3-622/1

3-622/1

Belgische Senaat

ZITTING 2003-2004

2 APRIL 2004


Wetsvoorstel tot uitbreiding van de bevoegdheden van de algemene vergadering van de afdeling administratie van de Raad van State en tot wijziging van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 13 januari 1973

(Ingediend door de heer René Thissen c.s.)


TOELICHTING


Dit wetsvoorstel neemt de tekst over van een wetsvoorstel dat reeds tijdens de vorige legislatuur in de Kamer werd ingediend (stuk Kamer, nr. 50 1309/1). Het heeft tot doel bij te dragen tot de communautaire pacificatie door een bevoegdheidsuitbreiding van de algemene vergadering van de afdeling administratie van de Raad van State.

De bijzondere wet van 13 juli 2001 bevestigt in haar artikelen 9 en 19 de waarborgen voor de taalminderheden zowel in de faciliteitengemeenten als in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en voorziet in haar artikelen 10 en 20 in een nieuwe vorm van beroep tot schorsing ten einde de bescherming van die minderheden te verzekeren.

Gelet op de noodzaak de rust te herstellen in de betrekkingen tussen de gemeenschappen en op het belang dat in die betrekkingen wordt gehecht aan een daadwerkelijke vrijwaring van de aan de Brusselse Vlamingen en aan de Franstaligen in de faciliteitengemeenten verleende waarborgen, is het zaak de geschillen betreffende de inachtneming van die waarborgen te laten beslechten door rechtscolleges die paritair zijn samengesteld uit Nederlandstalige en Franstalige rechters.

Dat is al het geval met het Arbitragehof wat de uit wetgevende handelingen voortvloeiende schendingen van die waarborgen betreft. Dat is tevens wat met betrekking tot de Raad van State wordt voorzien in artikel 4 van de voornoemde bijzondere wet in verband met de controle op de wettigheid van de administratieve handelingen waarvan de schending aanleiding zou hebben gegeven tot administratieve sancties tegen de burgemeesters.

Dat is, ten slotte, wat wordt bepaald in de artikelen 93 en 94 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State wat de schendingen van de artikelen 10, 11 en 24 van de Grondwet betreft.

Bijgevolg moet worden bepaald dat alle geschillen (vernietiging, schorsing, voorlopige maatregelen en dwangsommen) die betrekking hebben op de inachtneming van de rechten als bevestigd bij de artikelen 9 en 19 van de voormelde bijzondere wet, onder de bevoegdheid vallen van de algemene vergadering van de afdeling administratie van de Raad van State. Die vergadering is krachtens artikel 94 van de gecoördineerde wetten samengesteld uit een gelijk aantal Nederlandstalige en Franstalige rechters.

Die bepalingen hebben de bescherming van de taalminderheden tot doel : het nieuwe artikel 16bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen (artikel 9 van het Lambermont-ontwerp) bevestigt de rechten van de taalminderheden in de faciliteitengemeenten en het nieuwe artikel 5bis van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen (artikel 19 van het Lambermont-ontwerp), heeft betrekking op het tweetalige karakter van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en op de bescherming van de rechten die de personen van de Nederlandse en de Franse taalaanhorigheid genieten.

Een dergelijke uitbreiding van de bevoegdheden van de algemene vergadering van de afdeling administratie van de Raad van State zou aanzienlijk bijdragen tot de pacificatie van de betrekkingen tussen de gemeenschappen doordat ze de onpartijdigheid versterkt van het rechtscollege dat zich moet uitspreken over de inachtneming van de in die twee bepalingen bevestigde waarborgen.

Tot slot is het nodig gebleken artikel 97 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State aan te passen aan de nieuwe politieke cultuur en aan het nieuwe evenwicht tussen burger en bestuur dat die laatste impliceert. Het lijkt niet langer aanvaardbaar dat als de helft van de algemene vergadering van de afdeling administratie van de Raad van State van oordeel is dat het bestuur zich aan machtsafwending heeft bezondigd, de artikelen 10, 11 en 24 van de Grondwet heeft overtreden of een van de bij de artikelen 9 en 19 van de voormelde bijzondere wet bevestigde waarborgen heeft geschonden, haar arrest niettemin concludeert dat die normen niet werden geschonden. Daarom bepaalt dit wetsvoorstel dat bij staking van stemmen, het arrest alsnog besluit dat voornoemde normen werden geschonden.

Dat is het doel van artikel 3 van dit wetsvoorstel.

René THISSEN.
Christian BROTCORNE.
Clotilde NYSSENS.

WETSVOORSTEL


Artikel 1

Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.

Art. 2

In de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, wordt een artikel 92bis ingevoegd, luidende :

« Art. 92bis. ­ Wanneer een beroep, bedoeld bij de artikelen 14, 17, 18 en 36, gegrond is op de schending van artikel 16bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen of van artikel 5bis van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, is alleen de algemene vergadering van de afdeling administratie van de Raad van State bevoegd. »

Art. 3

In artikel 97 van dezelfde gecoördineerde wetten worden de volgende wijzigingen aangebracht :

A) in het eerste lid, vervalt het woord « geen »;

B) het tweede lid wordt vervangen als volgt :

« Bij staking van stemmen, wat de toepassing van de artikelen 91, 92 en 92bis betreft, is het verzoek aanvaard. »

12 maart 2004.

René THISSEN.
Christian BROTCORNE.
Clotilde NYSSENS.