Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-862

van Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) d.d. 20 november 2020

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Verkeersveiligheid - Winterbanden - Nut - Plaatsing door de automobilisten - Eventuele stimulering tot plaatsing

verkeersveiligheid
luchtband
weer en wind
automobieluitrusting

Chronologie

20/11/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/12/2020)
23/12/2020Antwoord

Vraag nr. 7-862 d.d. 20 november 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

Elk jaar, zodra de thermometer in de buurt van nul graden komt, wordt het debat opnieuw gevoerd: heeft het al dan niet zin om de zomerbanden door winterbanden te vervangen bij auto's in België?

Deze vraag is per definitie transversaal, omdat ze verband houdt met bevoegdheden als mobiliteit, verkeersveiligheid en andere.

De voordelen van winterbanden zijn duidelijk: de gegroefde structuur, de lamellen en het speciale rubber dat minder snel verhardt dan bij zomerbanden bieden een betere grip en verlagen de remafstand zodra de temperatuur onder 7 graden zakt. Winterbanden bewijzen dus ook hun nut als er geen sneeuw valt, zowel bij een droog als een nat wegdek.

De kostprijs van winterbanden wordt soms naar voor geschoven als reden om ze niet te plaatsen. Dat is een vals argument, want bij koud weer verslijten winterbanden minder snel dan zomerbanden, en het omgekeerde geldt bij warm weer.

Een jaarlijkse bandenwissel garandeert dus een hogere verkeersveiligheid, een betere mobiliteit op onze wegen maar ook meer afgelegde kilometers per band.

Op te merken valt dat verschillende Europese landen en regio's ervoor hebben gekozen het rijden met winterbanden te verplichten bij winterse weersomstandigheden.

Ondanks al die feiten, zouden slechts 60 % van de Belgische chauffeurs hun banden twee keer per jaar wisselen.

1) Beschikt u over cijfers over dit onderwerp?

2) Bent u van plan op een of andere manier het gebruik van winterbanden door een groter aantal chauffeurs aan te moedigen?

Antwoord ontvangen op 23 december 2020 :

1) Ik beschik niet over cijfergegevens over het aandeel Belgische bestuurders dat winterbanden zou gebruiken.

2) Een onderzoek van Vias Institute toont aan dat winterbanden erg nuttig zijn bij extreme winterse omstandigheden. Bij sneeuwval zijn ze merkelijk beter aangepast dan standaardbanden, zowel qua verkeersveiligheid als qua mobiliteit.

Dit onderzoek heeft daarentegen ook aangetoond dat de montage van winterbanden slechts een beperkte invloed heeft op het aantal letselongevallen, aangezien het merendeel hiervan zich op een droog wegdek voordoet. Voorts kunnen ongevallen op een besneeuwd wegdek niet enkel aan de banden worden toegeschreven. Onaangepaste snelheid, niet-naleving van de veiligheidsafstanden of rijden onder invloed kunnen er ook de oorzaak van zijn. Op een beijzeld wegdek is bovendien geen enkele band nog doeltreffend.

Kortom, momenteel wens ik winterbanden niet te verplichten, maar ik wil aandringen op de noodzaak om bestuurders te sensibiliseren voor het gebruik van winterbanden vooral als ze zich om beroepsredenen op de weg begeven of naargelang van de plaats waar ze moeten rijden (bijvoorbeeld de Ardennen), of om bij winterweer gebruik te maken van alternatieven.