Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-992

van Latifa Gahouchi (PS) d.d. 3 februari 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Carpooling - Federaal Planbureau - Studie - Files - Vervuilende uitstoot - Bestrijding - Overleg met de deelstaten

carpooling
pendel
economische planning
wegverkeer
luchtverontreiniging
verontreiniging door auto's

Chronologie

3/2/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/3/2021)

Vraag nr. 7-992 d.d. 3 februari 2021 : (Vraag gesteld in het Frans)

De federale staat oefent belangrijke bevoegdheden uit inzake mobiliteit, maar sinds de zesde staatshervorming zijn enkele bijkomende bevoegdheden inzake mobiliteit en verkeersveiligheid van het federale niveau aan Wallonië, het Brussels Gewest en Vlaanderen overgedragen.

Ik heb uw collega van het Waalse Gewest geïnterpelleerd, maar deze vraag is transversaal en daarom is de Senaat er ook voor bevoegd.

Het Federaal Planbureau heeft het ontwikkelingspotentieel van carpooling in België onderzocht. Dat lijkt een mogelijke oplossing om files en vervuilende uitstoot tegen te gaan.

Het onderzoek stelt dat in de meeste maatregelen die worden voorgesteld in het kader van regionale mobiliteitsplannen carpooling wordt aangemoedigd.

Verschillende oplossingen worden overwogen om carpooling te promoten en met name het inrichten van baanvakken op snelwegen die voorbehouden zijn voor voertuigen met meerdere inzittenden, de aanleg van carpoolparkings, maar ook een kilometerheffing die dan door het aantal passagiers van een wagen kan gedeeld worden. Daardoor wordt alleen rijden ontmoedigd en samen rijden aangemoedigd. Sommige rijvakken zouden dan enkel kunnen gebruikt worden door voertuigen met meer dan een passagier, terwijl de andere automobilisten een taks moeten betalen om daarop te mogen rijden.

Volgens het Federaal planbureau streeft Wallonië ernaar om het gemiddeld aantal passagiers op te krikken van 1,3 naar 1,8 personen per voertuig. Dat is een ambitieuze doelstelling die volgens de mobiliteitsexpert die het bovengenoemd onderzoek heeft gevoerd moeilijk te bereiken zal zijn, aangezien het huidige nationale gemiddelde 1,44 is.

1) Hebt u kennis kunnen nemen van het onderzoek dat werd uitgevoerd door het Federaal planbureau en de daaruit voortvloeiende conclusies?

2) Wat is de stand van zaken van het beleid tot terugdringing van de files en van de vervuilende uitstoot in de verschillende Gewesten van het land?

3) Beschikt u over bijkomende informatie, met name via de contacten met uw collega's die bevoegd zijn voor deze dossiers in de deelstaten?