3-151

3-151

Belgische Senaat

Handelingen

DONDERDAG 16 FEBRUARI 2006 - NAMIDDAGVERGADERING

(Vervolg)

Vraag om uitleg van mevrouw Sabine de Bethune aan de minister van Ontwikkelingssamenwerking over «de strategienota gelijke rechten en kansen voor vrouwen en mannen» (nr. 3-1356)

Mevrouw Sabine de Bethune (CD&V). - De wet van 25 mei 1999 bepaalt dat niet enkel voor de partnerlanden een strategienota wordt opgesteld, maar ook voor de vijf sectoren van de Belgische bilaterale samenwerking en de vier sectoroverschrijdende thema's. Een van die thema's is het streven naar gelijkheid tussen vrouwen en mannen. De modaliteiten en procedures voor het uitwerken van deze strategienota's zijn vastgelegd in het koninklijk besluit van 21 september 2000 en worden elke vier jaar geëvalueerd en geactualiseerd. Dat is natuurlijk van essentieel belang om na te gaan welke weg inzake gendergelijkheid is afgelegd.

De Commissie vrouwen en ontwikkeling raadt aan om daartoe een zo breed mogelijk overleg te organiseren met het middenveld in de partnerlanden en België om feedback en permanent overleg mogelijk te maken, zoals trouwens aanbevolen wordt in het Actieplatform van Peking. De strategienota Gelijke Rechten en kansen voor vrouwen en mannen werd opgesteld in mei 2002. In de loop van 2006 zou ze dus moeten worden geëvalueerd en geactualiseerd.

Is een evaluatie en actualisering van de genderstrategienota gepland? Wanneer denkt de minister deze over te zenden aan het parlement? Waarin hoopt hij de nota te verbeteren? Is er hierover overleg met de Commissie vrouwen en ontwikkeling? Is er hierover overleg met de vrouwenorganisaties in België en in de partnerlanden, die hierbij eigenlijk betrokken moeten worden?

De heer Armand De Decker, minister van Ontwikkelingssamenwerking. - De wet van 1999 op de internationale samenwerking verplicht DGOS strategienota's op te stellen voor de partnerlanden, de vijf sectoren van de bilaterale samenwerking en de vier sectoroverschrijdende thema's en die strategienota's om de vier jaar aan te passen. De modaliteiten en procedures zijn vastgelegd in het koninklijk besluit van 17 september 2000.

Aangezien de eerste nota's werden opgesteld in 2002, moeten ze in de loop van 2006-2007 worden aangepast. Er werden werkgroepen opgericht om de strategienota's te herschrijven. Het is op het ogenblik niet mogelijk om een precieze datum te bepalen voor het overhandigen ervan aan het parlement. Sinds de publicatie van de wet van 1999 en van het koninklijk besluit van 2000 is de internationale context veranderd en moeten nieuwe samenwerkingsparadigma's in overweging worden genomen.

De ontwikkelingslanden moeten zelf strategieën opstellen voor het verminderen van de armoede, Poverty Reduction Strategy Papers of PRSP, waarin ze hun ontwikkelingsbeleid beschrijven, inclusief hun sectorale en thematische prioriteiten en benaderingen. Onze partnerlanden moeten zich bewust zijn van de noodzaak van een echt ontwikkelingsbeleid indien ze tot een duurzame ontwikkeling willen komen.

De Algemene Raad van de Verenigde Naties heeft in 2000 de Millenniumdoelstellingen aangenomen. De relevantie en de noodzaak hiervan werden in september 2005 herhaald. Deze doelstellingen moeten worden geoperationaliseerd in het kader van de tweede generatie van PRSP's.

In Monterrey werd in 2002 overeengekomen het streefdoel van 0,7% van het bruto binnenlands product aan te houden. Dat vereist nieuwe hulpinstrumenten. De Verklaring van Parijs van 2005 vraagt de donors hun ontwikkelingsbeleid te harmoniseren en af te stemmen op het beleid en de administratieve systemen van de partnerlanden.

Il conviendrait donc idéalement que les pays donateurs, par le biais du dialogue politique, analysent de manière critique les PRSP du pays partenaire, contribuent à leur amélioration et décident quel donateur soutiendra quelle politique sectorielle proposée et comment. C'est d'autant plus important que cela touche aussi à la question de l'aide budgétaire générale et sectorielle par rapport à l'aide-projet traditionnelle dans un secteur. Les notes stratégiques devraient donc permettre aux donateurs de mieux participer au dialogue politique sur les PRSP avec les pays partenaires. Cependant, la réalité nous apprend que les notes stratégiques actuelles, sectorielles et thématiques ne sont pas suffisamment opérationnelles et n'offrent pas assez de références concrètes.

La prochaine note stratégique sur l'égalité des chances et des droits devra nécessairement tenir compte de cette nouvelle réalité de développement et des obligations qui nous incombent en fonction des nouveaux paradigmes de coopération que j'ai évoqués.

Une concertation interne est en cours au sein de la DGCD. Celle-ci pourrait aboutir, via un nouvel arrêté royal, à utiliser l'article 2 de la loi de 1999 pour changer le contenu des notes stratégiques afin de se concentrer sur la collecte des meilleures pratiques issues des expériences internationales dans le domaine thématique.

Deze oefening heeft uiteraard alleen zin als de indirecte actoren erbij betrokken worden. Dat is trouwens één van de aanbevelingen van de peer review van de DAC. Om dit te bereiken zullen bij het opstellen van de tweede generatie van strategienota's de indirecte actoren betrokken worden. De Commissie vrouwen en ontwikkeling zal ook uitgenodigd worden hieraan deel te nemen.