(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
« De bewaakte fietsenstalling aan het Sint-Pietersstation moet ten laatste in april opnieuw opengaan », luidden de berichten begin februari 2005, nadat de heropening al een paar keer was uitgesteld. Eind mei was het eindelijk zover.
Sinds de stalling één jaar geleden dicht ging als gevolg van het faillissement van de toenmalige exploitant PLS, was het een lijdensweg om een oplossing te vinden. De NMBS sloot een contract met de in Gent gevestigde firma Ecomob voor de exploitatie en inrichting van de fietsenstalling, waar plaats is voor 580 fietsen.
Op vorige parlementaire vragen dienaangaande antwoordde de bevoegde minister vorig jaar dat de herstellingen waren onderschat, dat de kandidaat-uitbater onaanvaardbare eisen stelde en dat de besprekingen met drie partijen moeilijk waren. Al die tijd bleef de fietsstalling wel open. Iedereen kon er zijn fiets stallen, zij het niet in een beugel.
Sinds begin dit jaar werden de gebruikers door Ecomob aangemaand hun fietsen weg te nemen. In februari werd begonnen aan de installatie van een nieuw systeem op basis van Myfare-kaarten, die geraffineerder zijn dan magneetkaarten. Ecomob rekende toen op een maand werk ...
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :
1. Wat is de kostprijs van het contract met Ecomob, nu de beveiligde fietsenstalling eindelijk opnieuw open is ?
2. Was deze herinrichting opportuun in de wetenschap dat de fietsenstalling, zowel de bewaakte als de niet-bewaakte, begin 2006 moet verhuizen, omdat dan de grote werken voor het project aan het Sint-Pietersstation beginnen ? Welke kosten zal de verhuizing met zich meebrengen ? Wanneer en waar (aan de Sint-Denijslaan ?) zal de nieuwe stalling in gebruik genomen worden ? En wat zal de capaciteit zijn ?
3. Is het vooropgestelde doel van een nieuwe overdekte fietsenstalling in de Prinses Clementina- en Fabiolalaan, die plaats biedt aan 5 000 fietsen, nog haalbaar ? Zo ja, tegen wanneer ? Kan bijgevolg het fietsenkerkhof in de Koningin Astridlaan bijvoorbeeld verdwijnen, waardoor opnieuw 80 parkeerplaatsen voor wagens zouden kunnen worden gecreëerd, noodzakelijk om het stijgend aantal bewonerskaarten op te vangen ? Bestaan er trouwens cijfers over de roulatie van de fietsen aan de Koningin Astridlaan en het Maria Hendrikaplein ?