(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
Uit het jaarverlag 2001 van de Vaste Commissie voor taaltoezicht blijkt dat de NMBS nog niet over een taalkader beschikt.
Nochtans kan een dienst die over een taalkader moet beschikken wettelijk gezien in principe niet werken indien hij niet over een geldig taalkader beschikt. De taalwetgeving is immers een wetgeving van openbare orde. Zonder taalkader kan in principe geen benoeming of bevordering worden verricht. De Raad van State heeft dan ook al herhaaldelijk benoemingen en bevorderingen vernietigd ingevolge een gebrek aan (geldige) taalkaders (bijvoorbeeld arresten 63.298 van 27 november en 93.029 van 5 februari 2001).
Het mag duidelijk zijn dat een gebrek aan (geldige) taalkaders verstrekkende gevolgen heeft. In principe kan elke belanghebbende bij elke benoeming of bevordering naar de Raad van State stappen om deze (met gewaarborgd succes) aan te vechten.
Mijn vragen zijn daarom de volgende :
1. Waarom heeft deze dienst nog geen taalkader ?
2. Welke stappen werden er tot nu toe genomen om deze dienst een geldig taalkader te bezorgen ?
3. Welke is de huidige stand van zaken van deze procedure ?
4. Tegen wanneer mag worden verwacht dat dit taalkader gepubliceerd kan worden in het Belgisch Staatsblad ?
5. Welke maatregelen overweegt de geachte minister zonodig te nemen om ervoor te zorgen dat deze dienst zo spoedig mogelijk over een taalkader beschikt ?
6. Hoeveel mensen zijn er momenteel in dienst bij deze dienst ?
7. Kan er per niveau (trap) tevens een overzicht worden gegeven van de actuele verdeling van de betrekkingen over de Nederlandse en de Franse taalrol ?
Antwoord : De NMBS bereidt op dit ogenblik het ontwerp van nieuwe taalkaders voor.
Voorafgaandelijk is het evenwel aangewezen de rangschikking van de graden volgens trappen van de hiërarchie opnieuw vast te stellen rekening houdend met diverse vroegere en aan de gang zijnde wijzigingen (afschaffing van graden, wijziging en oprichting van nieuwe graden, ...). Daarenboven wordt het geheel beïnvloed door de aan de gang zijnde herstructurering van de NMBS.
Teneinde de continuïteit van de dienst te verzekeren, worden de personeelsbehoeften bij de centrale administratie van de NMBS per trap van de hiërarchie verder aangevuld op basis van de taalverhouding die was bepaald door het koninklijk besluit van 1 december 1993 tot vaststelling van de taalkaders bij het hoofdbestuur, zonder afbreuk te doen evenwel aan de statutaire en reglementaire toegangsvoorwaarden.
Op datum van 1 augustus 2003 zag de taalverdeling van het personeel, tewerkgesteld bij de centrale administratie van de NMBS, eruit zoals vermeld in volgende tabel :
Centrale administratie effectief op 1 augustus 2003
| Rang | Niveau examen linguistique Niveau taalproef |
N | F | Total Totaal |
| Rang 1, 2 et rang 3 supérieurs. Rang 1, 2 en hogere rang 3 | 1 | 145 | 145 | 290 |
| Rang 3 | 1 | 530 | 539 | 1 069 |
| Rang 4 | 2 | 701 | 685 | 1 386 |
| Rang 5 | 2 | 434 | 418 | 852 |
| Rang 6 | 3 | 24 | 27 | 51 |
| Rang 7 | 3 | 220 | 210 | 430 |
| Rang 8 | 4 | 16 | 9 | 25 |
| Rang 9 | 4 | 128 | 110 | 238 |
| Total. Totaal | | 2 198 | 2 143 | 4 341 |
Op te merken valt dat de bestaande graden ingedeeld zijn in negen hiërarchische rangen waarvan de rangschikking als volgt is opgesteld :
| Rangen 1, 2 en hogere 3 |
Hogere ambtenaren |
| Rang 3 | Universitair of hoger onderwijs van het lange type |
| Rang 4 | Hoger onderwijs van het korte type |
| Rang 5 | Hoger secundair onderwijs |
| Rang 6 | Lager secundair onderwijs met bevordering |
| Rang 7 | Lager secundair onderwijs |
| Rang 8 | Interne vorming |
| Rang 9 | Geen enkel diploma of getuigschrift |