5-149COM | 5-149COM |
De heer Huub Broers (N-VA). - Een tijdje geleden communiceerde de Gentse politie over de ingebruikname van mobile office waarbij een verstevigde laptop, printer en internetaansluiting worden ingebouwd in politiecombi's. Die werkwijze moet de taken van de mobiele politiediensten vergemakkelijken en bovenal versnellen. Dankzij het systeem kunnen pv's voortaan ter plaatse worden opgesteld en identiteiten kunnen eveneens direct op het terrein worden nagetrokken. Eerder dit jaar nam de Antwerpse politie het systeem al dankbaar in gebruik.
Persoonlijk vind ik het een prachtig systeem. Met die werkwijze kunnen de dispatch- en aanrijtijden heel duidelijk verminderen, met een positief effect voor de aanwezigheid van de politiediensten op het terrein. Ook kunnen de agenten sneller op de bal spelen, wat natuurlijk altijd cruciaal is bij interventies.
Het systeem zou in Antwerpen al door de verkeerspolitie zijn getest. Kan de minister mij de resultaten van de test bezorgen? Werden de beoogde resultaten bereikt? Werden na een evaluatie aanpassingen voorgesteld aan het systeem?
Aangezien door de invoering van het systeem meer informatie verwerkt zal worden op het terrein zelf en dat dus enige kwetsbaarheid meebrengt aangaande de bescherming van de aanwezige gegevens, zou ik graag vernemen welke maatregelen getroffen worden ter bescherming van de gebruikte informatie en of de gebruikte netwerken afdoende beschermd zijn tegen potentiële hackers.
Mevrouw Joëlle Milquet, vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen. - Mobile office is een realisatie in het kader van het bestuursakkoord van de stad Antwerpen, meer bepaald het programma optimalisatie van de interventiewerking en administratie via digitale hulpmiddelen. De politiezone Antwerpen werkt met twee netwerken: het politienetwerk ISLP wordt gebruikt om processen-verbaal op te stellen en gegevensbanken te raadplegen. Daarnaast is er het administratieve netwerk van de stad Antwerpen, dat nodig is om te communiceren met de bestuurlijke overheid en met de andere stedelijke instanties. Het combineren van die netwerken is technisch perfect mogelijk indien de nodige veiligheidsmaatregelen worden ingebouwd. Dat werd gerealiseerd door de zogenaamde virtualisering, waardoor het mogelijk wordt vanuit een bepaald werkstation, pc, laptop, netbook, de beide netwerken te gebruiken. Voordien waren daarvoor twee werkstations nodig, de virtualisering werd gevalideerd door de Directie van de Telematica van de federale politie, die ook toestemming verleent om verder te werken aan de ontwikkeling van een mobiel kantoor. Mobile office zal vanaf juli 2012 geleidelijk worden ingebouwd in de nieuwe interventievoertuigen. Het bestaat uit een verstevigde laptop en een printer. Telkens wanneer wordt ingelogd in het politienetwerk, moet uit het oogpunt van de beveiliging gebruik worden gemaakt van een certificaat en een token. De verbinding verloopt via GPRS. In die zin is die oplossing een Europese primeur omdat ze een totaaloplossing vormt die de mogelijkheid biedt vanuit een interventievoertuig alle administratieve taken uit te voeren die vroeger in een politiekantoor moesten worden uitgevoerd.
Ook andere Europese landen werken aan dergelijke oplossingen, maar die zijn vrij fragmentarisch. De eerste bevindingen zijn heel positief, zowel de tests bij de verkeerspolitie als recent bij de territoriale afdeling Oost. Dat is ook een goed voorbeeld voor de andere zones.
De heer Huub Broers (N-VA). - Het is inderdaad een bijzonder interessant antwoord voor alle zones. De minister zegt dat het systeem gebaseerd is op een certificaat en een token en geleidelijk in alle interventievoertuigen zal worden aangebracht. Daar zit ongetwijfeld toekomst in, op voorwaarde dat er geld is om het allemaal te betalen. Het antwoord stelt me gerust op gebied van veiligheid, al is die natuurlijk nooit absoluut.