5-198COM | 5-198COM |
Mevrouw Elke Sleurs (N-VA). - De federale ombudsdienst van de FOD Volksgezondheid behandelt klachten van patiënten. Het betreft onder meer klachten ten aanzien van zorgverleners door wie ze behandeld werden of in verband met de medische behandelingen die ze ondergingen.
Bestaat er een samenwerkingsovereenkomst tussen de ombudsdienst van de FOD Volksgezondheid en het Fonds voor de medische ongevallen? Zo ja, wat zijn de afspraken tussen beide diensten?
Hoeveel klachten bij de ombudsdienst van de FOD Volksgezondheid hebben betrekking op schade ten gevolge van gezondheidszorg?
Hoeveel klachten heeft de ombudsdienst van de FOD Volksgezondheid doorverwezen naar het Fonds voor de medische ongevallen?
Mevrouw Laurette Onkelinx, vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen. - Er bestaat geen enkel samenwerkingsakkoord tussen de federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt" van de federale overheidsdienst Volksgezondheid en het Fonds voor de medische ongevallen (FMO). Het betreft twee duidelijk onderscheiden structuren.
De federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt" is bevoegd om in de ambulante gezondheidszorg buiten de ziekenhuizen tussen het verzorgend personeel en de patiënt te bemiddelen. Ook in elk ziekenhuis en bij de overlegplatformen geestelijke gezondheidszorg zijn er ombudsdiensten "Rechten van de patiënt" opgericht. De ombudsdiensten "Rechten van de patiënt" nemen geen standpunt in over het voorval.
Anderzijds is het Fonds voor de Medische Ongevallen opgericht in het kader van de wet van 31 maart 2010 betreffende de vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg. Het biedt in eerste instantie advies over de eventuele aansprakelijkheid van een zorgverlener voor de geleden schade, alsook over de ernst ervan, en gaat vervolgens in bepaalde gevallen over tot het betalen van een vergoeding.
De jaarverslagen van de federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt" verschijnen op de website www.patientrights.be.
In 2011 werden bij de ombudsdienst 169 klachten ingediend. Daarvan hadden er 78 betrekking op het gedrag van de beroepsbeoefenaar, en 91 op de technische handeling. De federale ombudsdienst "Rechten van de patiënt" registreert binnen dit kader niet specifiek welke klachten er betrekking hebben op "schade ten gevolge van gezondheidszorg".