5-266COM

5-266COM

Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden

Handelingen

WOENSDAG 11 DECEMBER 2013 - NAMIDDAGVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van de heer Bert Anciaux aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, en voor Staatshervorming over «de gevolgen van vliegtuiggeluid op de volksgezondheid» (nr. 5-4083)

De heer Bert Anciaux (sp.a). - De staatssecretaris kent mijn bezorgdheid en weet ook dat vliegtuigen heel wat schadelijke stoffen uitstoten en veel lawaaihinder veroorzaken. Rapporten, onder meer van gezondheidseconoom Lieven Annemans, tonen aan hoeveel dat de samenleving kost.

Ik ben op zoek naar bondgenoten om de vliegtuigindustrie te verplichten meer verantwoordelijkheid op te nemen op het vlak van gezondheid. Andere economische sectoren worden wel geresponsabiliseerd als het gaat over de negatieve impact van uitstoot en lawaaihinder op het leefmilieu en de gezondheid, maar naar mijn oordeel gebeurt dat veel minder voor de luchtvaartindustrie. Ik had van de staatssecretaris dan ook graag vernomen wat hij ter zake kan doen en of hij mijn bondgenoot wil zijn.

De heer Melchior Wathelet, staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit en voor Staatshervorming. - Voor een groot stuk gaat de vraag over aspecten van volksgezondheid. Ik heb de desbetreffende vragen dan ook naar minister Onkelinx doorgestuurd.

Wat mijn bevoegdheid betreft, kan ik volgend antwoord geven. Ik wil er de aandacht op vestigen dat er op Europees niveau een voorstel tot wijziging van de richtlijn 2002/30 inzake exploitatiebeperkingen wordt besproken. Zo wordt voorgesteld om in de analyse van de kosteneffectiviteit en de relevantie van exploitatiebeperkingen inzake geluidshinder, zoveel mogelijk rekening te houden met de aspecten geluid en gezondheid om de hinder op die gebieden maximaal te beperken.

Het gaat dus concreet over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake de vaststelling van regels en procedures voor de invoering van geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen op EU-luchthavens in het kader van een evenwichtige aanpak, en tot intrekking van Richtlijn 2002/30/EG van het Europees Parlement en de Raad.

Daaruit blijkt dus wel dat er op Europees niveau een discussie aan de gang is om het probleem aan te pakken. België volgt die zaak met veel aandacht en wil daarvoor ook de nodige voorstellen op tafel leggen.

De heer Bert Anciaux (sp.a). - Ik ben van oordeel dat we het lef moeten hebben om na te denken over de rol van de luchthaven van Zaventem, die nu eenmaal slecht gelegen is, zo dicht bij Brussel.

Ik ben me er echter van bewust dat de kwestie gevoelig ligt en dat ze altijd onmiddellijk vanuit communautair oogpunt wordt bekeken. Als het woord afslanking valt, dan gaan Vlamingen meteen vrezen dat de vliegtuigen naar een luchthaven in Wallonië gaan uitwijken ...

De heer Melchior Wathelet, staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit en voor Staatshervorming. - En omgekeerd reageert men ook aan Franstalige kant vlug negatief als Zaventem in het nieuws komt.

De heer Bert Anciaux (sp.a). - Waar het over gaat is, dat de lawaaihinder en de uitstoot waar de vliegtuigen voor zorgen, bij de bron moeten worden aangepakt, bij het vliegtuig zelf dus.