5-24COM

5-24COM

Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden

Handelingen

WOENSDAG 12 JANUARI 2011 - OCHTENDVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van mevrouw Helga Stevens aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven over «een treinverbinding voor personenverkeer in de Gentse havenzone» (nr. 5-246)

Mevrouw Helga Stevens (N-VA). - In antwoord op mijn vraag 4-1473 die ik in februari 2010 stelde over de wenselijkheid van de exploitatie van de industriële spoorlijn 204 voor het woon-werkvervoer van werknemers in het Gentse havengebied, werd me meegedeeld dat die verbinding een van de vijf mogelijke nieuwe corridors is die de NMBS wil uitbouwen. Ik verwijs naar de Lightrailhaalbaarheidsstudie. De volgende stap in het project was een voorstudie naar de technische haalbaarheid door Infrabel.

Werd de voorstudie door Infrabel ondertussen afgerond? Zo ja, wat zijn de resultaten, in het bijzonder voor de Gentse verbinding? Zo neen, wanneer mogen de resultaten verwacht worden? Werd ter zake nog verder overleg gepleegd met het Vlaamse Gewest? In een antwoord op een vraag van een collega werd erop gewezen dat het belangrijk is alle openbare vervoersmodaliteiten op elkaar af te stemmen.

Mevrouw Inge Vervotte, minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. - Infrabel maakt op basis van een aantal parameters die het van de NMBS ontving, een technische voorstudie voor het inleggen van reizigersvervoer op de verlengde reizigerslijn 58 en goederenlijn 204. De detailstudie voor de infrastructuuraanpassingen zal worden opgestart als de NMBS vraagt om effectief reizigerstreinen in te zetten.

Mits een aantal technische aanpassingen worden uitgevoerd, is reizigersvervoer mogelijk op lijn 204, maar dat vermindert de capaciteit voor goederenvervoer op die lijn. Tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters is er in de piekuren reeds een capaciteitsprobleem. De voorstudie is daarom beperkt tot de bediening tot Gent-Dampoort.

Het is momenteel dan ook te vroeg om het Vlaams Gewest bij het overleg te betrekken.

Mevrouw Helga Stevens (N-VA). - Het verheugt me dat een voorstudie is gemaakt. Ik heb er begrip voor dat het stuk tussen Gent-Dampoort en Gent-Sint-Pieters wegens de reeds bestaande capaciteitsproblemen buiten de voorstudie werd gelaten. Op dat traject rijden inderdaad al voldoende treinen.

Het traject tussen Gent-Dampoort en de havenzone blijft echter een knelpunt. Ik hoop snel vorderingen te zien. Er zijn immers grote problemen, en dat niet alleen voor het vrachtvervoer. Ook voor veel werknemers is het moeilijk om de havenzone te bereiken. Niet alleen zijn er veel files op de weg, ook mensen die niet over een auto beschikken kunnen de havenzone moeilijk bereiken met het openbaar vervoer. Dat maakt de Gentse havenzone minder aantrekkelijk voor potentiële werknemers die wel in de Gentse haven willen werken. De huidige busverbindingen volstaan absoluut niet.

(De vergadering wordt gesloten om 12.15 uur.)