3-43 | 3-43 |
De heer Frank Creyelman (VL. BLOK). - Om het gebruik van het openbaar vervoer te promoten, lanceert de minister het gratis woon-werkverkeer. Vanaf volgende maand kunnen de ambtenaren en werknemers van de autonome overheidsbedrijven gratis van en naar het werk sporen. De eerste protocolakkoorden met Belgacom en luchthavenuitbater BIAC werden gisteren ondertekend. Van de 210.000 overheidswerknemers pendelen er zo'n 60.000 per trein, maar de minister verwacht met de gratis treinabonnementen een verdubbeling.
De NMBS tracht de instroom op te vangen door de aankoop van 210 nieuwe dubbeldeksrijtuigen, die goed zijn voor 25.000 extra zitplaatsen. Momenteel rijden daarvan echter al 170 rijtuigen rond, de resterende 40 rijtuigen volgen. Tegen 1 maart komen er dus maximum 4.800 zitplaatsen bij. Gezien de overheid vandaag al niet kan zorgen voor voldoende zitplaatsen in de piekuren, zal ze ruimschoots tekortschieten om de bijkomende pendelaars een treinzitje te bieden.
De NMBS zou een bijkomende bestelling van 110 tot 130 dubbeldekkers willen plaatsen, maar hierover is nog steeds geen akkoord met de Brugse spoorbouwer Bombardier bereikt. Een van de heikele punten is de prijs. Intussen staan hierdoor 150 banen op de tocht.
Wanneer worden de resterende 40 dubbeldeksrijtuigen operationeel? Hoe gaat de NMBS de instroom van de bijkomende 60.000 pendelaars in de piekuren opvangen en welke garanties tot kwaliteitsvolle dienstverlening krijgen de huidige klanten van de NMBS, die nu vaak al verplicht worden staand te pendelen? Hoever staat het met de onderhandelingen voor het bijkomende order van 110 rijtuigen? Klopt het dat wordt overwogen een andere constructeur dan Bombardier te kiezen. Zijn er al gesprekken met andere constructeurs? Zo ja met wie?
De heer Johan Vande Lanotte, vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven. - De laatst te leveren dubbeldekkers zullen tussen 15 februari en 30 april ingezet worden. Momenteel hebben 55.000 werknemers gratis woon-werkverkeer. Daarnaast zullen ongeveer 60.000 werknemers die nu al met de trein naar het werk gaan, vanaf 1 maart gratis reizen. Er komen dus geen 60.000 reizigers bij. Er is een structureel tekort aan zitplaatsen, maar daar zullen we de komende maanden extra aandacht aan besteden. Moderne piekuurtreinen en het geleidelijk aan gebruiken van dubbeldekstreinen zouden de toename van het aantal pendelaars moeten kunnen opvangen.
Over de nieuwe treinstellen wordt momenteel onderhandeld. De NMBS is geïnteresseerd in de aankoop, maar er is nog geen overeenstemming over de prijs. Een akkoord over de prijs en over de technische elementen kan trouwens nog enkele maanden uitblijven. Ik heb de indruk dat er een strijd aan de gang is tussen de partijen. Bombardier vraagt 30% meer dan oorspronkelijk voorzien.
De heer Frank Creyelman (VL. BLOK). - Het was wellicht toch beter geweest eerst te zorgen voor voldoende rijtuigen en pas nadien het initiatief aan te kondigen. Nu worden de reizigers afgeschrikt. Het antwoord over Bombardier is in elk geval duidelijk.