5-211COM

5-211COM

Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden

Handelingen

DINSDAG 5 MAART 2013 - NAMIDDAGVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van de heer Johan Verstreken aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden over «de toegankelijkheid van treinen voor personen met beperkte mobiliteit» (nr. 5-3084)

De heer Johan Verstreken (CD&V). - Personen met een beperkte mobiliteit hebben het niet altijd gemakkelijk als ze zich willen verplaatsen. Toen ik als schepen voor de materie bevoegd was, heb ik me één keer geblinddoekt en één keer in een rolstoel met het openbaar vervoer verplaatst. Dat was niet evident: bus op, bus af, tram op, tram af, trein op, trein af. Ik kan het politici aanraden die oefening ook eens te doen.

De NMBS-Groep wil de reiziger in comfortabele en betrouwbare omstandigheden vervoeren. Het is positief dat de NMBS inspanningen levert om haar diensten beter toegankelijk te maken voor personen met beperkte mobiliteit. Dat komt trouwens alle reizigers ten goede.

Toch is het allemaal nog te weinig vanzelfsprekend. Vorige week nog moest ik een blinde bij de aankomst van de trein in Brussel naar de uitgang begeleiden omdat er daarvoor niemand klaar stond. Een paar weken geleden moest ik ingrijpen in Oostende. Had ik dat niet gedaan dan was een dame in een rolstoel op de trein blijven zitten die wel naar de stelplaats reed!

Naast de aanpassing van de stationsomgeving is het uiteraard belangrijk dat ook de huidige en nieuwe treinstellen aangepast worden aan de behoeften van mindervalide personen die dank zij steeds meer hulpmiddelen makkelijker dan vroeger kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. De praktijk en de ervaring leert echter dat nieuwe treinstellen nog niet allemaal even toegankelijk zijn.

Graag kreeg ik een antwoord op volgende vragen. Wat zijn de toegankelijkheidsvereisten bij de aankoop van nieuwe treinstellen? Hoe gebeurt het onderzoek naar de toegankelijkheid van die nieuwe treinstellen voor minder mobiele mensen? Zullen oudere treinstellen aangepast worden om ze beter toegankelijk te maken?

Welke regels hanteert de NMBS voor mensen die een scootmobiel, een bredere elektrische rolstoel, gebruiken? Worden voor de scootmobiel de regels voor gewicht en grootte die gelden voor de rolstoel, aangepast? Hoe staat de minister tegenover het gebruik van de scootmobiel en de toegankelijkheid van de treinstellen?

De heer Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. - De toegankelijkheid van nieuwe treinstellen moet conform de Europese regelgeving zijn. De toegankelijkheid steunt altijd op een wisselwerking tussen de bestaande infrastructuur en het materieel. De M6-rijtuigen hebben bijvoorbeeld een lagere en bredere toegangsdeur, geen trappen om het rijtuig te betreden en een aangepast toilet.

De NMBS kijkt naar wat er op de markt bestaat en naar de tendensen en ervaringen bij andere operatoren. Het onderzoek zelf gebeurt door de constructeurs. Hun materieel moet steeds beantwoorden aan de Europese regelgeving. De opstap van de dubbeldekkers M5 werd bij de laatste modernisering breder gemaakt dan de oorspronkelijke opstaptrede. Dat is jammer genoeg niet altijd mogelijk voor treinstellen met vaste opstaptrede omdat de grens van vrije ruimte al is bereikt. Aanpassingen aan oudere modellen gebeuren dus op basis van wat mogelijk is.

Bij een modernisering wordt steeds een ruimte voor de minder mobiele reiziger ingebouwd. Die ruimte wordt voorzien van een brede automatische deur, een multifunctioneel toilet en klapstoelen, waardoor ruimte kan worden vrijgemaakt voor rolstoelen.

De scootmobiel wordt door de NMBS als een rolstoel beschouwd en dient bijgevolg wat betreft gewicht en afmetingen, aan de voorwaarden voor een rolstoel te voldoen. Deze beperking in gewicht en grootte is conform de Europese richtlijnen. De NMBS denkt voorlopig niet aan een aanpassing.

De heer Johan Verstreken (CD&V). - Uit het antwoord leid ik af dat België achter is op de Europese regelgeving. Dat is anders in andere Europese landen. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft iemand met een scootmobiel wel toegang tot mooie en ruime treinstellen.

Er is wel degelijk een verschil tussen een rolstoel en een scootmobiel. De scootmobiel is ruimer en breder. Ik hoop dat de minister de NMBS duidelijk maakt dat er verschillende regels moet komen voor de rolstoel en de scootmobiel, want steeds meer mensen zullen gebruik maken van een scootmobiel.