter, Liesbeth Homans, Zakia Khattabi, Bart Laeremans, Lieve Maes, Jacky Morael, Claudia Niessen, Danny Pieters, Freya Piryns, Luc Sevenhans, Elke Sleurs, Cécile Thibaut, Anke Van dermeersch, Karl Vanlouwe.
Onthoudingen
Louis Ide.
Stemming 6
Aanwezig: 62
Voor: 57
Tegen: 5
Onthoudingen: 0
Voor
Bert Anciaux, Marie Arena, Wouter Beke, François Bellot, Frank Boogaerts, Hassan Bousetta, Huub Broers, Dirk Claes, Alain Courtois, Rik Daems, Sabine de Bethune, Alexander De Croo, Armand De Decker, Christine Defraigne, Francis Delpérée, Willy Demeyer, Guido De Padt, Gérard Deprez, Caroline Désir, Dalila Douifi, André du Bus de Warnaffe, Jan Durnez, Cindy Franssen, Liesbeth Homans, Louis Ide, Zakia Khattabi, Ahmed Laaouej, Nele Lijnen, Lieve Maes, Philippe Mahoux, Vanessa Matz, Richard Miller, Jacky Morael, Christie Morreale, Philippe Moureaux, Claudia Niessen, Fatma Pehlivan, Danny Pieters, Freya Piryns, Fatiha Saïdi, Ludo Sannen, Luc Sevenhans, Louis Siquet, Elke Sleurs, Guy Swennen, Martine Taelman, Fauzaya Talhaoui, Muriel Targnion, Marleen Temmerman, Cécile Thibaut, Dominique Tilmans, Bart Tommelein, Rik Torfs, Karl Vanlouwe, Peter Van Rompuy, Fabienne Winckel, Olga Zrihen.
Tegen
Yves Buysse, Jurgen Ceder, Filip Dewinter, Bart Laeremans, Anke Van dermeersch.
Wetsvoorstellen
Artikel 77 van de Grondwet
Wetsvoorstel tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek teneinde misbruik van de procedure beslag inzake namaak te voorkomen (van mevrouw Inge Faes; Stuk 5-1394/1).
-Commissie voor de Justitie
Artikel 81 van de Grondwet
Wetsvoorstel tot wijziging van het Strafwetboek wat de invoering van een rijverbod als hoofd- en bijkomende straf betreft (van de heer Guido De Padt; Stuk 5-1396/1).
-Commissie voor de Justitie
Wetsvoorstel tot invoering van een hoofdelijke aansprakelijkheid tussen de opdrachtgever en de onderaannemer voor de betaling van de sociale schulden (van de heer Bert Anciaux; Stuk 5-1397/1).
-Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Voorstellen van resolutie
Voorstel van resolutie teneinde in België te strijden tegen zogenaamd eergerelateerd geweld (van mevrouw Olga Zrihen; Stuk 5-1398/1).
-Commissie voor de Justitie
Voorstel van resolutie betreffende de ministeriële vergadering van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) van 15 tot 17 december 2011 (van de heer François Bellot; Stuk 5-1406/1).
-Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Met toepassing van artikel 21-4, tweede zin, van het Reglement werd de volgende wijziging in de samenstelling van de volgende commissie aangebracht:
Controlecommissie betreffende de verkiezingsuitgaven en de boekhouding van de politieke partijen:
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden:
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden:
Commissie voor Sociale Aangelegenheden:
Federaal Adviescomité voor de Europese Aangelegenheden:
Het Bureau heeft volgende vragen om uitleg ontvangen:
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden
Commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en voor de Landsverdediging
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
Commissie voor de Justitie
Commissie voor de Sociale Aangelegenheden
Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden
De Senaat heeft bij boodschappen van 16 december 2011 aan de Kamer van volksvertegenwoordigers ter kennis gebracht dat tot evocatie is overgegaan, op die datum, van de volgende wetsontwerpen:
Wetsontwerp tot regeling van aangelegenheden als bedoeld door artikel 78 van de Grondwet inzake verzekering van scheepseigenaren tegen maritieme vorderingen (Stuk 5-1400/1).
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Wetsontwerp tot regeling van aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet inzake de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee bij ongevallen (Stuk 5-1402/1).
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Wetsontwerp tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen (Stuk 5-1405/1).
