(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
De rijkswacht wint in het kader van de ordehandhaving informatie in over groeperingen, personen, gebeurtenissen en onlusten.
1. Op welke wijze en met welke concrete middelen kan er informatie ingewonnen worden over groeperingen, individuele personen, gebeurtenissen en onlusten ? Vanwaar is de informatie afkomstig ?
2. In welke mate kunnen informanten en tipgevers in het raam van de ordehandhaving ingezet worden bij de informatiegaring over groeperingen, individuele personen, onlusten en gebeurtenissen ? Is dit routine of gebeurt dit enkel bij subversieve groepen en risico-situaties ? Op welke plaatsen en situaties kan dit ? Mogen er bij politieke bijeenkomsten ook informanten ingeschakeld worden ? Mogen informanten zelf activiteiten opzetten of stimuleren om meer gegevens in te winnen ? Welke personen mogen als informant of tipgever ingezet worden en welke niet ? Bestaan hierover richtlijnen ?
3. Op welke wijze en onder welke omstandigheden mogen informanten geworven worden ? Kunnen dit criminelen zijn ? Hoe en door wie wordt dit gecontroleerd ? Komt het voor dat een persoon in ruil voor belofte van strafvermindering of seponering van een zaak aangezet wordt om informant te worden ? Mogen ook privé-detectives als tipgever of informant gebruikt en vergoed worden ?
Antwoord : Het geachte lid kan hierna de antwoorden vinden op de verschillende vragen.
1. In het raam van de ordehandhaving wordt inderdaad informatie ingewonnen over gebeurtenissen, groeperingen en personen. Bij die informatiegaring wordt elk wettelijk toegelaten middel aangewend. Er worden geen speciale technieken aangewend noch bijzondere middelen ingezet. De informatie wordt vooral bekomen door contacten met de bevolking, de representatieve organisaties of wordt uit de pers gehaald.
2. Er kan een beroep worden gedaan op tipgevers of, in bepaalde gevallen, op informanten; infiltratie van personeelsleden van de rijkswacht in groeperingen, van welke aard ook, is alleszins in alle omstandigheden verboden.
De rijkswacht mag altijd aanwezig zijn op meetings en openbare vergaderingen in open lucht van de politieke partijen. Zij mag eveneens aanwezig zijn op hun meetings of publieke vergaderingen in gesloten en/of overdekte plaatsen indien er ernstige vermoedens of aanduidingen zijn dat de vergadering op zichzelf moeilijkheden op het vlak van openbare orde zou kunnen veroorzaken. De inlichtingen die nodig zijn om de bevoegde overheden in te lichten en operaties openbare orde voor te bereiden, mogen er worden ingewonnen. Indien de groepering als subversief, extremistisch of terroristisch beschouwd wordt, is de rijkswacht te allen tijde zonder beperking aanwezig op hun meetings en openbare vergaderingen, ongeacht of die worden gehouden in open lucht of in gesloten en/of overdekte plaatsen.
Elke persoon kan als tipgever optreden. Een informant wordt hoofdzakelijk beoordeeld op basis van de waarde van zijn informatie of van de informatie die hij in het verleden heeft verstrekt. Als de informant én zijn informatie allebei onbetrouwbaar blijken te zijn, dan wordt op hem natuurlijk geen beroep meer gedaan en wordt in principe geen rekening meer gehouden met de informatie die betrokkene later uit eigen initiatief meedeelt.
3. Informanten mogen alleen conform de wet worden ingezet. Ik heb tevens toegestaan dat in het kader van de handhaving van de openbare orde informanten worden ingezet alleen tegen extremistische, subversieve of terroristische organisaties. Bovendien wordt er op het vlak van de informatie inzake openbare orde geen beroep gedaan op criminelen of op privé-detectives.