5-211COM | 5-211COM |
Mevrouw Helga Stevens (N-VA). - Toen ik mijn vraag indiende - dat is intussen al enige tijd geleden - hingen er in de NMBS-stations affiches die aankondigden dat treinreizigers de dienst Securail rechtstreeks en gratis kunnen bereiken op het 800-nummer ingeval ze iets verdachts zien of een incident meemaken.
In het station van Gent werden folders uitgedeeld door vriendelijke mensen in uniform van Securail. Ik vroeg hen hoe dove mensen, die wel een sms kunnen sturen, maar niet kunnen bellen, Securail kunnen bereiken. Ze moesten me het antwoord schuldig blijven, maar ze beloofden mijn opmerking ter harte te nemen en de kwestie intern te onderzoeken. Ik heb hen mijn naamkaartje gegeven, maar helaas heb ik van hen nog altijd geen reactie ontvangen. Nochtans benadruk ik dat deze mensen heel behulpzaam waren. Ik vind het overigens een heel goed initiatief dat treinreizigers Securail snel en gratis kunnen bereiken.
Hoe kunnen dove treinreizigers Securail bereiken? Heeft de minister daarover nagedacht? Heeft hij daar al voorstellen voor en zo ja, hoe denkt hij daarover met deze doelgroep te communiceren?
De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. - Het Security Operations Center van de NMBS-Holding werd in 2008 opgericht en ontvangt vandaag de dag meer dan 80 000 noodoproepen per jaar. Die komen zowel van NMBS-werknemers als van derden.
Om al die oproepen aan te kunnen, werkt de Corporate Security Service momenteel aan een modernisering van de huidige meldkamertechnologie. Daarbij wordt ook de mogelijkheid onderzocht om via sms of via een smartphoneapplicatie het Security Operations Center te bereiken. In het kader van best practices zal hierbij ook contact worden opgenomen met politie- en hulpdiensten die een dergelijk systeem al gebruiken.
Mevrouw Helga Stevens (N-VA). - Ik dank de minister voor zijn antwoord, maar heel veel concrete zaken heb ik niet gehoord. Ik hoop dat de modernisering van de bereikbaarheid van Securail snel resultaten zal opleveren. Omdat de politie met precies hetzelfde probleem kampt, zal ik mijn oor te luisteren leggen bij de minister die daarvoor bevoegd is. Er bestaat wel het concept van een nood-sms, maar dat dossier sleept ook al een aantal jaren aan.
In Vlaanderen is men een systeem met afstandstolken aan het uittesten, maar helaas communiceert die dienst uitsluitend in het Nederlands en is die dus niet toegankelijk voor Franstaligen. Ik hoop dat we over enkele jaren kunnen beschikken over een afstandstolkendienst die in heel België bereikbaar is en ook voor Franstaligen openstaat. Daarmee zouden doven dan toch bij nooddiensten zoals Securail terechtkunnen.
(De vergadering wordt gesloten om 16.25 uur.)