4-111

4-111

Belgische Senaat

Handelingen

DONDERDAG 4 FEBRUARI 2010 - NAMIDDAGVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van mevrouw Els Van Hoof aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en aan de minister van Klimaat en Energie over «alcoholverkoop aan jongeren» (nr. 4-1439)

De voorzitter. - De heer Olivier Chastel, staatssecretaris voor Europese Zaken, antwoordt.

Mevrouw Els Van Hoof (CD&V). - Onlangs maakte Test-Aankoop de resultaten bekend van een onderzoek naar de alcoholverkoop aan jongeren. De consumentenorganisatie stuurde 14-jarige en 16-jarige meisjes naar 129 supermarkten en nachtwinkels met de opdracht om respectievelijk een alcoholpop en een fles wodka te kopen. De cijfers zijn onthutsend: 85% van de 14-jarigen en 90% van de 16-jarigen slaagden in hun missie, amper 15% van de winkeliers vroeg de identiteitskaart of de leeftijd en dan nog gaf bijna de helft alsnog de drank mee.

Sinds 2010 mogen jongeren onder de 16 jaar nergens alcoholische dranken kopen. Het verbod om sterke dranken te verkopen aan minderjarigen bleef behouden en gold dus ook op het moment van het onderzoek. Ondertussen liet het Neutraal Syndicaat voor de Zelfstandigen weten dat de nieuwe wet onvoldoende bekend is en dat ze zelf een informatiecampagne opstart.

De nieuwe wet is dus een eerste stap in de richting van een volwaardig alcoholbeleid, maar op zichzelf onvoldoende. Er is alvast duidelijk nood aan een sensibiliseringcampagne door de overheid en aan meer controle.

Zal de minister zelf ook een informatiecampagne lanceren om de nieuwe wet bekend te maken bij de verkopers? Zal de minister werk maken van het sensibiliseren van jongeren en hun ouders over de schadelijke gevolgen van alcohol en de beperkingen op de aankoop ervan? Zullen er meer controles worden uitgevoerd om de toepassing van de nieuwe wet te garanderen? Hoe staat de minister tegenover een beperking van de verkoop op alcohol in nachtwinkels?

De heer Olivier Chastel, staatssecretaris voor Europese Zaken. - Ik lees het antwoord van minister Onkelinx.

Er werd voor beroepsmensen zeer recentelijk een informatiecampagne gelanceerd door middel van een brief aan de diverse betrokken federaties. In die brief wordt gevraagd de informatie in ruime mate bij de leden te verspreiden, zodat ze op de hoogte zijn van de nieuwste evoluties op het vlak van de wetgeving.

Voor de informatie aan de jongeren over de risico's die gepaard gaan met het verbruik van alcohol, nam ik al enkele initiatieven. Op 22 april 2009 werd een nationale informatiecampagne over alcohol gelanceerd. Die werd gesubsidieerd door het Federaal Fonds tot Bestrijding van de Verslavingen. Die campagne had tot doel de leeftijd van het eerste verbruik te vertragen, een verantwoord consumptiegedrag te ondersteunen, alternatieven voor consumptie aan te bieden en te valoriseren, de vroegtijdige acties gemakkelijker te maken en de sociale en sanitaire risico's verbonden aan overmatig gebruik te verminderen. Het doelpubliek van de campagne bestond uit de jongeren van 15 tot 35 jaar. De slogan van de campagne luidde `Maak jezelf niets wijs. Te veel drinken heeft nooit leuke gevolgen'.

Om die doelgroepen te bereiken, werden de media en aangepaste hulpmiddelen ingeschakeld.

Er werden eerst twee televisiespots verspreid, die nadien uitgebreid te zien waren op het internet. De verschillende berichten werden bovendien doorgegeven via affiches en kartonnen onderzetters. U vindt meer informatie over deze campagne op www.druglijn.be of www.infor-drogues.be.

De Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van september 2009 besliste bovendien dat er een samenwerkingsakkoord zou worden onderhandeld over het gezamenlijke beheer door de ministers van Volksgezondheid van het Federaal Fonds tot bestrijding van de Verslavingen. Dit akkoord zou de financiering mogelijk maken van gemengde projecten die onder de bevoegdheid vallen van zowel de federale overheid als van de deelstaten.

De mededelingen met betrekking tot het verbruik van alcohol door jongeren kunnen natuurlijk niet beperkt blijven tot een verkoopsverbod. De maatregel moet gepaard gaan met andere preventieve maatregelen. Om die reden denk ik dat het hoger aangehaalde samenwerkingsakkoord ons de mogelijkheid zal bieden om efficiëntere acties te voeren.

Begin dit jaar is er al een controlecampagne van start gegaan. In het kader van die campagne hebben de controleurs van de FOD bij de federale politie een opleiding gevolgd, zodat ze observatieopdrachten kunnen uitvoeren. Er zullen controles zijn in de handelszaken en in de horeca, maar ook tijdens evenementen, bijvoorbeeld tijdens festivals.

De reglementering is ook van toepassing op de nachtwinkels. Een deel van de controles zal trouwens aan die handelszaken zijn gewijd.

Mevrouw Els Van Hoof (CD&V). - Aansluitend bij het laatste element van het antwoord van de minister, namelijk de nachtwinkels, vraag ik mij af of we ook de verkoop van alcohol in nachtwinkels niet beter beperken of verbieden, aangezien die heel wat overlast veroorzaakt. Heel wat gemeenten hebben al een verbod op de verkoop van alcohol uitgevaardigd tijdens bepaalde evenementen en voor bepaalde perioden. Er bestaat dus een draagvlak om dat ook toe te passen op de nachtwinkels.