5-73COM | 5-73COM |
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - De diplomatieke en consulaire diensten van ons land hebben de voorbije weken en maanden hun belang en hun diensten bewezen in de conflicten in Libië en Ivoorkust. Ook naar aanleiding van de aardbeving en de tsunami in Japan, die de kernramp in Fukushima tot gevolg had, werd de meerwaarde van de diplomatieke en consulaire diensten nogmaals aangetoond.
De FOD Buitenlandse Zaken beschikt in totaal over 137 diplomatieke posten en meer dan 1937 personeelsleden in het buitenland. Ambassades en consulaten vervullen niet alleen een diplomatieke opdracht, maar fungeren ook als openbare dienst voor Belgen in het buitenland.
De ambassades zijn gevestigd in de hoofdstad van het land waar ze hun ambtsgebied hebben. Het ambtsgebied kan zich uitstrekken tot aangrenzende landen waar geen vertegenwoordiging is. Onlangs werden samenwerkingsprojecten met andere landen opgestart, bijvoorbeeld in Albanië waar met Nederland zal worden samengewerkt.
Welke criteria zijn doorslaggevend in de beslissing tot het openen of sluiten van een diplomatieke zending of consulaire post?
De heer Steven Vanackere, vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken en Institutionele Hervormingen. - De beslissing om een post in het buitenland te openen of te sluiten, is altijd het resultaat van een grondige analyse.
Als basisprincipe opteert ons land voor een vrij ruim diplomatiek en consulair netwerk in het buitenland. Die keuze is mede ingegeven door het principe van de reciprociteit: enorm veel landen hebben immers een diplomatieke vertegenwoordiging in Brussel. Daarnaast wordt uiteraard en vooral gekeken naar het politieke, economische en consulaire belang van een Belgische vertegenwoordiging, naar de budgettaire mogelijkheden van het departement en naar de inzetbaarheid van het personeel.
De prioriteiten van het Belgische buitenlandse beleid, specifieke ontwikkelingen in het land of de landen van het rechtsgebied van de post, het functioneren van de nieuwe Europese diplomatieke diensten die in opbouw zijn, opportuniteiten voor Belgische bedrijven of de Belgische zakenwereld, politieke bondgenootschappen en/of duurzame samenwerkingsverbanden, de veiligheid van onze landgenoten ter plaatse en de bijstand die we hen verlenen, de beschikbaarheid van mensen en middelen ... al die criteria spelen een belangrijke rol bij de keuzes met betrekking tot ons postennetwerk.
Het directiecomité van mijn departement evalueert het postennetwerk in het buitenland op geregelde tijdstippen en op basis van een analyse die mijn diensten in het licht van de vermelde criteria hebben gemaakt. Ik heb mijn diensten zes maanden geleden overigens gevraagd die analyse op te frissen. Een goede analyse vergt enige tijd. Als eindverantwoordelijke neem ik vervolgens de beslissing om een post al dan niet te sluiten.
Volledigheidshalve meld ik dat de beslissing om een nieuwe diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging te openen uiteraard ook afhangt van het akkoord van de ontvangststaat om een buitenlandse vertegenwoordiging op haar grondgebied toe te laten.