5-164COM | 5-164COM |
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - De geschiedenis van de Muntschouwburg in Brussel bestrijkt reeds driehonderd jaar. In die lange periode was het prachtige operagebouw getuige van de Oostenrijkse, Franse en Nederlandse bewindvoerders in de Lage Landen en vormde het de kiem van de Belgische revolutie van 1830 - jammer genoeg, zou ik zeggen. Na een verwoestende brand in 1855 werd het heropgebouwd. Bij de grote verbouwingen in de jaren 1980 kreeg het operagebouw een nieuwe bovenbouw en een nieuwe toneeltoren. Ten slotte voerde de Regie der gebouwen van 2003 tot 2007 belangrijke restauratiewerken uit in de theaterzaal zelf. Ondertussen pleit algemeen directeur van de Munt Peter De Caluwe voor de financiering van een nieuw masterplan van 25 miljoen euro om het operagebouw te voorzien van een tunnelverbinding met de ateliers en om de gevels te renoveren. Ook het Muntplein vóór de schouwburg werd onlangs volledig gerenoveerd en het voorbije weekend plechtig opengesteld.
Zorgwekkend is echter dat het prachtige operabouw scheefzakt. Al enige tijd kunnen we vaststellen dat de buitenmuren van de Muntschouwburg aan de kant van de Prinsenstraat enkele tientallen centimeters overhellen. Een mogelijke oorzaak is de grote verbouwing van de jaren 1980, toen de Munt een nieuwe bovenbouw kreeg. Ook de aanleg van het metrostation De Brouckère kan een invloed hebben. De metrolijn loopt aan de zuidkant van het operagebouw en werd in 1969 aangelegd, toen er nog maar sprake was van een premetro. Ondertussen rijden er per dag echter een honderdtal metrostellen door.
Is de staatssecretaris op de hoogte van de scheefzakking van de Muntschouwburg? Wanneer is dat begonnen en wordt het nog steeds erger? Liggen de zaken die ik heb aangehaald, effectief aan de basis ervan?
Welke effect kan het probleem hebben op het functioneren van het operagebouw? Moet het gebouw worden gesloten of kan het worden gerenoveerd? Welke initiatieven heeft de Regie der gebouwen genomen om verdere scheefzakking tegen te gaan?
Heeft de regering zich geëngageerd om ook het nieuwe masterplan te financieren dat voorziet in een verbeterde veiligheid, de vernieuwing van de gevels en de bouw van een tunnel naar de ateliers?
De heer Servais Verherstraeten, staatssecretaris voor Staatshervorming en voor de Regie der gebouwen. - De problematiek van de scheefzakking van de Koninklijke Muntschouwburg was eind negentiende, begin twintigste eeuw al bekend. Bij het plannen van de uitbreiding in 1905 werden proefboringen uitgevoerd. Op 21 november 1905 rapporteerde de hoofdingenieur der openbare werken, Jules-Emmanuel Putzeys, de bevindingen van Rutot aan het stadsbestuur.
« Je constate le mauvais état du terrain sur lequel est établi le théâtre, le bon sol ne se rencontrant qu'à 11 mètres et à 16,40 mètres à partir du pavage. »
Bij de grote verbouwing van de toneeltoren in de jaren 1985-1986 werden in en om het gebouw nieuwe sonderingen uitgevoerd om de stratificatie van de ondergrond te bepalen. Door de vele bouwwerken die sinds het begin van de twintigste eeuw op en rond het Muntplein waren uitgevoerd, vermoedde men dat de boringen van Rutot niet meer actueel waren. Er werd vastgesteld dat de waterhuishoudende laag op amper 50 cm onder de derde ondervloer lag en dat de muren haast niet meer gefundeerd waren. Waar er wel funderingen waren, rustten de houten funderingsroosters uit de negentiende eeuw bijna direct op de turflaag en waren ze grotendeels verrot. Die verrotting was te wijten aan het leegpompen van de waterhoudende laag bij het bouwen van het postkantoor op het Muntplein, de parkeergarage onder het Muntplein, de ASLK aan de Wolvengracht en de metrotunnels onder de Schildknaapstraat. Tijdens de werken in de jaren 1980 werden de funderingen hersteld en geconsolideerd. De draagstructuur van de nieuwe toneeltoren rust op pijlers die onafhankelijk van de muren van het bestaande gebouw werden gefundeerd. Dankzij deze consolidatiewerken zakt het gebouw niet verder weg en moet de Regie der gebouwen bijgevolg op het ogenblik geen initiatieven meer nemen.
In het masterplan staan onder andere de verbetering van de veiligheid, de restauratie van de gevels en het bouwen van een tunnel met de ateliers vermeld. Het masterplan is een meerjarenplan. Elk jaar worden de nodige middelen ter beschikking gesteld uit het investeringsfonds van de Regie der gebouwen en desgevallend aangevuld met middelen van Beliris. In deze periode van budgettaire behoedzaamheid wordt de concrete uitvoering per contract aan de regering voorgelegd. Ook hier, net zoals voor de Europese school, is de Regie der gebouwen eveneens facilitator en wordt het behoefteplan voor een deel opgemaakt in samenspraak met de bevoegde minister. We zullen niets bouwen of verbouwen zonder de goedkeuring van de minister die bevoegd is voor de Munt.
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - Ik noteer dat de situatie geconsolideerd is en dat er geen renovatie of bijkomende projecten nodig zijn om de verdere scheefzakking tegen te gaan. De situatie lijkt nochtans een beetje onrustwekkend, want iedereen kan werkelijk zien dat het gebouw is scheefgezakt; hier en daar in de pers rijzen ook kritische bedenkingen.
(La séance, suspendue à 14 h 30, est reprise à 15 h 05.)