5-78 | 5-78 |
De voorzitster. - Ik stel voor deze mondelinge vragen samen te voegen. (Instemming)
De heer Bert Anciaux (sp.a). - Uit de ziekenhuisbarometer van het Socialistisch Ziekenfonds blijkt dat de gemiddelde factuur voor een verblijf in het ziekenhuis in Brussel anderhalve keer hoger is dan in Vlaanderen en Wallonië. Het ziekenfonds komt tot deze conclusie na het uitpluizen van de rekeningen van 547 000 ziekenhuisopnames uit 2011.
De prijsverschillen zijn gigantisch. Ik som enkele markante voorbeelden op.
De operatie voor een prothese. In een aantal Brusselse ziekenhuizen kan een protheseoperatie de patiënt bij een verblijf in een tweepersoonskamer meer dan 3900 euro kosten. Woont men in Turnhout of omgeving, dan komt men er met 560 euro van af of zeven keer minder dan in Brussel.
Het verwijderen van de appendix. Bij een opname in een tweepersoonskamer in bepaalde Brusselse ziekenhuizen kan de rekening voor de patiënt oplopen tot net geen 1250 euro. In andere ziekenhuizen in de hoofdstad, maar ook in Eeklo, Sijsele en La Louvière gaat die appendix eruit voor ongeveer 240 euro.
Voor een keizersnede met verblijf in een eenpersoonskamer stuurt een aantal Brusselse ziekenhuizen een rekening van meer dan 3450 euro naar de patiënt. Elders kan dat blijkbaar voor minder dan 1050 euro.
In de hoofdstad zijn de armoede en de sociale ongelijkheid groter. Uit de welzijnsbarometer van 2012 blijkt bijvoorbeeld dat ongeveer een kwart van de Brusselaars, 28,3%, moet rondkomen met een inkomen onder de armoederisicogrens. Armoede en gezondheid zijn sterk met elkaar verbonden. Armoede kan leiden tot een slechtere gezondheid, maar ook omgekeerd kunnen een slechte gezondheid of een verslechtering van de gezondheid de oorzaak zijn van armoede. Bovendien liggen de RIZIV-uitgaven in Brussel meer dan 5% lager dan in andere gewesten, of gemiddeld meer dan honderd euro per inwoner. Dat wijst op een onderbehandeling en onderverzorging van de Brusselse bevolking.
De minister heeft weliswaar al veel maatregelen genomen om de ziekenhuisfactuur onder controle te houden. De gemiddelde factuur blijft voor het eerst in jaren stagneren op 450 euro. Dat verdient erkenning. Maar toch moet er dringend iets worden gedaan aan de groeiende ongelijkheid in de hoofdstad, ook op het gebied van gezondheidszorg.
Hoe verklaart de minister de te dure gezondheidszorg in de hoofdstad, terwijl een groot deel van de Brusselse bevolking juist minder in staat is om de ziekenhuiskosten te dragen? Zal de minister de ziekenhuisbarometer aangrijpen om orde op zaken te stellen in sommige Brusselse ziekenhuizen?
M. Philippe Mahoux (PS). - En complément de l'intervention de notre collègue Anciaux, je voudrais évoquer une question qui se pose depuis longtemps, celle des suppléments d'honoraires en cas d'hospitalisation. Ces suppléments dépendent de facteurs géographiques et du type de chambre choisi par le patient.
Je ferai une observation générale : selon mon expérience personnelle, il ne me paraît pas justifié d'appliquer des suppléments d'honoraires alors que les prestations des praticiens sont identiques et que la qualité des soins est, ou devrait être, la même, quelles que soient les conditions de l'hospitalisation. On continue cependant à noter des différences significatives.
L'évolution des infrastructures hospitalières a rendu quelque peu obsolète la distinction entre les chambres particulières, les chambres à deux lits et les chambres communes à dix ou douze lits que nous connaissions jadis. Les chambres à deux lits sont maintenant la règle. En ce qui concerne les chambres particulières, on constate que certains hôpitaux ont plafonné les suppléments d'honoraires, d'autres pas, ce qui occasionne des disparités très importantes.
Par ailleurs, on peut se demander si l'information du patient est toujours parfaitement claire.
Une autre justification souvent entendue est que les compagnies d'assurance hospitalisation couvrent ces suppléments. Rappelons que les primes sont fonction du risque couvert et donc du montant des suppléments d'honoraires, ce qui tend à pousser vers le haut les coûts d'hospitalisation.
Mes questions portent donc sur le principe même des suppléments, leur lien avec le type de chambre, l'information des patients ainsi que les disparités géographiques. Alors que des mesures récentes ont fait l'objet de réactions fort étranges en termes de conséquences sur l'emploi, j'aimerais connaître la position du gouvernement et de la vice-première ministre.
Mme Laurette Onkelinx, vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique, chargée de Beliris et des Institutions culturelles fédérales. - Ce domaine est essentiel. Mon équipe et moi-même y avons beaucoup travaillé.
J'ai comme vous pris connaissance de l'édition 2012 du baromètre des coûts hospitaliers, publiée par les Mutualités socialistes. Je partage votre préoccupation quant aux différences entre les factures selon les hôpitaux, en particulier entre Bruxelles et les autres régions.
Plusieurs mesures ont déjà été prises. D'autres doivent encore l'être. Cependant, je note déjà que l'année 2011 est la première pour laquelle, depuis 2000, on n'enregistre pas globalement de hausse de la facture moyenne du patient. On observe même une légère baisse de 0,2% entre 2010 et 2011. Ces chiffres témoignent d'une réelle amélioration de l'accessibilité des soins de santé et confirment l'efficacité des mesures que nous avons prises. Je pense par exemple à l'interdiction des suppléments pour les chambres doubles, instaurée en 2010, ou à une meilleure protection des malades chroniques et autres personnes économiquement fragilisées.
Il existe sans doute plusieurs facteurs expliquant les différences entre les hôpitaux bruxellois et les autres. J'en soulignerai un en particulier : les suppléments d'honoraires, notamment en chambres doubles et communes. Cette situation est d'autant plus préoccupante qu'on compte davantage de bénéficiaires de l'intervention majorée à Bruxelles que dans les autres régions. Ils représentent 39% des admissions.
Het RIZIV, het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid en de verzekeringsinstellingen bestuderen momenteel de onderconsumptie en het uitstellen van de zorg in de hoofdstad. Het RIZIV en de verzekeringsinstellingen bezinnen zich momenteel ook over de bedragen ten laste van de patiënt en over de concrete maatregelen om die bedragen transparanter te maken.
Welke maatregelen kunnen we concreet nemen? In een eerste fase kunnen we de honorariumtoeslagen in de gemeenschappelijke en tweepersoonskamers eindelijk verbieden. Op tweehonderd ziekenhuizen, de psychiatrische ziekenhuizen inbegrepen, zijn er nog een twintigtal ziekenhuizen waar men honorariumtoeslagen aanrekent voor tweepersoonskamers, terwijl tweepersoonskamers toch de norm zijn geworden!
De Ministerraad keurde op mijn initiatief een wetsontwerp goed dat binnenkort in het Parlement zal worden ingediend. Het bevat, naast dat verbod, nog andere maatregelen om de toegankelijkheid tot de gezondheidszorg te verbeteren. Zo zal het statuut "chronische aandoening" worden ingevoerd. Ook de derdebetalersregeling zal moeten worden toegepast bij de patiënten die een verhoogde tegemoetkoming ontvangen en zij die het statuut van chronische aandoening hebben.
J'espère que ce projet de loi sera soutenu par le plus grand nombre. Il est en effet extrêmement important pour les patients, notamment pour les personnes économiquement faibles.
De heer Bert Anciaux (sp.a). - Ik wil de minister vanzelfsprekend danken voor haar ferme antwoord. Het is duidelijk dat ze mee de strijd wil aangaan tegen de hoge erelonen en kosten voor de patiënt, zeker in Brussel, en daar al een hele poos mee bezig is. Het is echt onaanvaardbaar dat net in Brussel, waar zoveel armoede is, de kosten voor de patiënt zo hoog liggen. Ik ben blij dat er ernstig onderzoek wordt gedaan naar de onderconsumptie in de hoofdstad. Het is ook bijzonder belangrijk dat het wetsontwerp zo snel mogelijk wordt goedgekeurd. We moeten samen kijken welke bijkomende maatregelen eventueel nog genomen kunnen worden om ervoor te zorgen dat de Brusselse bevolking een gelijke toegang krijgt tot gezondheidszorg en de prijs zo laag mogelijk wordt gehouden. Ik ben ervan overtuigd dat de minister en ik aan dezelfde kant strijden.
M. Philippe Mahoux (PS). - Je vais évidemment aller dans le même sens, en espérant que ces projets puissent être adoptés le plus rapidement possible, et souligner que la polémique soulevée dans les médias et les réactions suscitées par l'interdiction des suppléments d'honoraires sont totalement disproportionnées et injustes. Si je le dis, c'est parce que j'ai aussi une certaine habitude du fonctionnement des hôpitaux sur le plan personnel. Par ailleurs, je considère que des avancées sont également possibles sur l'ensemble de la problématique. Par exemple, on pourrait limiter les suppléments qui ne seraient pas concernés par les projets de lois en cours. Il faudra peut-être y aller de manière progressive, mais c'est en tout cas une approche possible.
Je répète qu'il faut trouver une justification professionnelle pour pouvoir exiger ces suppléments d'honoraires et qu'en fonction du type d'examen pratiqué, certains suppléments sont encore moins justifiés que d'autres. Il faut savoir que, pour certaines hospitalisations, le montant de la facture atteint des niveaux difficilement supportables et totalement injustifiables.