4-61 | 4-61 |
Mevrouw Anke Van dermeersch (VB). - De Europese commissie startte eergisteren een diepgaand onderzoek naar de geplande overname van de SN Airholding door het Duitse Lufthansa. De Commissie besliste tot dit onderzoek over te gaan na een voorbereidend onderzoek eind vorig jaar waaruit zou blijken dat de transactie binnen het toepassingsgebied van de zogenaamde Europese concentratieverordening zou vallen en dat ze de gezonde mededinging kan belemmeren. Er zouden vooral twijfels rijzen over een aantal routes tussen ons land, enerzijds, en Duitsland en Zwitserland, anderzijds, meer in het bijzonder over de routes Brussel-Frankfurt, Brussel-Hamburg, Brussel-München, Brussel-Berlijn, Brussel-Zürich en Brussel-Genève.
Hoewel Lufthansa op 6 januari jongstleden al corrigerende maatregelen zou hebben voorgesteld, wordt de overname van Brussels Airlines nu blijkbaar toch tegengehouden. Volgens Brussels Airlines eist de Europese Commissie niet alleen dat landingsrechten worden vrijgemaakt, maar ook dat eigenhandig wordt gezocht naar een concurrerende carrier op deze routes. Op de laatste eis kan volgens Brussels Airlines nagenoeg onmogelijk worden ingegaan. Brussels Airlines toonde zich dan ook verbaasd over het voorlopige oordeel van de Europese Commissie. Volgens hen is de overname door Lufthansa immers de beste toekomstgarantie voor de Belgische en Europese luchtvaart. Tegen juni wordt uitsluitsel verwacht, maar een overname kan nog veel langer op zich laten wachten.
Is de staatssecretaris op de hoogte van het diepgaande onderzoek dat de Europese Commissie eergisteren startte? Zo ja, heeft hij reeds contact opgenomen met de bevoegde Europese commissaris en wat zijn hiervan de resultaten, of is hij van plan om dat alsnog te doen?
Wat is de houding van de regering in dit dossier en welke stappen overweegt zij hierin te doen? Het gaat tenslotte om de toekomst van de Belgische en de Europese luchtvaart en van Zaventem.
Hoe schat de staatssecretaris de mogelijke gevolgen in van dit uitstel van overname als gevolge van dit onderzoek en acht hij de voorlopige eisen van de Europese Commissie haalbaar?
De heer Etienne Schouppe, staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de eerste minister. - Natuurlijk zijn wij op de hoogte van het onderzoek van de Europese Commissaris voor Concurrentiebeleid, Neelie Kroes, naar aanleiding van de voorgenomen overname van SN Airholding door het Duitse Lufthansa en van haar bezwaren.
Het is voor Brussels Airlines, als luchtvaartmaatschappij uit een klein land met een kleine thuismarkt, in de huidige omstandigheden en gelet op de algemene tendens in de luchtvaart tot samenwerking in wereldomspannende allianties, van groot belang tot een dergelijk netwerk te kunnen toetreden. Bij een overname door Lufthansa zal de maatschappij in de Star Alliance worden opgenomen. De beslissing van de Commissie om de alliantie grondig te onderzoeken betekent wel uitstel, maar zeker geen afstel.
De voornaamste bezwaren hebben betrekking op de routes waarop alleen Lufthansa of één van haar dochtermaatschappijen enerzijds en Brussels Airlines, anderzijds, actief zijn, wat de concurrentie in het gedrang kan brengen. De voorstellen van SN Brussels Airlines en Lufthansa om die routes door het verkopen van slots open te stellen voor andere luchtvaartmaatschappijen, werden door de Commissie in eerste instantie niet aanvaard wegens soortgelijke transacties in het verleden, onder meer de fusie tussen Air France en KLM, die niet efficiënt is gebleken.
Uit een eerste marktonderzoek van Brussels Airlines blijkt inderdaad dat er als gevolg van de economische crisis voorlopig geen gegadigden zijn. Het dossier wordt nu opnieuw bestudeerd door de Europese administratieve diensten, maar het resultaat is nog niet bekend. De financiële vertraging betekent echter niet dat de samenwerking op operationeel vlak niet verder wordt voorbereid.
Het niet doorgaan van de overname zou voor Brussels Airlines ongetwijfeld een ernstige klap zijn, maar zover is het nog niet. De Belgische regering zal dit dossier, in het belang van de Belgische luchtvaart, echter op de voet volgen.
Mevrouw Anke Van dermeersch (VB). - Het verheugt me dat de staatssecretaris dit dossier in het belang van de Belgische luchtvaart blijft volgen. Ik apprecieer ook dat hij telkens de moeite doet om mijn vragen persoonlijk te komen beantwoorden.
Ik maak mij zorgen over dit dossier. Uitstel is inderdaad geen afstel, maar er heerst een wereldwijde economische crisis. Ongetwijfeld zullen de zakenvluchten en hotelboekingen als één van de eerste worden getroffen.
SN Brussels Airlines deelt zeker in de klappen. De vertraging in het vormen van de alliantie heeft zware financiële gevolgen. Hoe lang is Brussels Airlines nog in staat om die markt met eigen middelen te blijven bespelen?
Ik hoop voorts dat mevrouw Neelie Kroes niets met de alliantie KLM-Air France te maken heeft. Ze vraagt Brussels Airlines om zelf concurrenten te zoeken voor de eigen commerciële activiteiten op bepaalde lijnen. Dat is een zeer speciaal beleid en de regering moet dat nauwgezet in het oog houden.
Hoeveel luchtvaartmaatschappijen bieden trouwens vluchten tussen Amsterdam en Parijs aan? Daarop vliegen voornamelijk Air France en KLM en daar moet ook niet naar concurrenten worden gezocht.