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Bij boodschap van 20 december 2011 heeft de Senaat aan de Kamer van volksvertegenwoordigers terugbezorgd, met het oog op de bekrachtiging door de Koning, het volgende niet geëvoceerde wetsontwerp:
Wetsontwerp tot wijziging van het wetboek van vennootschappen ingevolge Richtlijn 2009/109/EG wat verslaggevings- en documentatieverplichtingen in geval van fusies en splitsingen betreft (Stuk 5-1375/1).
-Voor kennisgeving aangenomen.
Bij boodschappen van 15 december 2011 heeft de Kamer van volksvertegenwoordigers aan de Senaat overgezonden, zoals ze ter vergadering van dezelfde dag werden aangenomen:
Artikel 77 van de Grondwet
Wetsontwerp tot regeling van aangelegenheden als bedoeld door artikel 77 van de Grondwet inzake de verzekering van scheepseigenaren tegen maritieme vorderingen (Stuk 5-1401/1).
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Wetsontwerp tot regeling van aangelegenheden als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet inzake de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee bij ongevallen (Stuk 5-1403/1).
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Artikel 78 van de Grondwet
Wetsontwerp tot wijziging van de wet van 5 augustus 2006 betreffende de toegang van het publiek tot milieu-informatie (Stuk 5-1399/1).
-Het wetsontwerp werd ontvangen op 16 december 2011; de uiterste datum voor evocatie is maandag 2 januari 2012.
-De Kamer heeft het ontwerp aangenomen op 15 december 2011.
Wetsontwerp betreffende de Centrale voor kredieten aan ondernemingen (Stuk 5-1404/1).
-Het wetsontwerp werd ontvangen op 16 december 2011; de uiterste datum voor evocatie is maandag 2 januari 2012.
-De Kamer heeft het ontwerp aangenomen op 15 december 2011.
Artikel 80 van de Grondwet
Wetsontwerp tot regeling van aangelegenheden als bedoeld door artikel 78 van de Grondwet inzake verzekering van scheepseigenaren tegen maritieme vorderingen (Stuk 5-1400/1).
-Het wetsontwerp werd ontvangen op 16 december 2011; de uiterste datum voor evocatie is woensdag 21 december 2011.
-De Kamer heeft het ontwerp aangenomen op 15 december 2011.
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Wetsontwerp tot regeling van aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet inzake de aansprakelijkheid van vervoerders van passagiers over zee bij ongevallen (Stuk 5-1402/1).
-Het wetsontwerp werd ontvangen op 16 december 2011; de uiterste datum voor evocatie is woensdag 21 december 2011.
-De Kamer heeft het ontwerp aangenomen op 15 december 2011.
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Wetsontwerp tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen (Stuk 5-1405/1).
-Het wetsontwerp werd ontvangen op 16 december 2011; de uiterste datum voor evocatie is woensdag 21 december 2011.
-De Kamer heeft het ontwerp aangenomen op 15 december 2011.
-Het wetsontwerp werd verzonden naar de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden.
Kennisgeving
Wetsontwerp houdende goedkeuring van de veertiende algemene herziening van de quota van de lidstaten van het Internationaal Monetair Fonds en de amenderingen van de statuten van het Internationaal Monetair Fonds, zoals voorzien in Resolutie nr. 66-2 van 15 december 2010 van de Raad van Gouverneurs van het Internationaal Monetair Fonds (Stuk 5-1285/1).
-De Kamer heeft het ontwerp aangenomen op 15 december 2011 zoals het haar door de Senaat werd overgezonden.
Met toepassing van artikel 113 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Arbitragehof, geeft de griffier van het Grondwettelijk Hof kennis aan de voorzitter van de Senaat van:
-Voor kennisgeving aangenomen.
Met toepassing van artikel 77 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Arbitragehof, geeft de griffier van het Grondwettelijk Hof aan de voorzitter van de Senaat kennis van:
-Voor kennisgeving aangenomen.
Bij brief van 7 november 2011 heeft de Eerste Voorzitter van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen aan de Senaat overgezonden, overeenkomstig de artikelen 81 en 87 van de wet van 15 september 2006 tot hervorming van de Raad van State en tot oprichting van een Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, het jaarverslag 2009-2010.
-Verzonden naar de commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden.