Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat


Bulletin 3-14

ZITTING 2003-2004

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven (Overheidsbedrijven)

Vraag nr. 3-860 van de heer Vandenberghe H. d.d. 24 maart 2004 (N.) :
NMBS. ­ Treintickets. ­ Verkoop via het Internet.

Sinds vrijdag 12 maart 2004 kunnen internetgebruikers die met de trein reizen zelf hun treinticket maken via hun computer. Men kan met andere woorden een kaartje voor het binnenlands treinverkeer kopen en printen via het Internet. Tot nu toe kon je in België alleen voor Thalys, Eurostar en TGV een ticket « on line » bestellen.

Graag had ik van de geachte minister het volgende vernomen :

1. Hoe vaak werd, sinds de invoering van het nieuwe systeem, gebruik gemaakt van de ticketverkoop « on line » ? Hoe verhoudt deze ticketverkoop zich momenteel tot de « gewone » verkoop aan de loketten in het station ?

2. Welke doelstellingen werden vooropgesteld voor de ticketverkoop « on line » ?

3. Acht de geachte minister het wenselijk maatregelen te nemen om de ticketverkoop « on line » te stimuleren ?

Antwoord : Ik kan het geachte lid het volgende meedelen.

1. Sedert 8 maart 2004 heeft de NMBS via het Internet 2 687 biljetten verkocht die bij de klant thuis werden afgedrukt, goed voor een totale ontvangst van 24 533 euro (telling tot 23 maart 2004).

Die verkoop vertegenwoordigt voorlopig slechts een fractie van de ontvangsten die in de stations worden gehaald, en wel om verscheidene redenen :

­ de waaier van vervoerbewijzen die via dit distributiekanaal aangeboden wordt, is nog beperkt tot de biljetten die één dag geldig zijn en waarvan het eenheidsbedrag gering is;

­ het project staat aan het begin van zijn lanceringsfase en dient door een communicatiecampagne ondersteund te worden. Deze is noodzakelijk opdat die dienstverlening bij de cliënteel meer bekendheid zou krijgen;

­ de aanvaarde betalingswijzen moeten nog uitgebreid worden.

2. De NMBS heeft zich tot doel gesteld, op middellange termijn 4 % van de vervoerbewijzen in binnenlandse dienst via het Internet te verkopen.

3. De NMBS is van plan de verkoop via het Internet geleidelijk aan te moedigen door het gamma van aangeboden vervoerbewijzen uit te breiden en die expansie te ondersteunen door middel van een communicatiebeleid dat geschikt is voor dit distributiekanaal.