(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
Op 19 mei 2005 tekenden de beheersmaatschappij van de spoorweginfrastructuur Infrabel en de VZW Natuurpunt een achtjarige overeenkomst voor het ecologische beheer en onderhoud van de spoorwegbermen. Het betreft een pilootproject waarin de VZW Natuurpunt het onderhoud van de spoorwegbermen op lijn 69 tussen Ieper en Komen op zich neemt. Dit is een lovenswaardig project, maar toch vraag ik me af hoe dit project te rijmen valt met het gebruik van sproeitreinen door de NMBS.
Om het uitgebreide Belgische spoorwegennet onkruidvrij te houden, zet de NMBS sproeitreinen in. De treinen bewerken de sporen en de dienstwegen één tot twee keer per jaar met herbiciden, afhankelijk van de vegetatieproblemen op bepaalde lijnen. Hoofdzakelijk wordt hiervoor glyfosaat gebruikt, maar ook andere producten zoals MCPA, om resistentie te vermijden. MCPA bevat actieve stoffen, die schadelijk zijn voor het milieu. Hoewel de sproeitreinen technisch uitgerust zijn om precies te spuiten, en de sproeitreinen de taluds en bermen niet besproeien, toch heeft het gebruik van herbiciden en pesticiden een negatieve impact op de onmiddellijke omgeving van de sporen, dus ook de bermen. De totale oppervlakte van de te besproeien sporen zou 4 000 hectaren bedragen. Deze besproeide oppervlakte kan dan ook een negatief milieueffect hebben, als men rekening houdt met de doorsijpeling van de herbiciden en pesticiden in het grondwater. Het zou goed zijn om na te gaan welke de precieze milieu-impact is van het gebruik van herbiciden op het leefmilieu.
Daarom ontving ik graag een antwoord op de volgende vragen :
1. Wordt het gebruik van sproeitreinen aangepast op de lijn 69, waar het proefproject met VZW Natuurpunt zal plaatsvinden ? Bestaan hierover afspraken binnen het pilootproject over het bermbeheer ?
2. Wanneer komt er een evaluatie van dit proefproject ? Is er een timing voorzien om te beginnen met dit project op andere plaatsen ? Wacht men daarvoor de evaluatie af van het pilootproject ?
3. Zijn er nog andere projecten gepland, of is er een uitbreiding gepland van dit project naar andere plaatsen ? Op basis van welke criteria zullen die plaatsen gekozen worden ?
4. Welke herbiciden en pesticiden worden gebruikt in het onderhoud van de sporen door de sproeitreinen ? Worden de herbiciden en pesticiden regelmatig aangepast aan de meest milieuvriendelijke producten die beschikbaar zijn ?
5. Is de impact van de herbiciden en pesticiden, die de NMBS gebruikt om haar sporennetwerk te onderhouden, al onderzocht door de NMBS of een onafhankelijke instelling ? Beschikt Infrabel over cijfers, die de impact van herbiciden weergeven op de onmiddellijke leefomgeving ?