E-commercesites - Aankopen - Economische Inspectie - Meldingen - Cijfers - Procedure - Gevolgen
elektronische handel
bescherming van de consument
officiële statistiek
economisch delict
24/11/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/12/2020) |
21/12/2020 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-883
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Eind juli 2020 mocht ik in de media kennis nemen van het gegeven dat de Economische Inspectie tussen 22 februari 2016 (de datum van de lancering van het meldpunt) en 30 april 2020 38 404 meldingen heeft ontvangen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites.
Gezien de impact van de huidige maatregelen ter bestrijding van Covid-19 op e-commerce graag volgende vragen:
1) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie dit jaar reeds? Graag kreeg ik:
– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites.
2) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie dit jaar reeds? Graag kreeg ik:
– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites.
3) Hoe behandelt de Economische Inspectie meldingen in verband met aankopen op e-commercesites?
a) Wat is de procedure?
b) Wat kunnen de gevolgen zijn voor de betrokken e-commercesites?
4) Hoe evalueert u deze cijfers?
1) De cijfers die in uw vraag worden genoemd, hebben betrekking op het totale aantal ontvangen meldingen tegen e-commercesites (Belgische, buitenlandse en onbekende). Tussen 22 februari 2016 (lancering van het Meldpunt) en 21 oktober 2020 heeft de Economische Inspectie 22 158 meldingen ontvangen over aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites (1 821 in 2016, 3 759 in 2017, 3 773 in 2018, 5 264 in 2019 en 7 541 in 2020). Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor «onbekend». Deze meldingen over als buitenlands aangegeven e-commercesites hebben voornamelijk betrekking op frauduleuze praktijken, niet-geleverde producten, ongevraagde goederen, producten die niet voldoen aan de bestelling, prijsgerelateerde problemen, misleidende reclame en oneerlijke handelspraktijken.
Hieronder vindt u de bijbehorende tabellen, dat wil zeggen het aantal ontvangen meldingen per jaar en het aantal ontvangen meldingen volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Jaar |
Buitenland |
2016 |
1 821 |
2017 |
3 759 |
2018 |
3 773 |
2019 |
5 264 |
2020* |
7 541 |
Totaal |
22 158 |
* Tot 21 oktober 2020.
Code |
Aard van de klacht |
Aantal meldingen |
0707 |
Frauduleuze praktijken |
13 220 |
0201 |
Niet geleverd product/niet verleende dienst |
4 146 |
0705 |
Ongevraagde goederen of diensten |
839 |
0102 |
Voldoet niet aan bestelling |
806 |
0399 |
Andere kwesties i.v.m. prijzen / tarieven |
547 |
0703 |
Misleidende reclame |
404 |
0799 |
Andere oneerlijke handelspraktijken |
390 |
/ |
Andere aard van de klacht |
1 806 |
|
Totaal |
22 158 |
2) Tussen 22 februari 2016 (lancering van het Meldpunt) en 21 oktober 2020 heeft de Economische Inspectie 21 403 meldingen ontvangen over aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites (2 283 in 2016, 5 837 in 2017, 3 261 in 2018, 3 677 in 2019 en 6 345 in 2020). Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor «onbekend». Deze meldingen over als Belgisch aangegeven e-commercesites hebben voornamelijk betrekking op frauduleuze praktijken, niet-geleverde producten, misleidende reclame, prijsgerelateerde problemen, producten die niet voldoen aan de bestelling, oneerlijke handelspraktijken en andere problemen in verband met de levering.
Hieronder vindt u de bijbehorende tabellen, dat wil zeggen het aantal ontvangen meldingen per jaar en het aantal ontvangen meldingen volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Jaar |
België |
2016 |
2 283 |
2017 |
5 837 |
2018 |
3 261 |
2019 |
3 677 |
2020* |
6 345 |
Totaal |
21 403 |
* Tot 21 oktober 2020.
|
Aard van de klacht |
Aantal meldingen |
0707 |
Frauduleuze praktijken |
10 173 |
0201 |
Niet geleverd product/niet verleende dienst |
5 244 |
0703 |
Misleidende reclame |
792 |
0399 |
Andere kwesties i.v.m. prijzen / tarieven |
572 |
0102 |
Voldoet niet aan bestelling |
534 |
0799 |
Andere oneerlijke handelspraktijken |
482 |
0299 |
Andere problemen bij de aflevering van goederen/dienstverlening |
307 |
/ |
Andere aard van de klacht |
3 299 |
|
Totaal |
21 403 |
3) De Economische Inspectie voert controles uit op basis van de via het Meldpunt ontvangen meldingen, maar ze organiseert ook regelmatig controles op eigen initiatief. Indien inbreuken op de regelgeving inzake verkoop of afstand worden vastgesteld op een Belgische website, stelt de Economische Inspectie een proces-verbaal van waarschuwing op waaraan de onderneming gevolg moet geven. Als de onderneming er geen gevolg aan geeft, zal een proces-verbaal worden verstuurd.
Indien inbreuken worden vastgesteld op websites van niet-Belgische Europese ondernemingen, zal de Economische Inspectie haar buitenlandse tegenhanger daarvan op de hoogte brengen. De Economische Inspectie kan in dat geval via het CPC-netwerk een verzoek om internationale samenwerking sturen naar de bevoegde autoriteit van het land waar de betrokken onderneming gevestigd is. Het is dan aan die bevoegde autoriteit om maatregelen te treffen naar aanleiding van de door de Economische Inspectie vastgestelde onregelmatigheden.
4) Het aantal door de Economische Inspectie ontvangen meldingen over aankopen op e-commercesites neemt dit jaar fors toe. De gezondheidscrisis heeft zeker een sterke impact gehad op de cijfers van 2020. Enerzijds hebben de lockdownmaatregelen de consumenten ertoe aangezet hun aankopen online te doen. Anderzijds hebben fraudeurs in deze crisis nieuwe opportuniteiten gevonden om burgers op te lichten.