(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
Deze basisallocatie beoogt enerzijds de ondersteuning van de beheers- en bestuurscapaciteit van zogenaamde « failed states » en anderzijds interventies in het kader van noodhulp en conflictpreventie na de eerste crisishulp en voor de opstart van de structurele hulp.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :
1. Hoeveel werd voor het begrotingsjaar 2005 uitgegeven ?
2. Hoeveel werd in 2005 toegekend aan projecten in het kader van :
a) de versterking van de beheers- en bestuurscapaciteit;
b) interventies inzake noodhulp en conflictpreventie na de eerste fase van crisishulp ?
3. Kan de geachte minister mij een gedetailleerd overzicht geven van de programma's die in 2005 werden uitgevoerd, voor welk bedrag ze werden gefinancierd en wie de opdrachthouder was ?
Antwoord : In antwoord op de vraag van het geachte lid, heb ik de eer haar mee te delen dat de basisallocatie die de begrotingslijn « overgangsacties, reconstructie en maatschappijopbouw » (jaar 2005) ondersteunt, een gesplitst krediet betreft, wat inhoudt dat een verbintenis voor een bepaald begrotingsjaar kan worden aangegaan, maar dat de bijbehorende ordonnanceringen (betalingen) gespreid over meerdere jaren kunnen worden uitgevoerd.
Hierbij gaan, ten behoeve van het geachte lid, de volgende gegevens :
1. In 2005 werd 4 069 442 euro besteed (geordonnanceerd) op het budget van de basisallocatie « overgangsacties, reconstructie en maatschappijopbouw ».
2. a) Een bedrag van 2 076 620 euro.
b) Van de basisallocatie « overgangsacties, reconstructie en maatschappijopbouw » werd niets bestemd voor humanitaire acties of conflictpreventie.
Deze basisallocatie is immers bedoeld voor de financiering van acties die deel uitmaken van de grijze zone tussen noodhulp en ontwikkelingshulp. Er worden echter geenszins humanitaire acties mee gefinancierd, ook niet als post-crisisacties. Het betreft veeleer wederopbouwactiviteiten of ontwikkelingsprojecten die, gelet op de context ter plaatse, niet als een klassiek bilateraal project kunnen worden opgestart.
3. Ik verwijs het geachte lid naar bijgaand gedetailleerd overzicht.
Pays | Libellé + nº NPN | Exécutants | Prog | Ordon. |
Prévisions Budget Général des dépenses | 4 000 000 | |||
Contrôle budgétaire | 5 000 000 | |||
Indonésie | Mission Obs Acheh Indonésie | UE | TSU | 150 000 |
Maldives | Reconstruction and Improvement of Harbour Facilities at Muli Island | UNDP | TSU | 330 142 |
Seychellen | Support of fishery and agriculture | FAO | TSU | 440 000 |
Sri Lanka | Landsverdediging transport hulpgoederen met Antonov | SPF Défense Nationale | TSU | 321 950 |
Sri Lanka | Skills development for Econ. Empow. And Creation of Livelihoods. (ILO/OIT) | OIT | TSU | 826 825 |
Afghanistan | 3001395 — Lutte contre la drogue (+ 56 000 euros via budget DGC) | UNODC | H | 404 000 |
Afghanistan | Appui aux élections | UNDP | H | 414 525 |
Niger | Transport des camions à Niger | SPF Défense Nationale | H | 32 000 |
RDC | Projet sénats belges et congolais/Kin | Sénat belge | H | 250 000 |
RDC | Réhablitation port de Kinshasa 01 | Port de Bruxelles | H | 200 000 |
RDC | Réhabilitation port de Matadi 01 | Port d'Anvers | H | 200 000 |
RDC | Élections RDC/UNDP | UNDP | H | 500 000 |
Totaux hors Tsunami | 2 000 525 | |||
Totaux Tsunami | 2 068 917 | |||
Total | 4 069 442 | |||