Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat


Bulletin 2-57

ZITTING 2001-2002

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer

Vraag nr. 1898 van mevrouw Thijs d.d. 20 februari 2002 (N.) :
NMBS. ­ Ombudsman.

De ombudsman bij de NMBS brengt jaarlijks een verslag uit over zijn werkzaamheden. Deze dienst wenst niet alleen de klachten van de gebruikers te behandelen en eventueel een oplossing te formuleren, maar ook een kritische analyse van de structuren van de NMBS te maken teneinde een transparante dienstverlening te garanderen. Elk jaar maakt deze dienst dan ook statistieken op van het aantal klachten, opgesplitst per taalrol en per categorie.

Daarom de volgende vragen aan de geachte minister :

1. Graag had ik ook een opsplitsing van het aantal klachten bij de ombudsman van de NMBS per provincie gekregen.

2. Wat is de evolutie van het aantal klachten sinds 1995 voor de provincie Limburg ? Hoeveel klachten waren ontvankelijk ?

3. Graag had ik ook een opsplitsing van het aantal klachten (1995-2000) per categorie voor de provincie Limburg gekregen.

4. Hoeveel dossiers uit de provincie Limburg voor de periode 1995-2000 werden reeds afgehandeld ? Met welk resultaat ?

5. Welke structurele maatregelen heeft de ombudsman binnen zijn wettelijke bevoegdheid aan de NMBS tot op heden voorgesteld ten einde toekomstige klachten van gebruikers uit de provincie Limburg te voorkomen ?

Antwoord : 1. In bijlage 1 zijn de per kalenderjaar door de ombudsman ontvangen klachten opgesplitst in functie van de woonplaats van de klager.

Deze cijfers kunnen licht afwijken van de statistische gegevens in de jaarverslagen :

­ De jaarverslagen 1995 en 1996 hebben betrekking op een dienstjaar dat loopt van 1 maart tot en met 28 februari van het volgende kalenderjaar; het dienstjaar 1997 heeft betrekking op de periode van 1 maart tot en met 31 december 1997;

­ Anonieme klachten en dossiers van gebruikers die niet in ons land verblijven, werden in bijlage 1 niet hernomen.

2. De evolutie van het aantal ontvangen klachten blijkt uit de bijlage 1; alle in de tabel opgenomen klachten zijn ontvankelijk.

3. In bijlage 2 zijn de door inwoners van de provincie Limburg ingediende klachten opgesplitst volgens categorie.

4. Alle klachten uit de periode 1995-2000 werden afgehandeld; het bemiddelingsresultaat is grosso modo hetzelfde als voor klachten van inwoners van andere provincies : gemiddeld wordt ongeveer 80 % van de dossiers afgesloten met algehele of gedeeltelijke voldoening voor de klager.

Bijlage 3 herneemt de bemiddelingsresultaten voor de klachten in functie van het jaarverslag waaronder zij ressorteren.

Bijlage 4 geeft de uitgebrachte adviezen betreffende klachten van Limburgse residenten, per categorie.

5. De door de ombudsman binnen zijn wettelijke bevoegdheid aan de NMBS voorgestelde structurele maatregelen ten einde toekomstige klachten van gebruikers te voorkomen, worden geformuleerd onder de vorm van een advies.

Zoals wettelijk bepaald, worden alle door de ombudsman uitgebrachte advieze besproken in de jaarverslagen betreffende de werking van onze dienst.

6. Belangrijke opmerking :

De opdeling van de klachten volgens de provincie waartoe de woonplaats van de klager behoort, betekent niet noodzakelijk dat deze klachten betrekking hebben op de service die door de NMBS in die provincie wordt geboden of dat het in de klacht aangekaarte probleem betrekking heeft op een feit dat zich voordeed binnen de omschrijving van die provincie.

Bijlage 1 : Opdeling klachten volgens woonplaats klager

Jaar
­
Année
O.-Vl.
­
Fl. or.
W.-Vl.
­
Fl. occ.
Antw.
­
Anv.
Limburg
­
Limbourg
Brabant
­
Brabant
Henegouwen
­
Hainaut
Luik
­
Liège
Namen
­
Namur
Lux.
­
Lux
Totaal
­
Total
1995 196 104 211 49 388 147 59 38 12 1 204
1996 261 146 244 90 554 176 128 63 18 1 680
1997 288 218 330 68 641 209 97 51 20 1922
1998 787 335 525 153 1 283 551 298 192 36 4 160
1999 443 268 269 113 747 214 126 83 23 2 286
2000 446 339 327 98 705 259 112 121 24 2 431
2001 616 320 425 122 860 235 128 129 37 2 872
2002 (1-5) 182 112 144 57 313 175 38 47 10 1 078
3 219 1 842 2 475 750 5 491 1 966 986 724 180

Bijlage 2 : Limburgse klachten per groep

Jaar
­
Année
Treindienst
­
Service ferroviaire
Vervoerbewijs
­
Titre de transport
IKZ
­
QT
Bagage/colli/fiets
­
Bagage/colis/vélos
Diversen
­
Divers
Totaal
­
Total
1995 7 12 27 2 1 49
1996 43 21 22 2 2 90
1997 19 17 29 0 3 68
1998 80 46 23 0 4 153
1999 51 22 34 3 3 113
2000 36 31 25 2 4 98
2001 43 33 40 4 2 122
2002 24 10 18 2 3 57
303 192 218 15 22 750

Treindienst :

­ dienstregelingen, treinaanbod, aansluitingen, samenstelling, afschaffingen, vertragingen.

Vervoerbewijs :

­ binnenlandse vervoerbewijzen, internationale vervoerbewijzen, treinkaarten, diverse passen, andere biljetten

IKZ ­ Integrale Kwaliteitszorg :

­ dienstverlening, algemene voorwaarden, informatie, personeel, infrastructuur, reserveringsaankondigingen, onderhoud, taal, publiciteit.

Bagage/colli/fiets :

­ bagage, colli, fietsen, verloren voorwerpen.

Diversen :

­ veiligheid, ongevallen, beschadiging/bevuiling materieel, politie, concessies, diefstallen.

Bijlage 3 : bemiddelingsresultaat (%)

Jaar
­
Année
Voldoening
­
Satisfaction
Deels voldoening
­
Satisfaction partielle
Geen resultaat
­
Pas de résultat
1995 62 13,5 24,5
1996 58,6 21,6 19,8
1997 58 22 20
1998 49,6 16,7 33,7
1999 56 24 20
2000 61 26 13
2001 54,5 33 12,5
Gemiddeld. ­ Moyenne 57,1 22,4 20,5
Gemiddeld. ­ Moyenne 79,5 20,5

Bijlage 4 : door de ombudman uitgebrachte adviezen betreffende klachten van Limburgse residenten

Jaar
­
Année
Aantal adviezen
­
Nombre d'avis
Advies opgevolgd
­
Avis suivis
Treindienst
­
Service ferroviaire
Vervoerbewijs
­
Titre de transport
IKZ
­
QT
Andere
­
Autre
Volledig
­
Entièrement
Deels
­
En partie
Niet
­
Non
1996 0 3 3 0 0 3 3
1997 4 0 1 0 0 0 5
1998 1 1 1 0 1 1 1
1999 1 3 0 0 1 1 2
2000 0 1 1 0 0 1 1
6 8 6 0 2 6 12