Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-74

ZITTING 2005-2006

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de minister van Begroting en Consumentenzaken

Vraag nr. 3-3317 van de heer Noreilde d.d. 20 september 2005 (N.) :
Spoorwegen en stations. — Rookverbod. — Toepassing.

Sinds 1 januari 2004 is het verboden om te roken op de trein, in de stationsgebouwen en op de perrons. Na anderhalf jaar is een evaluatie wenselijk.

Kan de geachte minister mij een antwoord geven op de volgende vragen :

1. Hoeveel rokers op de trein werden sinds de invoering van het verbod beboet ? In hoeveel van die gevallen was er sprake van agressie versus de treinbegeleider ?

Hoeveel bedraagt de boete ? Wordt ze hoger, indien de reiziger geen contant geld bij zich heeft en dus niet onmiddellijk kan betalen ? Wordt er in bepaalde gevallen een aanmaning gegeven ? Heeft de geachte minister zicht op het aantal gegeven aanmaningen ?

2. Zijn alle treinen intussen aangepast aan het verbod ? Werden met andere woorden in alle treinen alle asbakken en tussenschotten verwijderd en verbodstekens of -stickers aangebracht ?

3. Wordt streng opgetreden tegen roken in de stations en op de perrons ? In hoeveel gevallen werd daadwerkelijk een boete opgelegd ? In hoeveel gevallen was er sprake van agressie tegen diegene die de boete oplegde ? Hoeveel bedraagt de boete ? Wordt ze hoger, indien de reiziger geen contant geld bij zich heeft en dus niet onmiddellijk kan betalen ? Wordt er in bepaalde gevallen een aanmaning gegeven ? Heeft de geachte minister zicht op het aantal gegeven aanmaningen ?

4. Hoe evalueert hij het rookverbod in het algemeen ? Is er feedback van de klant ? Is de klantentevredenheid toegenomen sinds het rookverbod ?

Antwoord : In antwoord op de gestelde vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

1. a) De NMBS beschikt niet over de cijfers omtrent het aantal vaststellingen dat onmiddellijk in de trein geregeld werd door het betalen van het forfaitaire boetebedrag van 12,50 euro (deze boete wordt bijvoorbeeld ook aangerekend bij bevuilen van materieel of bij het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs).

Bij een niet directe regeling in de trein voor het niet eerbiedigen van het rookverbod werden volgend aantal vaststellingen onregelmatigheid reizigers C170 geregistreerd :

2004 : 517 dossiers;

2005 : 556 dossiers.

b) Het aantal gekende aangiftes van agressie tegenover de treinbegeleiders naar aanleiding van het negeren van het rookverbod bedraagt voor :

2004 : 23;

2005 : 39.

In de eerste helft 2004 werd het treinbegeleidingspersoneel op het hart gedrukt om de reizigers in de eerste plaats te informeren over het rookverbod. Slechts vanaf half 2004 werd er eerder repressief opgetreden.

c) Wordt het rookverbod genegeerd, dan kan de treinbegeleider de reiziger hiervoor beboeten. De overtreder wordt 12,50 euro aangerekend in de trein. Kan/wil hij echter niet meteen in de trein betalen, dan wordt het forfaitaire bedrag dat hij moet neertellen verhoogd tot 50,00 euro. Hij dient dit bedrag binnen de veertien kalenderdagen na de vaststelling van zijn overtreding te betalen, in het station of op het bankrekeningnummer van de NMBS. Bij niet-betaling van dit bedrag binnen een periode van veertien kalenderdagen wordt het forfaitaire bedrag van 190 euro aangerekend (eerste aanmaning). Bij een eventuele tweede aanmaning wordt er een « ingebrekestelling » genoteerd.

d) De gegevens betreffende de aanmaningen zijn als volgt :

2004 : 348 herinneringsbrieven — 189 ingebrekestellingen;

2005 : 382 herinneringsbrieven — 231 ingebrekestellingen.

2. Het volledig park van het rollend materieel is aangepast aan het rookverbod sinds juni 2004.

3. In de periode januari 2004 tot en met juni 2005 heeft de spoorwegpolitie 470 PV's opgesteld voor roken in de stations, in de treinen en op de perrons. Het merendeel van PV's werd opgesteld in de regio Brussel.

Er worden over het algemeen veel aanmaningen en waarschuwingen gegeven ten opzichte van rokende reizigers. Meestal volstaan die om de betrokken persoon de sigaret te doen doven. Wat betreft de waarschuwingen of aanmaningen worden geen statistieken bijgehouden. Slechts in een kleine minderheid van de gevallen (2 van de 470 PV's) worden de aangesproken reizigers agressief.

4. De klantendienst maakte een evaluatie voor de periode van 1 januari 2004 tot 18 februari 2004. Ze ontving 41 reacties betreffende het rookverbod :

— 6 felicitaties;

— 6 infovragen :

• 4 wilden meer duidelijkheid over het toepassingsgebied van het rookverbod (op het perron ?);

• 1 wilde de rechten van de niet-roker kennen, en de sanctioneringwijze bij niet naleven van het rookverbod;

• 1 vroeg of het rookverbod geen agressieprobleem ten opzichte van het treinbegeleidingspersoneel creëert.

— 3 suggesties :

• 2 tips om het rookverbod te laten naleven (aanpassing treinmaterieel + strenger optreden treinpersoneel);

• 1 tip om de informatie op de website aan te passen;

— 26 klachten :

• 8 rokers uitten hun ongenoegen over het rookverbod;

• 15 personen signaleerden dat het rookverbod niet werd nageleefd (in 2 gevallen gedroegen de rokers zich agressief ten opzichte van de niet-rokers die hen op het rookverbod wezen);

• 3 reizigers klaagden over het feit dat het personeel te tolerant was tegenover de overtreders.

De invoering van het rookverbod lokte uiteindelijk weinig reacties uit.