4-75 | 4-75 |
De voorzitter. - De heer Carl Devlies, staatssecretaris voor de Coördinatie van de Fraudebestrijding, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van Justitie, antwoordt.
Mevrouw Helga Stevens (Onafhankelijke). - Vlak na de paasvakantie is Infrabel begonnen met werkzaamheden aan de Merelbekebrug in Melle. Het betreft de broodnodige vervanging van de spoorwegbrug, werk dat volgens de informatiefolder die Infrabel hierover heeft verspreid pas over een tweetal jaren klaar zal zijn. De werkzaamheden hebben een grote impact op de omliggende wijken van Merelbeke en Melle: de brug is er immers een centraal verkeersknooppunt.
Infrabel heeft een aantal maatregelen genomen om de hinder voor de bewoners van de omliggende wijken zo veel mogelijk te beperken. Zo heeft Infrabel voor voetgangers een tijdelijke voetgangersbrug gebouwd naast de te vervangen brug. Die noodbrug heeft ook één smalle fietsgleuf. Door de hellingsgraad van de noodbrug kunnen er echter alleen behoorlijk gespierde fietsers gebruik van maken. Ik ken persoonlijk verschillende mensen die met hun fiets gewoonweg niet over de brug raken en dus een grote omweg moeten maken. Verder ontbreekt momenteel een tweede fietsgleuf, zodat twee fietsers elkaar niet kunnen kruisen, met alle gevolgen van dien zoals in een reportage van de regionale zender AVS te zien was. Infrabel zou ondertussen wel een tweede fietsgeul hebben toegezegd.
Wat ik persoonlijk ten zeerste betreur, is dat de noodbrug helemaal niet toegankelijk is voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers of mensen met een kinderwagen, omdat er geen hellende vlakken zijn. Infrabel had het gemeentebestuur van Melle, dat bekommerd was om de toegankelijkheid van de noodbrug, uitdrukkelijk beloofd dat dergelijke aangepaste hellende vlakken zouden worden aangelegd.
Bij wijze van alternatief heeft Infrabel dan maar voorzien in een systeem van gratis taxi's. Dat is beter dan niets, maar ik verkies toch altijd oplossingen waarbij mensen niet afhankelijk hoeven te zijn van derden. Iedereen die moeilijk te been is, kan van de taxi's gebruik maken. Zolang je geen gebruiker bent van een elektrische rolstoel is de bestelde taxi, van de firma Gentax, in principe binnen het kwartier aan de halte bij de noodbrug. Dat lijkt me aanvaardbaar.
Mensen met een elektrische rolstoel moeten minimaal 24 uur vooraf een platformtaxi reserveren bij de firma Hendriks. Dat is onaanvaardbaar. Ik ken persoonlijk verschillende mensen die dagelijks van de Merelbekebrug gebruik maakten voor boodschappen en familiebezoek. Het kan toch niet dat die mensen hun sociale leven nu systematisch altijd 24 uur op voorhand moeten plannen?
Is de minister het met me eens dat het niet kan dat elektrische rolstoelgebruikers 24 uur op voorhand moeten bellen voor een taxi? Zal hij Infrabel vragen dat ofwel de regeling met de firma Hendriks herzien wordt, ofwel een alternatieve oplossing wordt uitgewerkt, waardoor elektrische rolstoelgebruikers net als alle andere mensen binnen het kwartier een taxi mogen verwachten. Dit is mijns inziens een vraag om een redelijke aanpassing. In dergelijke redelijke aanpassingen moet volgens de antidiscriminatiewet van 2007 voorzien worden voor personen met een handicap. Gebeurt dat niet, dan maakt men zich schuldig aan discriminatie.
Waarom heeft Infrabel geen hellende vlakken aangelegd op de noodbrug, zoals aanvankelijk beloofd was? Indien dat technisch onmogelijk was, dan had ik dat graag via een gedetailleerde argumentatie aangetoond gezien.
Waarom werd in de oorspronkelijke plannen niet meteen in twee fietsgeulen voorzien? En waarom werd de noodbrug niet zo gebouwd dat ook minder gespierde fietsers vlot van de brug gebruik kunnen maken?
De heer Carl Devlies, staatssecretaris voor de Coördinatie van de Fraudebestrijding, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van Justitie. - Ik lees het antwoord van de vice-eersteminister.
Infrabel heeft inderdaad een aantal maatregelen genomen om de hinder voor de omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Naast de reeds geplande maatregelen, en op vraag van de omliggende gemeenten, heeft Infrabel beslist om nog een aantal bijkomende maatregelen te nemen, die zo vlug mogelijk worden uitgevoerd.
Er zijn geen directe alternatieven die een betere oplossing bieden voor de gebruikers van een elektrische rolstoel. Er is momenteel geen andere firma beschikbaar die uitgerust is om het vervoer van elektrische rolstoelen te verzekeren en De Lijn is niet bereid om dat op zich te nemen. De firma Hendriks werkt volgens een systeem waarbij gevraagd wordt 24 uur zich vooraf te melden. Het is niet mogelijk het contract met die firma te herzien.
Infrabel heeft ernstig onderzocht om in dergelijke hellende vlakken te voorzien, maar dat is om diverse redenen niet mogelijk. De helling mag wettelijk niet meer dan 5% bedragen en de banen moeten om de 10 meter uitgerust zijn met horizontale bordessen. Dat betekent dat de hellingen ongeveer 200 meter lang zouden zijn.
Om redenen van onder meer veiligheid, werfinrichting en toegangswegen, is het onmogelijk om rolstoelgebruikers over dergelijke afstand over de werf te sturen.
Een tweede fietsgoot werd besteld en wordt volgens Infrabel ten laatste vandaag geplaatst.
De helling van de trappen werd reeds verminderd. Ze is nu 25 graden (luie trappen), wat de toegankelijkheid verbetert ten opzichte van gewone trappen.
Bovendien worden extra inspanningen gedaan om de toegankelijkheid in het algemeen en op de trappen te verbeteren.
Mevrouw Helga Stevens (Onafhankelijke). - Ik ben tevreden met dit antwoord, maar ik vind het wel jammer dat geen rekening kan worden gehouden met de gebruikers van elektrische rolstoelen. Ik begrijp dat er een technisch probleem is, maar een goede afweging van de belangen kan wellicht een oplossing aanreiken. Het alternatief van reservatie 24 uur vooraf is niet echt een flexibele maatregel. Er is werkelijk een tekort aan platformtaxi's.