(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
Doordat de oude locomotieven van de reeks 20 het regelmatig laten afweten, werd de treinverbinding tussen Brussel en Luxemburg (lijnen 161 en 162) nu en dan grondig verstoord. Die negatieve regelmaatstatistieken hebben Infrabel en de NMBS ertoe aangezet deze locomotieven te vervangen door locomotieven van de reeks 3000. Hiervoor worden sinds 1 april 2006 tot en met 31 december 2006 twee dergelijke locomotieven gehuurd van de Luxemburgse Spoorwegen (CFL). Het contract kan met één jaar worden verlengd en voorziet in de mogelijkheid nog een derde locomotief te huren. Naar verluidt is volgens het contract geen vervanging geregeld van een eventueel defecte locomotief door een andere 3000.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :
1. Waarom werd geopteerd om dergelijke locomotieven te huren en wat is de inhoud van het contract ?
2. Wat is de kostprijs van het huren van beide locomotieven tot 31 december 2006 ?
3. Klopt het dat niet Infrabel, maar wel de NMBS de kosten hiervan draagt ? Op welke basis berust deze overeenkomst tussen beide autonome overheidsbedrijven ?
4. Klopt het dat het contract niet voorziet in een clausule waarbij een defecte 3000 kan worden vervangen ? Waarom niet ?
5. Overweegt Infrabel of de NMBS het huren van een derde locomotief, zoals mogelijk gemaakt in het contract ?