5-41COM | 5-41COM |
M. le président. - M. Bernard Clerfayt, secrétaire d'État à la Modernisation du Service public fédéral Finances, à la Fiscalité environnementale et à la Lutte contre la fraude fiscale répondra.
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - Momenteel wordt aan het Schumanplein volop gewerkt aan het nieuwe Résidence Palace, dat de zetel van de Europese Raad moet huisvesten. Het wordt gebouwd door het consortium Interbuild-Cegelec-ITB. De Regie der Gebouwen, die bouwheer is, verwacht dat het gebouw tegen eind 2013 zal worden opgeleverd.
Naar schatting zal het gebouw zo'n 180 miljoen euro kosten. Indien men de prijs voor de studiewerken, asbestverwijdering, en andere voorbereidingswerken erbij neemt, komt het totaal op 315 miljoen euro. Voor deze prijs wordt het ondergrondse metro- en treinstation volledig vernieuwd en wordt het gebouw uitgerust met een dak van zonnepanelen en regenrecyclinginstallaties. Het is algemeen bekend dat de kosten van dergelijke bouwprojecten soms fors kunnen oplopen door meerwerken, extra studies of onvoorziene werkzaamheden.
Wat is de stand van zaken van de werkzaamheden in dit project? Zitten deze nog op schema? Is de kostprijs van 315 miljoen euro nog steeds een realistische schatting?
De heer Bernard Clerfayt, staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de fiscale fraude. - Ik lees het antwoord van de minister.
In de huidige stand van zaken zijn de werkzaamheden nog altijd op schema. De einddatum is voorlopig vastgesteld op 9 december 2013. De asbestverwijdering en de afbraak van de niet-historische toevoeging uit de jaren '60 zijn al uitgevoerd. Het einde van de bijkomende afbraak- en consolidatiewerken wordt verwacht tegen midden 2011, waarna de eigenlijke werkzaamheden aan het nieuwe gebouw zullen aangevat worden. Momenteel is de uitvoeringsstudie van deze laatste fase aan de gang. De uiteindelijke einddatum zal worden vastgelegd in overleg met de latere gebruiker en is afhankelijk van de uitvoering van de voorgaande fasen en van de wensen van de Europese Raad.
Het budget voor het totale project is begroot op 240 000 000 euro, gerekend in euro van 1 januari 2004, exclusief btw en herzieningen, en wordt in de huidige stand van zaken niet overschreden. In dit budget zijn alle werkzaamheden, erelonen en aanverwante kosten inbegrepen. De werkzaamheden voor het ondergrondse metro- en treinstation zijn evenwel niet in dit budget begrepen en worden uitgevoerd voor rekening van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - Ik blijf de uitvoering van de planning opvolgen. Ik ben blij dat u bevestigt dat het gebouw tegen december 2013 zal worden opgeleverd. Gaat het dan om een voorlopige oplevering?
(Signe d'assentiment du secrétaire d'État Clerfayt)
Ik neem aan dat de definitieve oplevering dan een paar maanden later volgt.
U vermeldt voor de begroting van het project een bedrag van 240 miljoen euro. Is dat gerekend op 1 januari 2014?
De heer Bernard Clerfayt, staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de fiscale fraude. - De begroting is opgemaakt in euro van 1 januari 2004 en moet in feite nog aan de inflatie worden aangepast.
De heer Karl Vanlouwe (N-VA). - Aangezien u zegt dat de begroting `voorlopig' niet wordt overschreden, neem ik aan dat er momenteel geen meerwerken zijn ingecalculeerd maar dat die nog altijd kunnen opduiken. Ik zal dat alleszins blijven opvolgen.