2-26 | 2-26 |
M. le président. - M. Marc Verwilghen, ministre de la Justice, répond au nom de M. Rik Daems, ministre des Télécommunications et des Entreprises et Participations publiques.
De heer Vincent Van Quickenborne (VU-ID). - Mijn vraag heeft betrekking op BIAC, voluit Brussels International Airport Company. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de exploitatie van de nationale luchthaven van Zaventem.
Een tijd geleden gingen BATC NV en de Regie der Luchtwegen op in BIAC. Dat gebeurde op basis van de wet ter bekrachtiging van het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal, genomen met toepassing van de wet van 19 december 1997 tot rationalisering van het beheer van de luchthaven Brussel-Nationaal.
Onder de vorige regering werd gekozen voor een klassieke inbrengoperatie waarbij de Staat meerderheidsaandeelhouder wordt. Die operatie moest gepaard gaan met een onmiddellijke retrocessie, gespreid over een periode van zes maanden, van de deelneming die 50% plus één aandeel overschrijdt. Daar is tot nu toe nog niets van in huis gekomen.
Later werd er afgesproken dat over een termijn van precies drie jaar, ingaande in 1999, 13% van die overheidsparticipatie zou worden verkocht. Totnogtoe is de verkoop van de eerste tranche van 4,5% nog niet geregeld, laat staan gepland. Wat zijn de plannen van de minister omtrent de eerste en de volgende verkopen?
In een gesprek met de heer Marc Duyck, topman van BIAC, maakte de minister zijn intenties bekend om tegen 2001 ter beurze te gaan. Voornoemde wet machtigt de minister ertoe maatregelen te treffen die een beursintroductie van de aandelen van BIAC mogelijk maken. Artikel 20, paragraaf 4, van het koninklijk besluit bepaalt dat vanaf het jaar 2001, op verzoek van de aandeelhouders die minstens 50% plus één aandeel bezitten, BIAC de beursintroductie zal vragen van het geheel of een deel van de aandelen van de privé-aandeelhouders.
Paragraaf 3 van hetzelfde artikel bepaalt dat vanaf 2001 de raad van bestuur van BIAC de opportuniteit van een beursintroductie periodiek zal evalueren. Kan de minister voor verdere verduidelijkingen dienaangaande zorgen? Hebben dergelijke evaluaties al plaatsgevonden en, zo ja, wat zijn de bevindingen? Zal de overheidsparticipatie ten gevolge van die operatie verder afnemen? Is er in een minimumdeelname voorzien? Zo ja, wat zijn de redenen hiervoor?
De heer Marc Verwilghen, minister van Justitie. - Aangezien minister Daems het debat in de Kamer onmogelijk kan verlaten, heeft hij mij gevraagd de heer Van Quickenborne te antwoorden. Het eerste deel van zijn antwoord heeft betrekking op de stand van zaken en het tweede deel heeft betrekking op de genomen en geplande acties.
Met betrekking tot de stand van zaken, vestigt hij de aandacht op vier elementen.
De NV van publiek recht BIAC is ontstaan in 1998 uit de samenvoeging van BATC, dat voor een meerderheid in handen was van privé-aandeelhouders, en de bedrijfstak luchthaven van de vroegere Regie der Luchtwegen. De andere bedrijfstakken van de Regie der Luchtwegen zijn omgedoopt tot het autonoom overheidsbedrijf Belgocontrol.
Momenteel is BIAC voor 63,6% in handen van de Belgische Staat en de overige 36,4% zijn verdeeld over 10 privé-ondernemingen, hoofdzakelijk financiële instellingen, en het personeel.
Artikel 20 van het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal biedt de mogelijkheid om een deel van de aandelen in handen van de Belgische Staat te verkopen, voor zover het belang niet daalt beneden 50% plus één aandeel. Op grond van dat artikel kan de raad van bestuur van BIAC vanaf 2001 een beursintroductie overwegen. Daarvoor kan worden geopteerd op aanvraag van de meerderheidsaandeelhouder.
De vorige regering had de privé-aandeelhouders meegedeeld dat ze de intentie had om rond april 1999 naar best vermogen over te gaan tot de verkoop van nog een bijkomende beperkte tranche van aandelen waarop de bestaande aandeelhouders een voorkooprecht hebben. Dat is niet gebeurd.
Om de beslissing van de vorige regering uit te voeren heeft de FPM een investeringsbank aangesteld die als opdracht had de condities te bepalen tegen dewelke een beperkte tranche van aandelen kon worden verkocht. Aangezien uit die analyse is gebleken dat de huidige omstandigheden voor de verkoop van een klein pakket aandelen niet voldoende gunstig zijn en dat andere strategische scenario's zowel voor de overheid als voor BIAC op financieel en industrieel vlak voordeliger kunnen zijn, werd de aanbeveling gedaan om momenteel niet te verkopen.
Om onverschillig welk scenario optimaal te realiseren, moeten een aantal acties ondernomen worden die de positie van BIAC verstevigen. Zo is er ten eerste het uitwerken en implementeren van een luchthaven- en milieubeleid dat de minister op de agenda van de regering heeft gezet en dat positief kan zijn voor de waarde van BIAC. Ten tweede is er de regularisatie van de onroerende goederen op en rond de luchthaven, ten derde het beter aanwenden van de beschikbare gronden en tot slot het optimaliseren van de tarieven en concessies.
- L'incident est clos.
M. le président. - Avant de continuer avec les demandes d'explications, je vous propose de suspendre la séance pendant une dizaine de minutes, les ministres concernés étant retenus à la Chambre. (Assentiment)
(La séance, suspendue à 17 h 05, est reprise à 17 h 20.)