Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-837

van Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) d.d. 12 november 2020

aan de vice-eersteminister en minister van Economie en Werk

Proefbank voor vuurwapens te Luik -Organisatie en comunicatie - Lacunes - Maatregelen

vuurwapen
kwaliteitsnorm
persoonlijk wapen

Chronologie

12/11/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/12/2020)
2/12/2020Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-838

Vraag nr. 7-837 d.d. 12 november 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

Overeenkomstig artikel 15 van de wet van 8 juli 2018 houdende bepalingen inzake de proefbank voor vuurwapens schrijven de minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor Justitie de controle- en toezichtmaatregelen betreffende de interne werking van de proefbank voor.

Wapens en bewaping in België zijn een transversale aangelegenheid waarvoor de Senaat ten volle bevoegd is. Het federale beleidsniveau is namelijk bevoegd voor alles wat betrekking heeft op de controle en het bezit van wapens, terwijl de voornaamste aspecten van het Belgische beleid inzake de buitenlandse handel in wapens een gewestmaterie is geworden.

De proefbank voor vuurwapens te Luik biedt een unieke dienstverlening aan in België, die verplicht is voor alle draagbare vuurwapens.

De wapens worden er immers allemaal inidvidueel gekeurd, conform artikel 10 van de wet van 24 mei 1888 houdende regeling van den toestand der proefbank voor vuurwapens gevestigd te Luik, dat bepaalt dat: «Niemand mag verkoopen, te koop stellen, noch in zijne magazijnen, winkels of werkplaatsen hebben, eenig wapen of gedeelte van een wapen onderworpen aan de proef, dat niet beproefd is geworden en gestempeld met de keurijzers die den graad van voltrekking ervan aanduiden, overeenkomstig de koninklijke besluiten in uitvoering van artikel 9, 5°, der huidige wet genomen.»

Het wordt evenwel steeds moeilijker of soms zelfs onmogelijk voor eigenaars van een vuurwapen om dat wapen door de proefbank te Luik te laten keuren omdat het zeer moeilijk zou zijn om daar een afspraak te kunnen regelen.

Naar verluidt zijn er grote lacunes in de organisatie van de verschillende diensten en in de communicatie van deze instelling, wat leidt tot grote vertragingen in de behandeling van de dossiers.

Naar aanleiding van deze problematiek wil ik u enkele vragen stellen:

1) Wat is uw analyse van de toestand?

2) Klopt het dat er bij de proefbank voor vuurwapens te Luik grote lacunes zijn wat betreft de organisatie van de verschillende diensten en inzake de communicatie? Zo ja, of zo niet, kunt u uw antwoord toelichten?

3) Wat bent u van plan te doen om eventuele problemen in de werking van deze federale instelling weg te werken?

Antwoord ontvangen op 2 december 2020 :

1) De opdrachten van de Proefbank voor vuurwapens in Luik (BEL) hebben zowel betrekking op de veiligheid van de gebruiker (het beproeven van de vuurwapens en de inspectie van patronen), welke de verantwoordelijkheid is van de minister van Economie, als op de openbare veiligheid (traceerbaarheid, onbruikbaar maken, vernietiging, enz.), welke de verantwoordelijkheid is van de minister van Justitie.

Ondanks de gebeurtenis die bij de instelling een schok heeft veroorzaakt (inbeschuldigingstelling van haar directeur) en de wereldwijde gezondheidscrisis, heeft de proefbank laten zien dat ze in staat is om haar essentiële opdrachten voor ons land te blijven uitvoeren.

Het is echter belangrijk om erop te wijzen dat veel aanvragen die bij de proefbank worden ingediend, haar beletten om haar wettelijke opdrachten correct en sereen uit te voeren.

De proefbank ontvangt immers een groot aantal aanvragen die:

–  niet direct te maken hebben met haar wettelijke opdrachten;

–  niet volledig zijn;

–  ongeschikte documenten bevatten;

–  foutieve documenten bevatten;

–  abnormale administratieve taken veroorzaken, die tijdrovend zijn en soms ernstige gevolgen kunnen hebben.

De proefbank heeft noch de financiële noch de personeelsmiddelen om op alle ongerechtvaardigde, onvolledige of foutieve aanvragen te antwoorden. Deze aanvragen vertragen de goede werking.

2) Gelet op de situatie waarmee de proefbank wordt geconfronteerd, zullen de vertragingen bij het verwerken van de aanvragen waarschijnlijk nog verder oplopen. De proefbank geeft voorrang aan de behandeling van duidelijke en volledige aanvragen. Alle andere aanvragen die niet aan de bovengenoemde criteria voldoen, worden ofwel later verwerkt ofwel afgewezen.

3) Mijn administratie begeleidt de proefbank van nabij om oplossingen te vinden voor de problemen waarmee ze wordt geconfronteerd. Om veiligheidsredenen is de toegang tot de site alleen mogelijk na het maken van een afspraak door het secretariaat. Elke aanvraag die betrekking heeft op de wettelijke opdrachten waarmee de proefbank belast is, moet schriftelijk worden ingediend op het e-mailadres [email protected] of op het postadres conform de specifieke instructies voor elk van de opdrachten. Deze instructies zijn te vinden op de website https://www.bancdepreuves.be/ onder het overeenkomstige tabblad.

Het is pas na onderzoek van de aanvraag en registratie van het dossier, dat de proefbank contact opneemt met de aanvrager voor het maken van een afspraak om de betreffende technische opdracht uit te voeren.