(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
Eind vorig jaar waren positieve geluiden hoorbaar over een mogelijke nieuwe stopplaats op de spoorlijn Gent-Eeklo in het centrum van Evergem. Na het gemeentebestuur, het spoorlijncomité en de provincie, bleek ook de Oost-Vlaamse directie van de NMBS voor het idee gewonnen.
Maar de Oost-Vlaamse spoorwegen stelden toen dat een akkoord van de nationale spoorwegen noodzakelijk is. Daarnaast vroegen ze voldoende geld (120 000 euro) om het station opnieuw gebruiksklaar te maken, bijvoorbeeld voor de aanleg van een nieuw perron en de uitbating van het station.
Hun vraag of er voldoende Evergemnaren van die extra stop gebruik zouden maken, werd alvast positief beantwoord door het gemeentebestuur : « In de omgeving van de Hekstraat is op termijn plaats voor 220 nieuwe sociale huizen. Bovendien ligt tussen Evergem en Belzele een woonuitbreidingsgebied van liefst zeventien hectare waar in de toekomst nog meer potentiële treinreizigers kunnen komen wonen », aldus de bevoegde schepen.
Bovendien vrezen de Oost-Vlaamse spoorwegen niet dat treinreizigers die in andere stations opstappen, zullen afhaken wegens het teveel aan stops, want momenteel wordt de lijn 58 van Gent naar Eeklo helemaal vernieuwd. Een verhoging van de snelheid is één van de doelstellingen. Die bedraagt nu nog 70 km/u. In juni zou dat 90 km/u moeten zijn en in 2008 zelfs 120 km/u, wat de reisduur dus sowieso zal doen verkorten.
Bijgevolg ontving ik graag een antwoord op de volgende vragen :
1. Wat is de stand van zaken van de werken aan de spoorlijn Gent-Eeklo ? Welke zijn de verschillende fases ? Over welke tijdswinsten per station en/of extra stopplaatsen zullen de reizigers kunnen beschikken ? Is de vooropgestelde timing haalbaar ?
2. Worden, met het oog op de nieuwe beheersovereenkomsten met de NMBS, de nodige middelen vrijgemaakt om het station in Evergem opnieuw te openen ? Zo ja, welke zijn het budget en de timing ?