5-273COM

5-273COM

Commissie voor de Sociale Aangelegenheden

Handelingen

DINSDAG 21 JANUARI 2014 - NAMIDDAGVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van de heer Bert Anciaux aan de staatssecretaris voor Staatshervorming en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen en Duurzame Ontwikkeling en aan de staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap, belast met Beroepsrisico's, en staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid over «de overheveling van de kinderbijslag» (nr. 5-3724)

De heer Bert Anciaux (sp.a). - Enige tijd geleden berichtten de media dat de gemeenschappen inspraak krijgen in de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers. Het beheerscomité heeft beslist zeven vertegenwoordigers van de gemeenschappen en van de Brusselse Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie in het beheersorgaan op te nemen om de deelentiteiten voor te bereiden op de overname van de bevoegdheid van het federale niveau. De overdracht van de kinderbijslag naar het gemeenschapsniveau moet tegen 2019 helemaal rond zijn.

Het beheerscomité bestaat momenteel uit 21 leden. Daar komen dus drie vertegenwoordigers van de Vlaamse Gemeenschap, twee van de Franse Gemeenschap, één van de Duitstalige Gemeenschap en één van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie bij.

Kan de staatssecretaris uitleggen hoe deze verdeling precies tot stand is gekomen? Het is namelijk de eerste keer dat de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie maar één vertegenwoordiger heeft. Tot nog toe werden altijd twee personen afgevaardigd, een Franstalige en een Nederlandstalige. Ik vind dit een gevaarlijk precedent. Hoe is dat te verklaren? Wat denkt de staatssecretaris ervan en hoe kunnen we de kwestie oplossen zonder dat gevaarlijk precedent te scheppen?

De heer Philippe Courard, staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap, belast met Beroepsrisico's, en voor Wetenschapsbeleid. - De bevoegdheid inzake kinderbijslag wordt inderdaad op 1 juli 2014 aan de deelgebieden overgedragen. Het akkoord hierover voorziet in een verplichte overgangsperiode tot 31 december 2015, die facultatief kan worden verlengd tot 31 december 2019.

Tijdens de overgangsperiode is het belangrijk ervoor te zorgen dat de federale overheid en de deelgebieden kunnen samenwerken. Daarom krijgen de deelgebieden waaraan de bevoegdheid voor kinderbijslag wordt overgedragen, een vertegenwoordiging in het beheerscomité van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers.

Met het oog daarop heeft de Ministerraad van 22 november 2013 in eerste lezing het ontwerp van wet tot wijziging van de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg en het ontwerp van koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling van het beheerscomité van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers goedgekeurd. Deze ontwerpen bepalen dat drie vertegenwoordigers van de Vlaamse Gemeenschap, twee van de Franse Gemeenschap, twee van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en één van de Duitstalige Gemeenschap in het beheerscomité worden opgenomen. De ontwerpen zullen aan de eventuele opmerkingen van de Raad van State worden aangepast. Daarna zal ik de teksten voor een tweede lezing aan mijn collega's in de Ministerraad voorleggen.

Een vertegenwoordiging van de deelgebieden in het beheerscomité van een federale openbare instelling is op zich een precedent, maar ze is noodzakelijk om de goede werking en uitbetaling te waarborgen.

De heer Bert Anciaux (sp.a). - Het is de eerste keer dat we een concreet antwoord krijgen. Staatssecretaris Verherstraeten had ons die inlichtingen nog niet kunnen geven. De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie zal dus twee vertegenwoordigers hebben; dat is zoals het hoort. Niet het aantal telt, wel het evenwicht tussen Nederlandstaligen en Franstaligen. Ik dank de staatssecretaris voor zijn antwoord.