Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-674

van France Masai (Ecolo-Groen) d.d. 22 september 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Ciney - Nieuw station - Vergunningsaanvraag - Inhoud -Opmerkingen van de gemeente - Inachtneming - Eventuele wijzigingen - Tijdspad van het project

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
transportinfrastructuur
spoorwegstation
gemeente
plaatselijke overheid

Chronologie

22/9/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 22/10/2020)

Vraag nr. 7-674 d.d. 22 september 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

De federale overheid is bevoegd voor de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), mobiliteit is een gedeelde bevoegdheid van de federale overheid en de deelgebieden en bijgevolg gaat deze vraag over een transversale aangelegenheid.

In augustus 2020 diende de NMBS een vergunningsaanvraag in voor het nieuwe station van Ciney. Het project omvat zowel de bouw van een nieuw stationsgebouw voor de reizigers als de aanleg van een esplanade voor dat gebouw.

In de gemeenteraad van de stad Ciney verbazen zowel de leden van de meerderheid als van de oppositie zich over de inhoud van die vergunningsaanvraag. Er wordt immers voorzien in een wachtruimte voor reizigers van 36 vierkante meter, wat duidelijk veel te klein is voor een stad als Ciney met een belangrijk station op de lijn Brussel-Luxemburg.

Bovendien hebben de gemeenteraadsleden vertegenwoordigers van de NMBS ontmoet tijdens een voorstelling van het project in mei en hebben ze bij die gelegenheid hun opmerkingen meegedeeld, in het bijzonder over de te kleine wachtruimte.

Met geen enkele van die opmerkingen werd rekening gehouden in de vergunningsaanvraag. Om die reden verleende de stad Ciney op 4 september 2020 een negatief advies over het project.

Ik heb hierover de volgende vragen voor u.

1) Waarom heeft de NMBS geen rekening gehouden met de opmerkingen die gemaakt werden in het kader van het openbaar onderzoek en door het gemeentebestuur?

2) Kon er een gezamenlijke vergadering worden georganiseerd met de diensten van de gedelegeerde ambtenaar, Infrabel, de afdeling Ciney van de Waalse overheidsdienst voor mobiliteit en infrastructuur SPW-MI en de gemeente om de krijtlijnen van een coherent masterplan voor heel de spoorwegsite en de benedenstad vast te leggen? Zo ja, wat waren daarvan de besluiten?

3) Zullen de plannen voor het nieuwe station van Ciney worden gewijzigd?

4) Wat is het tijdspad voor de realisatie van het nieuwe stationsgebouw? Binnen welke termijn moet het in gebruik worden genomen?

5) Zal er een begeleidingscomité worden opgezet met vertegenwoordigers van de gemeente en van de pendelaars om dit project tot een goed einde te brengen?