Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-601

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 18 juni 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Luchthaven van Zaventem - Spreiding van het baangebruik en spreiding van de routes - Terug gebruik van de drie pistes

luchthaven
lawaai
luchtvervoer
akoestische vervuiling
vliegtuig
luchtverontreiniging
milieunorm
bescherming tegen geluidshinder
geluidsniveau

Chronologie

18/6/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2020)
29/8/2020Antwoord

Vraag nr. 7-601 d.d. 18 juni 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uiteraard is het probleem van de nacht- en dag vluchten vanop de luchthaven van Zaventem een bij uitstek transversale aangelegenheid waar naast de federale overheid ook de Gewesten bevoegd zijn, en ook de Gemeenschappen via de gezondheidszorg.

De federale regering wil vanaf maandag 15 juni 2020 een derde piste openen op Brussels Airport om de geluidshinder voor de Vlaamse Noordrand te verminderen. Maar de luchthavenuitbater spartelt tegen wegens de hoge kosten.

Het explosieve dossier van de nachtvluchten rond Brussels Airport leidt opnieuw tot hommeles. De luchthavenuitbater wil een piste dichthouden om kosten te sparen, waardoor de overlast onevenwichtig gespreid blijft.

Vliegtuigen kunnen in Zaventem normaal op drie pistes opstijgen of landen. Sinds de uitbraak van de coronacrisis volstond één piste voor de luttele tientallen vluchten per dag. Daarom sloot de luchtverkeersleider Skeyes de dwarspiste 19, terwijl Brussels Airport de zuidelijke piste 25L lamlegde.

Alle vliegtuigen gebruikten wekenlang enkel de noordelijke piste 25R. De Brusselse en Vlaamse Noordrand kreeg zo 85 % van de hinder te verwerken, fors meer dan normaal; 15 % van de hinder was voor de Brusselse kanaalzone.

Aangezien de voorbije weken vooral vrachtvliegtuigen, die vaak zwaarder en luider zijn, actief waren in Zaventem, leidde dat tot veel klachten over geluidshinder in de Noordrand. Bovendien versoepelde de geachte minister na de corona-uitbraak de regels over nachtvluchten om noodzakelijke transporten via overbevraagde vrachtvliegtuigen te vergemakkelijken (cf. https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/brussel-schort-geluidsboetes-voor-vliegtuigen-op/10217109).

Eind april 2020 eiste Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir dat de luchthaven meer pistes zou openen om de overlast evenwichtiger te verdelen. Volgens mevrouw Demir bleek uit metingen een «significante impact tijdens de nacht, met name een concentratie van nachtvluchten boven bepaalde gebieden in Vlaanderen, waaronder de Noordrand».

Ook boven de noordelijke rand van Brussel was er een zware concentratie, met extra uitstoot en extra geluidshinder.

De federale en bevoegde Vlaamse ministers sloten daarop een akkoord om opnieuw drie pistes te gebruiken. Zo wordt de overlast van de nachtvluchten, die al jaren voer is voor ruzies tussen politici en actiecomités, beter gespreid. De oplossing keert grotendeels terug naar de situatie van voor de coronacrisis, die gebaseerd was op een broos evenwicht tussen de regio's.

Op 1 juni 2020 gaf Skeyes «runway» 19 vrij. Vliegtuigen kunnen die piste sindsdien enkele nachten per week gebruiken. Vanaf 15 juni 2020 moet Brussels Airport ook de derde piste (25L) heropenen.

Op maandag 1 juni 2020 herstartte Brussels Airlines, de grootste klant op de luchthaven, zijn activiteiten, wat het aantal vliegbewegingen stapsgewijs deed toenemen.

Maar luchthavenbaas Arnaud Feist liet de overheid weten dat hij de derde piste niet wil openen. Brussels Airport wil extra kosten vermijden, omdat het dit jaar een nettoverlies van 200 miljoen euro verwacht (cf. https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/brussels-airport-rekent-op-nettoverlies-van-200-miljoen-euro/10231264).

Aangezien er nog altijd minder nachtvluchten zijn dan voor de coronacrisis, hoopt de luchthavenuitbater de huidige situatie met twee pistes te handhaven tot begin juli 2020. Vanaf midden juli 2020 renoveert Brussels Airport de piste 25R, waardoor de verdeling van de vluchten sowieso moet worden omgegooid.

Gelukkig heeft de geachte minister weinig oren naar die argumentatie. «De federale overheidsdienst Mobiliteit zal Brussels Airport laten weten dat het de bedoeling is op 15 juni terug te keren naar drie pistes, zoals het volgens de regels ook moet gebeuren», klinkt het op zijn kabinet.

Vlaams minister Demir vraagt Brussels Airport «zo snel mogelijk» terug te keren naar het normale baangebruik. «Wij willen een evenwichtige verdeling van de nachtelijke geluidshinder voor de nachtvluchten, ook tijdens deze coronacrisis», beklemtoonde ze dinsdag 9 juni 2020 in de commissie Leefmilieu van het Vlaams Parlement (cf. https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1396626/verslag/1397680). De woordvoerster van Brussels Airport wilde geen commentaar kwijt.

1) Kan de geachte minister bevestigen dat aan Brussels Airport zal opgelegd worden dat de spreiding van het baangebruik en de spreiding van de routes zoals voor de coronacrisis terug moet uitgevoerd worden?

2) Kan hij bevestigen dat alles in het werk wordt gesteld om een concentratie van de hinder (uitstoot en lawaai) boven één zone onaanvaardbaar is?

Antwoord ontvangen op 29 augustus 2020 :

1) Er is inderdaad een werkmethode afgesproken tussen het directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV), Brussels Airport en skeyes, dat zo dicht mogelijk bij het preferentieel baangebruik (PRS) aanleunt.

Om veiligheidsredenen kon niet worden beschikt over de piste 25L/07R vóór de werken van 8 juli 2020 en kon enkel de piste 25R/07L worden gebruikt in de configuraties waar het PRS de pistes 25L en 25R voorziet. Brussels Airport heeft ook bevestigd dat de configuratie 25R/19 ’s nachts kon gebruikt worden.

Het DGLV heeft het gebruik van enkel piste 25R aanvaard wanneer deze in het PRS wordt gebruikt in combinatie met de piste 25L (te weten, elke weekdag van 06u tot 23u) of wanneer de piste 25L alleen zou moeten gebruikt worden (op zaterdagnacht).

Het DGLV heeft gevraagd dat vanaf 16 juni 2020 gebruik zou worden gemaakt van de piste 25R/19 elke nacht dat die configuratie voorzien was in het AIP, inclusief de nacht dat volgens het PRS de piste 19 alleen zou moeten worden gebruikt (op zondagnacht).

Brussels Airport heeft bevestigd dat de configuratie 25R/19 ook overdag mag worden gebruikt op zaterdagen van 16u tot 23u en op zondagen van 06u tot 16u, zoals voorzien in het PRS.

2) Na afronding van de werken op 23 augustus 2020 is een terugkeer naar de normale toestand gepland met het gewone gebruik van de drie pistes.