4-46 | 4-46 |
Mevrouw Helga Stevens (Onafhankelijke). - De voorbije weken was het opnieuw zover: de NMBS faalde herhaaldelijk en jammerlijk op het vlak van de toegankelijkheid van het treinverkeer voor personen met een beperkte mobiliteit.
In een eerste geval was er sprake van compleet incompetente begeleiding van een blinde reiziger: de man viel tot twee keer toe omdat de begeleider niet aangaf waar er trappen waren.
In een tweede geval werd beslist om de vraag om assistentie van een persoon met een handicap, een leerling die deelnam aan een schooluitstap, af te wijzen, aangezien assistentie in het station Brussel-Centraal tijdens de spitsuren van 7 uur tot 9 uur en van 16 uur tot 18 uur niet mogelijk is. NMBS-mensen schermden in dit laatste geval nog maar eens met het veiligheidsargument: een mobiele laadhelling installeren op die momenten van de dag zou te veel risico's inhouden. Twee jaar geleden was assistentie op dat tijdstip wel nog mogelijk. Ik kan hieruit alleen besluiten dat het veiligheidsargument een nepargument is.
Al in januari en april jongstleden klaagden ikzelf en andere senatoren soortgelijke discriminerende toestanden in andere stations aan. Telkens bevestigde de minister dat toegankelijkheid van het treinverkeer een absolute prioriteit is. In april stelde ze letterlijk: `Wanneer iemand 24 uur vooraf een aanvraag om assistentie doet, dan kan hij er zeker van zijn dat hij die assistentie zal krijgen.' Ook de nieuwe beheersovereenkomst, die van kracht is sinds 1 januari jongstleden, bepaalt uitdrukkelijk dat begeleiding overal waar dat vroeger het geval was, moet worden aangeboden.
Oorspronkelijk wilde ik de minister vragen haar belofte na te komen en er persoonlijk voor te zorgen dat de jongeman waarvan sprake bij zijn aankomst in Brussel-Centraal op 21 oktober de gevraagde assistentie zou krijgen. Vorige week was er echter geen mogelijkheid om vragen te stellen in deze vergadering.
Ik wil nu graag horen wanneer de NMBS eindelijk zal ophouden personen met een beperkte mobiliteit te discrimineren. Welke initiatieven zal de minister nemen met betrekking tot de opleiding van begeleiders van mensen met een beperkte mobiliteit? Het kan toch niet dat mensen het risico lopen om een letsel op te lopen ten gevolge van incompetente begeleiding!
Het is uiteraard positief dat het nieuwe beheerscontract een hoofdstuk toegankelijkheidsbeleid bevat, maar tegelijk is het zonneklaar dat lang niet alle NMBS-verantwoordelijken en -medewerkers het begrip toegankelijkheid hoog in het vaandel voeren. Er mogen dan al mooie doelstellingen worden geformuleerd, het belangrijkste is dat de situatie op het terrein en het denken van de NMBS-top en alle NMBS-werknemers veranderen.
Ik kijk uit naar het antwoord en hoop dat er snel een einde komt aan die schandelijke toestanden.
Mevrouw Inge Vervotte, minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. - Ik heb het al vaker gezegd en blijf het herhalen: de toegankelijkheid van de trein voor personen met een handicap is en blijft voor mij een absolute prioriteit.
Vanaf 1 november zal er gestart worden met de assistentie vanaf de eerste tot de laatste trein in 103 stations op voorwaarde dat er 24 uur op voorhand een reservering is gebeurd en dat de aanvraag door het callcenter is goedgekeurd. Brussel-Centraal is opgenomen in de lijst en de assistentie zal er gegarandeerd worden. De weigering tot assistentie tijdens de spitsuren in dit station, waarnaar u verwijst, was te wijten aan een tijdelijke situatie. Er waren belangrijke werken op het perron aan de gang. Daarom werden tijdelijk richtlijnen gegeven om de assistentie tijdens de spitsuren niet uit te voeren. De NMBS bevestigt evenwel zijn engagement.
Om de begeleiding door het personeel van personen met beperkte mobiliteit te verbeteren, zijn er opleidingen gepland voor al het personeel dat assistentie verleent. De lesgevers zullen bij het opstellen van de bijscholingen bijgestaan worden door een centrum voor blinden en slechtzienden en door een organisatie die betrokken is bij de begeleiding van rolstoelgebruikers.
Ik bevestig dus mijn engagement en dat van de NMBS. De aangekondigde uitbreiding zal effectief zijn vanaf 1 november.
Mevrouw Helga Stevens (Onafhankelijke). - Ik dank de minister voor haar antwoord. Ik ben blij dat ze het engagement van de NMBS herbevestigt, al moeten we nog even afwachten hoe de concrete uitvoering in de praktijk zal gebeuren.
Ik begrijp nu de achtergrond van het geval dat aanleiding gaf tot mijn vraag. Het betrof blijkbaar een tijdelijke situatie die te wijten was aan werkzaamheden op het perron. Ik vraag me echter af waarom de NMBS niet de minste moeite heeft gedaan om in dit geval een alternatieve oplossing te bieden, bijvoorbeeld het uitstappen op een andere plaats, zodat de leerling via een andere reisweg zijn bestemming kon bereiken. Dit zou in overeenstemming zijn geweest met het concept redelijke aanpassing uit de wet van 2003 betreffende het verbod op discriminatie. Zoiets kan volgens mij op korte termijn worden geregeld. Indien zich tijdelijke knelpunten voordoen, mag toch worden verwacht dat inspanningen worden gedaan om alternatieven voor te stellen. Daar wordt iedereen beter van, ook de NMBS.
Mevrouw Inge Vervotte, minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. - Dat is al zo geregeld.