Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-56

ZITTING 2005-2006

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Vice-eerste minister en minister van Begroting en Consumentenzaken

Vraag nr. 3-2878 van mevrouw De Roeck d.d. 9 juni 2005 (N.) :
Tsunami-ramp. — De Post. — Inzameling van oude Belgische franken.

Op 17 maart 2005 keurde het Parlement het wetsvoorstel goed dat de mogelijkheid bood om oude Belgische franken ten voordele van de tsunami-ramp van 26 december 2004 in te zamelen bij de Nationale Bank van België of bij De Post en dit tot 1 juli 2005. De tegenwaarde van de ingeleverde muntstukken wordt door de Nationale Bank van België en De Post gestort op de rekeningen van de 12-12 actie en 11.11.11.

Op 28 april 2005 werd hieromtrent in de Senaat reeds een vraag om uitleg gesteld (nr. 3-747 van de heer Beke, Parlementaire Handelingen van de Senaat van 28 april 2005, blz. 99), omdat De Post de maatregel niet bleek na te leven.

U antwoordde toen dat blijkens een interne verificatie er onduidelijkheid was ontstaan over de termijn binnen welke de nieuwe regelgeving van kracht werd, alsook over de toepassingsvoorwaarden. De Post zou nogmaals alle kantoren herinneren aan de verplichtingen in verband met de Belgische munten.

Inmiddels heb ik, als mede-indiener van het voorstel, zowel op 11 april als op 19 mei 2005, de Afgevaardigde Bestuurder, de heer Johnny Thys, schriftelijk om meer uitleg verzocht over het falende optreden van De Post. We kregen immers nog steeds meldingen kregen van mensen die zich tevergeefs hadden aangeboden bij een postkantoor om hun munten in te leveren.

Op geen van beide brieven kwam enig antwoord. Inmiddels staan we op minder dan één maand van het einde van de actie. Dit dreigt dus een regelrechte flop te worden, hetgeen alleen de getroffenen zal schaden.

Eigen navraag bij postkantoren leerde dat ze ooit, tussen de tientallen andere berichten door, een melding van de actie hadden ontvangen. Ze dienden daarvoor een collectebus, die bij een vroegere actie gebuikt was, opnieuw boven te halen en klaar te zetten voor het cliënteel. Meerdere postkantoren beschikten echter niet meer over de betrokken urne. Er werden evenmin affiches rondgezonden om de actie bekend te maken. De postbedienden dienden dus zelf affiches hiervoor te maken. Mijn eindconclusie is dat op een paar uitzonderingen na, De Post haar wettelijke taak, die voortvloeide uit het unaniem goedgekeurde wetsvoorstel, bewust niet heeft uitgevoerd.

Zeer onlangs publiceerde De Post haar jaarboek, waarin ze duidelijk moest erkennen dat de instelling een moeilijke periode achter de rug heeft. Vooral het hoofdstuk « Klachten » was tekenend voor de malaise. De tsunami-actie had de goodwill van de bevolking ten overstaan van de Post een duwtje in de rug kunnen geven. Maar de wijze waarop de directie deze humanitaire taak heeft aangepakt, zal het imago van De Post alweer negatief beïnvloeden als de resultaten bekend gemaakt zullen worden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :

1. Welke actieve ondersteuning hebben de beleidsorganen van De Post verleend ter uitvoering van de inzamelingsactie ten voordele van de tsunami-slachtoffers (publiciteit, affiches, nieuwe collectebussen op de plaatsen waar die ontbraken, en dergelijkemeer) ?

2. In hoeveel postkantoren staat thans een duidelijk zichtbaar opgestelde urne voor het inzamelen van die oude Belgische franken ?

3. Hoe werden de loketbedienden vóór 10 mei 2005 op de hoogte gesteld van de nadere schikkingen voor de inzamelingsactie ?

4. Waarom faalde de actie ? Komt er een evaluatie ?

5. Wat is tot op heden het resultaat van de inzameling via De Post ?

6. Zal De Post nog een ultiem inhaalmanoeuvre, voorzien van de nodige publiciteit, lanceren om de gemaakte zware fouten te herstellen ?

7. Welke sancties overweegt de geachte minister, indien blijkt dat De Post, hetzij uit onwil, hetzij uit interne wanorganisatie zijn medewerking aan deze wettelijk opgelegde inzamelactie onvoldoende is nagekomen ?

8. Vindt de geachte minister het normaal dat een afgevaardigde bestuurder brieven van parlementsleden niet beantwoordt ?

Antwoord : In antwoord op de gestelde vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

De Post stelt haar wettelijke plichten in het kader van de tsunami-actie zeer ter harte te hebben genomen.

Zoals reeds geantwoord werd op vraag 3-747 van Senator Beke, stonden gedurende de ganse termijn waarin de actie liep alle kantoren van het netwerk ter beschikking voor de burgers die oude franken wilden inleveren en herinnerde het bedrijf bij de aanvang van de actie nog eens alle kantoren aan de regels.

De heer Thijs, gedelegeerd bestuurder van De Post, heeft wel degelijk geantwoord op de vragen van het geachte lid. In zijn schrijven van 10 juni 2005 verwees de gedelegeerd bestuurder ook naar de uitgave van de speciale Tsunami-zegel met toeslag, ten voordele van de wederopbouw door het Rode Kruis, als een voorbeeld van de wijze waarop De Post zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft opgenomen.