Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-573

van Fatima Ahallouch (PS) d.d. 26 mei 2020

aan de minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

Belastingaangifte - Verdwijnen van de papieren aanslag - Personen die het slachtoffer zijn van de digitale kloof - Preventie - Maatregelen

digitale kloof
belastingaangifte
elektronische overheid

Chronologie

26/5/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/6/2020)
11/6/2020Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-572

Vraag nr. 7-573 d.d. 26 mei 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

Zoals bekend wil de belastingadministratie tegen 2025 een digitale hervorming doorvoeren en de papieren aangiftes op termijn afschaffen. Het is duidelijk de bedoeling om de aangifte volledig digitaal te laten gebeuren.

In een mededeling – van vorig jaar, denk ik – verklaarde de top van de federale overheidsdienst (FOD) Financiën in verband daarmee dat het absoluut noodzakelijk is snel genoeg te reageren op de maatschappelijke evoluties. De economie wordt inderdaad steeds meer digitaal en de openbare diensten streven ernaar die wellicht onvermijdelijke evolutie te volgen.

Volgens sommige inlichtingen zouden meer dan vijfhonderdduizend van de meer dan zeven miljoen belastingplichtigen, hun belastingaangifte nog op papier invullen. Ook de meeste van de vereenvoudigde aangiftes worden nog op papier verstuurd.

Het is duidelijk dat de papieren aangiftes op een zeker ogenblik zullen moeten verdwijnen. Er wordt ook gezegd dat die digitale revolutie besparingen zal opleveren, aangezien elektronische aangiftes niet moeten worden gescand en de brieven niet meer worden verzonden naar de belastingplichtigen. Ik geef toe dat dat een belangrijke besparing zou opleveren.

Het blijft mogelijk om de belastingaangifte te laten invullen door een ambtenaar van de FOD Financiën, maar enkel per telefoon.

Alle consultaties ter plaatse (in de belastingkantoren en in de gemeenten) worden bovendien afgeschaft. Het wordt veel moeilijker voor de zowat vijfhonderdduizend personen die nog steeds een papieren aangifte indienen en vooral voor degenen die kwetsbaar zijn of het slachtoffer zijn van de digitale kloof.

Daarnaast zijn er de vele mensen die te veel moeite hebben met schriftelijke communicatie om gebruik te kunnen maken van hulp op afstand in dit verband.

Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van de Senaat want de aspecten die te maken hebben met gelijke kansen zijn transversaal.

Worden overlegde maatregelen overwogen om de aan de gang zijnde evolutie meer geleidelijk te laten verlopen teneinde te vermijden dat heel wat mensen niet in staat zouden zijn om te voldoen aan de aangifteverplichting?

Antwoord ontvangen op 11 juni 2020 :

Ik deel u mee dat het antwoord op deze vraag behoort tot de bevoegdheden van mijn collega, de heer Alexander De Croo, vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude en minister van Ontwikkelingssamenwerking.