5-119COM

5-119COM

Commission des Finances et des Affaires économiques

Annales

MARDI 7 FÉVRIER 2012 - SÉANCE DE L'APRÈS-MIDI

(Suite)

Demande d'explications de M. Huub Broers au secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité, et aux Réformes institutionnelles sur «le fonctionnement nocturne inefficace des radars automatiques» (no 5-1595)

De heer Huub Broers (N-VA). - Uit een politierapport van 2010 dat op 22 november 2011 verschenen is in La Dernière Heure, blijkt dat flitscamera's 's nachts de nummerplaten van voertuigen die in overtreding zijn niet correct kunnen lezen. De testen werden uitgevoerd met modellen die onder andere door onze politie worden gebruikt.

Uit die tests blijkt dat de flitscamera's slechts efficiënt zijn als ze in de buurt van een verlichtingspaal of een andere lichtbron staan. Camera's die boven een viaduct opgesteld staan, werken dan weer uitstekend.

Uit de resultaten blijkt ook dat gele nummerplaten met zwarte letters het best leesbaar zijn voor flitscamera's. Hoewel we dit uiteraard al langer weten, koos de regering op 9 juli 2010 toch voor robijnrood/wit als kleurencombinatie voor de nieuwe nummerplaten naar Europese standaard.

Stroken de resultaten die in dit rapport worden geponeerd met de werkelijkheid?

Indien dat zo is, houden de betrokken diensten dan rekening met de resultaten van deze tests bij de opstelling van onze flitscamera's?

Is de mogelijkheid onderzocht om andere modellen aan te schaffen die 's nachts wel perfect functioneren?

De heer Melchior Wathelet, staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mo Mobiliteit en voor Staatshervorming. - De homologatie van radartoestellen wordt verricht door de FOD Economie, dienst Metrologie en behoort tot de bevoegdheid van minister Vande Lanotte.

Het gebruik van de radartoestellen door de politie valt onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken. In het kader van de invoering van de nieuwe kentekenplaat werden inderdaad tests uitgevoerd met betrekking tot de lettergrootte, lettercombinaties en gebruikte symbolen, waarbij de politie haar radartoestellen heeft ingezet.

Dit rapport werd volgens mijn informatie echter nooit gepubliceerd.

Het blijkt dat met één toestel dat tijdens de test gebruikt werd de nodige problemen gerezen zijn. De reden van deze problemen werd niet onderzocht. Ze kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals verkeerde manipulatie, een defect toestel, een verkeerde opstelling en dergelijke.

Het overgrote deel van de ingezette radars werkte evenwel correct werkte tijdens de test.

De heer Huub Broers (N-VA). - Het is uiteraard gunstig dat het overgrote deel wel goed werkt. Ik heb misschien pech gehad.