5-100 | 5-100 |
De heer Bert Anciaux (sp.a), rapporteur. - Ik verwijs naar mijn schriftelijk verslag.
Mevrouw Anke Van dermeersch (VB). - Onze fractie zal zich onthouden bij de stemming over dit wetsontwerp omdat er onvoldoende is nagedacht over de gevolgen hiervan voor onze eigen luchtvaartmaatschappijen. We weten welke onvoorziene effecten en welke misbruiken zijn voortgevloeid uit het opengooien van de binnengrenzen van Europa. Denk maar aan de wantoestanden in het wegtransport en in de bouwsector, waar onze mensen worden weggeconcurreerd door werknemers van andere EU-landen. Die problemen zijn nog altijd niet opgelost en nu wil men het systeem al opengooien voor een land van buiten de Europese Unie.
Als men het Koninkrijk Marokko soortgelijke economische rechten en vrijheden wil toekennen, zoals die hier vervat zijn en zoals ze gelden voor onderdanen van de lidstaten van de Europese Unie en de Europese Economische Ruimte, dan krijgen we nog meer problemen, zeker in de luchtvaartsector.
Ik heb ook een technische opmerking. Artikel 30, eerste lid, van de Euromediterrane luchtvaartovereenkomst stelt dat de overeenkomst vanaf de datum van ondertekening voorlopig toegepast wordt in de interne wetgeving van de partijen. Eigenlijk zou dat niet mogen in ons land. We hebben een Grondwet en die zegt in artikel 167, §2, dat verdragen eerst gevolg hebben nadat zij de instemming van het Parlement verkregen hebben. Met de voorlopige toepassing van de Euromediterrane luchtvaartovereenkomst wordt eigenlijk vooruitgelopen op de instemming die het Parlement moet geven. Het wordt voor de keuze geplaatst: ofwel de voorlopige toepassing bekrachtigen ofwel, in geval van niet-bekrachtiging, de Belgische Staat tegenover de medeondertekenaars van de Euromediterrane luchtvaartovereenkomst in een delicate positie plaatsen. Het recht van het Parlement om vrij te oordelen of het instemming verleent, wordt hier eigenlijk beperkt en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
De heer Bert Anciaux (sp.a), corapporteur. - Ik ben het ermee eens dat de instemming niet de bevoegdheid is van de uitvoerende macht, maar van het Parlement. Vaak wordt in een internationaal verdrag echter gestipuleerd dat het na goedkeuring door de respectieve regeringen in werking treedt. Het is evenwel vanzelfsprekend dat de kamers het binnen een redelijke termijn moeten goedkeuren. Indien de goedkeuring lang uitblijft, rijst er een internationaal probleem. We zouden kunnen spreken van een soort van gewoonterecht. Het is dus niet helemaal koosjer om deze opmerking alleen met betrekking tot dit verdrag te maken.
Het verdrag past een principe toe dat we in veel domeinen van het economisch leven hanteren, namelijk het openstellen van de vrije markt. Dat heeft een aantal voordelen, onder meer, op het vlak van veiligheid. Door het aanvaarden van dit verdrag dienen de Marokkaanse luchtvaartmaatschappijen zich ook te houden aan de veiligheidsvoorschriften en milieuvoorwaarden die aan alle Europese maatschappijen worden gesteld. Het gaat dus niet om een eenzijdig voordeel voor de Marokkaanse overheid, maar om een win-winoperatie voor alle betrokken partijen.
Mevrouw Van dermeersch wees op mogelijke gevaren. Voor mij is het niet duidelijk welke gevaren dat zouden kunnen zijn, want alle geldende veiligheidsvoorwaarden of andere juridische voorwaarden blijven van kracht.
Ik ben een groot voorstander van dit akkoord. Het lijkt mij goed dat we met de buurlanden van Europese Unie over zulke aangelegenheden akkoorden en verdragen sluiten.
-De algemene bespreking is gesloten.