Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-479

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 20 april 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Luchthaven van Zaventem - Vliegverkeer - Preferentieel baangebruik - Cijfers - Bijkomend gezondheidsprobleem voor omwonenden

luchthaven
luchtverkeer
lawaai
akoestische vervuiling
milieunorm
officiële statistiek

Chronologie

20/4/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 21/5/2020)
9/6/2020Antwoord

Vraag nr. 7-479 d.d. 20 april 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uiteraard is het vertrekken en dalen van vliegtuigen in Zaventem een transversale aangelegenheid waarbij de federale overheid (luchthaven zelf), de Gewesten (vliegroute en leefmilieu) en de Gemeenschappen (gezondheid en schadelijke gevolgen uitstoot en lawaai) allemaal bij betrokken zijn.

Net tijdens deze onvoorstelbare gezondheidscrisis die ons allen treft, stellen we vast dat het vliegverkeer op Zaventem blijkbaar alle regels naast zich neerlegt en alle evenwichten terug in de prullenmand werpt. Een terechte bekommernis om de hinder van het vliegverkeer zo correct mogelijk te spreiden, wordt volkomen naast zich neergelegd. Dit heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid van omwonenden die nu met veel meer hinder geconfronteerd worden.

Het is cynisch te moeten vaststellen dat tijdens de grootste gezondheidscrisis in vele decennia de luchthaven van Zaventem in het geniep een ernstige gezondheidslast verhoogt voor honderdduizenden bewoners van het Noorden van Brussel en van de Noordrand rond Brussel.

Bovendien horen we dat de beperking van de quota count (qc) per vliegtuig sterk overschreden worden en zeer lawaaierige vliegtuigen terug ingezet worden. Ook zijn er zichtbaar méér nachtvluchten dan de jongste jaren en dan wettelijk is toegelaten. Er vliegen zelfs soms meer vliegtuigen tijdens de nacht dan tijdens de dag.

1) Kan de geachte minister alle cijfers geven van de vertrekkende en landende vliegtuigen tussen 13 maart 2020 en einde april 2020? Graag kreeg ik een opsplitsing tussen vertrekkend of landend. Ook graag erbij vermelden hoeveel van deze vliegtuigen welke start of landingsbaan gebruikt hebben. Waarom wordt enkel nog opgestegen vanop baan 25R en dit in strijd met het preferentieel baangebruik?

2) Heeft hij zijn goedkeuring gehecht aan deze nieuwe vorm van concentratie van vertrekkende vliegtuigen?

3) Beseft hij welke gezondheidsschade dit veroorzaakt?

4) Hoeveel van de vertrekkende vliegtuigen sinds 13 maart tot einde april 2020 zijn nachtvluchten en hoeveel zijn dagvluchten? Graag kreeg ik het tijdstip van vertrek en landen opgeven.

5) Waarom wordt aan Brussels Airport toestemming gegeven om terug oude cargovliegtuigen met een hels lawaai tijdens de nacht te laten vliegen? Graag vermelding van qc bij elk vliegtuig.

6) Beseft hij hoe cynisch dit allemaal is? Is het winstbejag van Brussels Airport belangrijker dan de gezondheid van duizenden omwonenden?

Antwoord ontvangen op 9 juni 2020 :

Ik verwijs het geachte lid naar mijn antwoord gegeven op de mondelinge vraag nr. 690P van de heer volksvertegenwoordiger Bert Wollants aan mevrouw de eerste minister tijdens de plenaire vergadering van de Kamer van volksvertegenwoordigers op 7 mei 2020 (stuk Kamer, CRIV 55 PLEN 039 van 7 mei 2020, blz. 22 en 23).