4-1259/2 | 4-1259/2 |
21 APRIL 2009
Nr. 1 VAN MEVROUW TEMMERMAN
In de considerans, een punt Hbis (nieuw) invoegen, luidende :
« Hbis. gelet op de officiële veroordeling van de pausuitspraken die de Belgische ambassadeur namens de Belgische regering, op woensdag 15 april 2009, heeft overgebracht bij de Heilige Stoel te Rome, daarbij gevolg gevende aan de resolutie aangenomen door de Kamer van volksvertegenwoordigers op 2 april 2009 (stuk 52-1907/1-6); ».
Nr. 2 VAN MEVROUW TEMMERMAN
In de considerans, een punt Hter (nieuw) invoegen, luidende :
« Hter. gelet op de mededeling die het Vaticaan verspreidde op vrijdag 17 april 2009 waarin « Het Vaticaan het feit betreurt dat een parlementaire Assemblee het gepast heeft gevonden om kritiek te geven op de Heilige Vader op basis van een geïsoleerde — en uit de context gehaalde uitspraak uit een interview » die « door sommige groepen duidelijk gebruikt wordt met de duidelijke bedoeling om te intimideren, alsof de Paus wordt ontraden om zich uit te spreken over bepaalde thema's met een morele relevantie en alsof hij wordt weerhouden wordt om de kerkelijke doctrine te verkondigen »; ».
Nr. 3 VAN MEVROUW TEMMERMAN
In de considerans, een punt Hquater (nieuw) invoegen, luidende :
« Hquater. gelet op het feit dat de resolutie van de Kamer van volksvertegenwoordigers en ook deze van de Senaat ontstaan zijn uit een wetenschappelijke bekommernis inzake volksgezondheid en dat de teksten geenszins bedoeld zijn om wie dan ook te intimideren; ».
Nr. 4 VAN MEVROUW TEMMERMAN
In de considerans, een punt Hquinquies (nieuw) invoegen, luidende :
« Hquinquies. gelet op het feit dat de meeste Afrikanen de boodschap van de paus inzake condoomgebruik ook maar vernemen via de media en dus op basis van een geïsoleerde — en uit de context gehaalde-uitspraak uit een interview; ».
Nr. 5 VAN MEVROUW TEMMERMAN
In het dispositief, punt 1 vervangen door wat volgt :
« 1. in opvolging van de veroordeling van de pauselijke uitspraken door de ambassadeur van België bij de Heilige Stoel te Rome, het parlement te informeren over de reactie van Vaticaanstad; ».
Nr. 6 VAN MEVROUW TEMMERMAN
In het dispositief, punt 2 vervangen door wat volgt :
« 2. een wetenschappelijk congres te organiseren ten einde de efficiëntie van het gebruik van condooms in de strijd tegen hiv/aids in Afrika aan te tonen; ».
Marleen TEMMERMAN. |
Nr. 7 VAN DE HEER DUBIÉ
In het dispositief, een punt 4 toevoegen, luidende :
« 4. de wet op de uitvindingsoctrooien te wijzigen om de mogelijkheden tot flexibiliteit die het internationaal recht biedt, effectief te gebruiken om de uitvoer van bepaalde generische geneesmiddelen naar ontwikkelingslanden te vergemakkelijken, met name geneesmiddelen die de aidsepidemie kunnen bestrijden. ».
Verantwoording
Deze resolutie is een goede gelegenheid om er een positief punt voor de toekomst in op te nemen.
Epidemieën zoals hiv/aids, malaria en tuberculose zijn ziekten die men kan behandelen, waardoor het sterftecijfer met betrekking tot deze ziekten drastisch kan worden beperkt en de levenskwaliteit van de besmette personen aanzienlijk kan worden verbeterd.
Toch blijven adequate behandelingen ontoegankelijk, met name door :
— de financiële beloftes van de voornaamste geldschieters die niet worden nagekomen (volgens het laatste wereldrapport van UNAIDS wordt de kloof tussen de financiële behoeften en de toegewezen fondsen groter : 8,1 miljard dollar in 2007 tegenover 4 miljard in 2004);
— de instandhouding van een internationaal systeem ter bescherming van farmaceutische uitvindingen dat de prijzen duidelijk de hoogte injaagt en niet in staat blijkt een antwoord te bieden op de huidige uitdagingen.
De prijzen van de geneesmiddelen zijn zeker slechts één van de factoren uit een ruime waaier van bepalende elementen. Infrastructuur, opleiding en preventie zijn even belangrijk. Zoals echter expliciet wordt erkend in het rapport van een commissie van wereldwijd gerenommeerde experts dat werd besteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en werd gepubliceerd in april 2006, ontzeggen de huidige prijzen de facto de meerderheid van de mensen de toegang tot heel wat geneesmiddelen en blijken de geldende internationale normen inzake bescherming van farmaceutische uitvindingen niet geschikt om een antwoord te bieden op de huidige gezondheidsbedreigende toestand.
Door de concurrentie vanwege producenten van generische geneesmiddelen in landen met productiecapaciteiten zoals India of Brazilië is sinds de eeuwwisseling meer bepaald de prijs van sommige eerstelijnsgeneesmiddelen tegen hiv/aids gezakt met 99 %, ofwel van meer dan 10 000 dollar naar ongeveer 130 dollar per patiënt en per jaar. Hierdoor steeg het aantal behandelde personen in ontwikkelingslanden intussen aanzienlijk (op dit moment 2 miljoen volgens de laatste schattingen van de WHO).
Door de effectieve concurrentie vanwege de producenten van generische geneesmiddelen kan de bevolking van heel wat landen (onder andere de rijke landen) aanzienlijke prijsverminderingen genieten voor andere geneesmiddelen om talrijke al dan niet overdraagbare ziekten te behandelen. Ook stijgt het aantal behandelde personen aanzienlijk, wat de volksgezondheid ten goede komt. Volgens de WHO hebben in 2007, 77 % van de ernstig zieke Afrikanen met aids desondanks nog steeds geen toegang tot een behandeling en geldt voor 74 % van de geneesmiddelen tegen hiv/aids nog steeds een monopolie in de ontwikkelingslanden. Om die reden is het belangrijk om artikel 28 van de Belgische wet van 28 maart 1984 op de uitvindingsoctrooien te wijzigen teneinde de bepalingen in artikel 30 van de in het kader van de WTO gesloten TRIPS-overeenkomst (Trade Related aspects of Intellectual Property rights) te gebruiken overeenkomstig de instructies van de verklaring van Doha. De bedoeling is om bij de in artikel 28 bedoelde uitzonderingen op de door de brevetten verleende rechten de mogelijkheid op te nemen om met het oog op de volksgezondheid generische versies van (in het land van uitvoer) gepatenteerde geneesmiddelen uit te voeren naar ontwikkelingslanden die voor de geneesmiddelen in kwestie verplichte vergunningen hebben uitgegeven, of waar deze geneesmiddelen niet gepatenteerd zijn of die gebruik maken van de flexibiliteit die wordt geboden in artikel 30 van de TRIPS-overeenkomst.
Dit is de meest eenvoudige, de meest directe en vanuit administratief oogpunt minst zware aanpak, omdat hij gebaseerd is op een uitzondering in plaats van een afwijking.
Idealiter moet deze oplossing door heel wat landen worden toegepast om effectief een impact te hebben. Het voornaamste is echter dat bepaalde landen een precedent scheppen om het proces op gang te trekken en dat België hierbij een pioniersrol vervult.
Josy DUBIÉ. |