Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-571

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 20 mei 2020

aan de minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee

Coronacrisis - Teleoperatoren - Tarieven - Stijging - Cijfers - Maatregelen (Covid-19)

infectieziekte
epidemie
provider
internet
mobiele communicatie
consumptieprijs

Chronologie

20/5/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/6/2020)
15/6/2020Antwoord

Vraag nr. 7-571 d.d. 20 mei 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond telecommunicatie en gaat specifiek over de tarieven die de verschillende teleopeatoren hanteren in tijden van de coronacrisis.

De verschillende teleoperatoren in ons land nemen diverse maatregelen om hun service uit te breiden in het kader van de huidige coronacrisis. Zo vernemen we via diverse berichten in de pers dat grote teleoperatoren zoals Telenet, Proximus en Base het initiatief nemen om bijvoorbeeld hun mobile internet of hun TV aanbod uit te breiden en dit aan hetzelfde tarief. Andere diensten worden in sommige gevallen gratis aangeboden; zo maakten Base, Orange Belgium, Proximus, Scarlet, Telenet en Voo onlangs bekend gratis telefonie aan te bieden in de triagecentra in het kader van de «track and tracing» van mogelijke coronapatiënten.

Stuk voor stuk mooie initiatieven, maar toch hoor ik van vele mensen dat hun persoonlijke internet en telefonie facturen duidelijk hoger liggen dan voor de coronacrisis. Ten gevolge hiervan stel ik mij vragen bij de impact van de genomen maatregelen vanuit de telecombedrijven op de facturen van onze Belgische inwoners. Ook had ik graag een zicht op het verschil in gebruik van diverse door de telecombedrijven aangeboden diensten. Hierover enkele vragen:

1) Kan u ons een overzicht bezorgen van de gemiddelde cijfers van alle beschikbare telecomoperatoren voor de maanden maart, april en mei 2018, 2019 en 2020 indien mogelijk uitgesplitst voor de consumenten- en zakelijke markt, van:

– het volume en de omzet van mobiel dataverbruik;

– het volume en de omzet van vast internet;

– het volume en de omzet van mobiele telefonie;

– het volume en de omzet van vaste telefonie;

– de gemiddelde kostprijs van de facturen?

2) Hoe analyseert de geachte minister deze gegevens?

3) Heeft hij plannen om vergelijkende studies op te starten met als doelstelling het ter beschikking hebben van correcte info in kader van eventuele maatregelen bij een volgende coronagolf of gelijkaardige situatie?

Antwoord ontvangen op 15 juni 2020 :

1) Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) verzamelt geen data op maandbasis en bevindt zich bijgevolg in de onmogelijkheid om de gevraagde indicatoren aan te leveren.

De periodiciteit van de statistische enquêtes die het BIPT ter uitvoering van zijn bevoegdheden in verband met elektronische communicatie organiseert is hoofdzakelijk jaarlijks.

Wat de onderscheiden diensten betreft merkt het BIPT bovendien op dat de omzet niet langer per individuele dienst wordt opgevolgd. De bundeltrend bemoeilijkt immers een opdeling van de inkomsten van gebundelde diensten naar de onderliggende diensten. De diensten van het tariefplan van een bundel worden daarom als een geheel beschouwd.

2) Niet van toepassing gelet op het feit dat de gegevens niet beschikbaar zijn.

3) Op basis van de data die het BIPT jaarlijks van de voornaamste operatoren ontvangt kan de evolutie van de jaaromzet op de vaste en de mobiele markt voor elektronische communicatie worden afgeleid. Ook de wijziging van de gemiddelde besteding van een consument tussen 2019-2020 kan worden berekend.

De opvraging van meer gedetailleerde data per individuele dienst op maandbasis is, gelet op het onder punt 1) geciteerde probleem van de opdeling van de bundelomzet, niet uitvoerbaar.

Een dergelijke opvolging laat evenmin toe om de precieze impact van de coronacrisis op de omzet te identificeren aangezien ook andere elementen bijdragen aan volume- en omzetwijzigingen (zoals onder andere de trend naar bundels, het concurrentieniveau ).Verder merken we op dat de onderliggende motivatie voor uw vraag ligt in de bezorgdheid over een stijging van de telecomfacturen. Het is niet uit te sluiten dat dit zich in individuele situaties voordoet, maar de commerciële acties zoals bijkomende mobiele datavolumes zonder meerkost, gratis bellen van vast / mobiel naar vaste lijnen en een verruimde toegang tot content wijzen eerder in de richting van een omzet die niet evenredig toeneemt met de stijging in gebruik.