(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
Mijn vraag sluit aan bij de vraag die de heer François-Xavier de Donnéa op 25 september 2006 aan de geachte minister stelde over « de procedure bij de aankomst op de luchthaven van Brussel-Nationaal van passagiers uit niet-Schengenlanden » (Kamer, mondelinge vraag nr. 12486).
De vraag van de heer de Donnéa was zeer relevant omdat ze ging over het feit dat sommige kandidaat-vluchtelingen in het vliegtuig of in de transitzone hun papieren vernietigen om verwarring te zaaien omtrent hun herkomst. Op die manier zouden die kandidaten over een geldig dossier beschikken om het statuut van politiek vluchteling te verwerven. Het gaat hierbij vanzelfsprekend hoofdzakelijk om economische « vluchtelingen » die worden aangetrokken door de lakse houding van de Belgische autoriteiten.
De heer de Donnéa suggereerde dat de regering van de luchtvaartmaatschappijen zou kunnen eisen dat ze de paspoorten van hun passagiers in de luchthaven van vertrek scannen.
De geachte minister antwoordde dat « luchtvaartmaatschappijen die passagiers vervoeren die niet over de nodige documenten beschikken, administratieve boetes kunnen oplopen. Om die te beperken kan de geachte minister met de luchtvaartmaatschappijen een protocolakkoord sluiten met toepassing van artikel 74/4bis van de wet van 15 december 1980 ».
Iets verder had de geachte minister het over landen met een « hoog migratierisico ». Dat is een belangrijke stap naar de erkenning van het grote probleem dat de migratie voor de wereld en met name voor ons land betekent.
Mijn vraag strekt ertoe de realiteit op het terrein in de verf te zetten teneinde dat « hoge risico » in te dijken.
Kan de geachte minister me meedelen :
1. Met welke luchtvaartmaatschappijen terzake een protocolakkoord werd gesloten ?
2. Hoeveel administratieve boetes al aan de betrokken luchtvaartmaatschappijen werden opgelegd ?
3. Wat het totaalbedrag van die boetes was voor de jaren 2003, 2004 en 2005 ?
4. Welke luchtvaartmaatschappijen in de jaren 2003, 2004 en 2005 werden beboet ?
5. Kan hij een tabel overhandigen met een overzicht van de maatschappijen en van de boetes die ze hebben gekregen in 2003, 2004 en 2005, beginnende met de maatschappij die de meeste boetes heeft gekregen ?
Antwoord : Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.
In bijlage vindt het geachte lid de gevraagde cijfergegevens (1) . Ik wil echter benadrukken dat om op correcte wijze de statistieken te analyseren en objectieve conclusies eraan te koppelen, rekening dient gehouden te worden met drie belangrijke criteria : 1) het aantal personen dat de luchtvaartmaatschappij vervoert, 2) de frequentie waarmee de luchtvaartmaatschappij wekelijks op Brussels Airport landt en 3) het land van herkomst van de passagiers die de luchtvaartmaatschappij vervoert. Enkel op die manier kunnen de verstrekte gegevens in het juiste perspectief worden bekeken.
(1) De door het geachte lid gevraagde gegevens werden hem rechtstreeks meegedeeld. Gelet op de aard ervan worden zij niet in het bulletin van Vragen en Antwoorden opgenomen, maar liggen zij ter inzage bij de griffie van de Senaat.