Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-988

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 28 januari 2021

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, belast met de Nationale Loterij, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Fedasil - Derdelanders - Tewerkstelling - Wettelijke bepaling - Artikel 10 van de Grondwet - Naleving - Maatregelen

Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers
buitenlandse staatsburger
derde land
overheidsadministratie
ambtenaar

Chronologie

28/1/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/3/2021)
31/3/2021Antwoord

Vraag nr. 7-988 d.d. 28 januari 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik verwijs naar uw antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 7-817, waaruit blijkt dat Fedasil zevenenvijftig derdelanders tewerkstelt, in afwijking van artikel 10 van de Grondwet.

1) Krachtens welke wettelijke bepaling worden deze personen, in afwijking van de Grondwet, toegelaten tot het federaal openbaar ambt?

2) Indien daar geen wettelijke basis voor bestaat:

a) welke maatregelen neemt u dan met betrekking tot de zevenenvijftig personen die op ongrondwettige wijze een dergelijk ambt uitoefenen;

b) welke maatregelen neemt u om te vermijden dat er in de toekomst nog derdelanders worden aangeworven tegen de bepalingen van artikel 10 van de Grondwet in?

Antwoord ontvangen op 31 maart 2021 :

1) 1.1. Artikel 10 van de Grondwet moet gelezen worden samen met het artikel 45 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (EU), dat het vrije verkeer van werknemers die onderdaan zijn van een EU-lidstaat, als algemene regel heeft vastgelegd. Dat betekent dat EU-onderdanen ook toegang hebben tot de functies bij de overheden, ongeacht of die van statutaire of van contractuele aard zijn. Discriminaties terzake zijn strijdig met de wet.

1.2. Krachtens artikel 10 van de Grondwet kan in een uitzondering worden voorzien voor functies die verband houden met de uitoefening van het openbaar gezag en de bescherming van de algemene belangen van de Staat. Zulke betrekkingen zijn uitsluitend toegankelijk voor personen met de Belgische nationaliteit. Krachtens rechtspraak van het Hof van Justitie dient deze voorwaarde echter strikt te worden ingevuld. Het moet gaan om werkzaamheden die als dusdanig een rechtstreekse en specifieke deelname aan de uitoefening van het openbaar gezag vormen.

Uit de functiebeschrijving waarin de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden die inherent zijn aan de geviseerde functies worden opgesomd, blijkt dat de personen die binnen Fedasil werden geworven met een andere nationaliteit geen functies betreffen die beschouwd moeten worden als een uitzondering op het algemene principe. Bovendien worden al deze personen contractueel tewerkgesteld. Functies die vallen onder artikel 10 van de Grondwet zijn doorgaans statutaire functies.

Derdelanders die tot het verblijf en de vestiging in België zijn toegelaten, ongeacht hun nationaliteit, hebben derhalve eveneens toegang tot deze betrekkingen.

Conclusie

Gezien de personen die met een andere nationaliteit zijn tewerkgesteld binnen Fedasil tewerkgesteld werden op contractuele basis en geen functies uitoefenen die verband houden met de uitoefening van het openbaar gezag en de bescherming van de algemene belangen van de Staat, werden zij geworven in overeenstemming met artikel 10 van de Grondwet.

2) a) Niet van toepassing.

b) Niet van toepassing.