Trajectcontroles - Snelheidsovertredingen - Boetes - Cijfers voor Vlaams-Brabant
verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
geldboete
officiële statistiek
provincie Vlaams-Brabant
16/3/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2020) |
16/4/2020 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond de boetes op trajectcontroles in Vlaams-Brabant. Het gaat dus over een politionele bevoegdheid.
Om de snelheid van het verkeer te doen dalen en de verkeersveiligheid te verhogen, investeert het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) actief in het systeem van de trajectcontrole. Bij een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid over een langere afstand gemeten. Door middel van deze controles tracht men een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld te bekomen, met als uiteindelijke doel minder ongevallen.
Het effect van trajectcontrole zou efficiënter zijn dan het effect bij flitspalen. In de buurt van flitspalen hebben bestuurders vaak de neiging om te remmen wanneer ze de flitspaal naderen en vervolgens weer op te trekken, eenmaal ze de flitspaal voorbij zijn.
In 2020 worden de flitspalen zoveel mogelijk vervangen door de trajectcontroles, zowel op gewestwegen als snelwegen. Volgens een antwoord op een schriftelijke vraag aan Vlaams minister voor mobiliteit, Lydia Peeters, werden reeds op veertien plaatsen in Vlaams-Brabant, door het Agentschap Wegen en Verkeer, flitspalen vervangen door (in totaal) zevenentwintig trajectcontroles. Deze trajectcontroles worden beheerd door het AWV (Vlaamse bevoegdheid), maar aangezien de controle van snelheidsovertredingen een politionele bevoegdheid is, heeft het AWV geen zicht op het aantal boetes, noch op de ernst van de overtredingen. Daarom richt ik me tot de geachte minister.
1) Graag had ik een overzicht van volgende zaken wat betreft de situatie in Vlaams-Brabant:
a) het aantal snelheidsovertredingen per trajectcontrole;
b) het aantal (zware) boetes in functie van snelheidsovertredingen per trajectcontrole;
c) de reeds geïnde en nog openstaande boetes;
d) de tarieven van deze boetes.
2) Hoe analyseert de geachte minister deze feiten? Hoe kijkt hij naar deze nieuwe manier van snelheidscontroles in vergelijking met de vroegere flitspalen?
1) a) Hieronder het aantal snelheidsovertredingen per trajectcontrole voor Vlaams-Brabant:
In 2020 (tot en met 31 maart 2020):
Traject: |
PI |
PV |
Total |
1600 Sint-Pieters-Leeuw, Bergensesteenweg 277 → Bergensesteenweg 145 richting Anderlecht |
1 870 |
14 |
1 884 |
1701 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisnummer 565 en 399 richting Dilbeek/Brussel |
686 |
47 |
733 |
1703 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 1105 en 975 richting Dilbeek/Brussel |
591 |
26 |
617 |
1703 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 975 en 1105 richting Ninove |
419 |
12 |
431 |
1701 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisummers 399 en 565 richting Ninove |
292 |
25 |
317 |
1750 Lennik, Joseph van den Bosschestraat tussen huisnummers 175 en 17 richting Lennik Centrum |
211 |
3 |
214 |
1602 Sint-Pieters-Leeuw, Postweg 66 → Postweg 25 richting Anderlecht |
210 |
3 |
213 |
1750 Lennik, Joseph van den Bosschestraat tussen huisnummers 17 en 175 richting Gooik |
174 |
2 |
176 |
1750 Lennik, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 90 en 368 richting Dilbeek |
152 |
1 |
153 |
1750 Lennik, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 368 en 90 richting Ninove |
149 |
2 |
151 |
1602 Sint-Pieters-Leeuw, Postweg 25 → Postweg 66 richting Vlezenbeek |
127 |
5 |
132 |
1750 Lennik, Brusselsestraat tussen huisnummers 1 en 139 richting Anderlecht |
124 |
5 |
129 |
1540 Herne, Steenweg Asse tussen huisnummers 29 en 75 richting Leerbeek |
98 |
1 |
99 |
1602 Sint-Pieters-Leeuw, Lenniksebaan 1358 → Lenniksebaan 1058 richting Anderlecht |
86 |
2 |
88 |
1750 Lennik, Brusselsestraat tussen huisnummers 139 en 1 richting Sint-Kwintens-Lennik |
68 |
1 |
69 |
1600 Sint-Pieters-Leeuw, N6 Bergensesteenweg 145 → N6 Bergensesteenweg 277 richting Halle |
47 |
2 |
49 |
1602 Sint-Pieters-Leeuw, Lenniksebaan 1058 → Lenniksebaan 1358 richting Lennik |
42 |
6 |
48 |
1540 Herne, Steenweg Asse tussen huisnummers 75 en 29 richting Edingen |
26 |
0 |
26 |
1750 Lennik, Schapenstraat tussen huisnummers 106 en 206 richting N8/Ternat |
20 |
0 |
20 |
1750 Lennik, Schapenstraat 206 → Schapenstraat 106 richting Lennik |
16 |
0 |
16 |
Totaal 2020 (tot en met 31/03/2020): |
5 408 |
157 |
5 565 |
1) b) In 2019 gaven 1,9 % van de vastgestelde overtredingen aanleiding tot het opstellen van een proces-verbaal.
1) c) & d) Deze vragen vallen niet onder mijn bevoegdheden maar behoren tot die van de minister van Justitie.
2) De cijfers hierboven laten op zichzelf niet toe om de efficiëntie van de trajectcontroles en de vaste camera’s te vergelijken. Naast het aantal overtredingen zijn de impact op het aantal zware ongevallen, op de vlotheid van het verkeer, het respecteren van de snelheid op een groter gedeelte van de weg, enz., evenzeer factoren die in rekening moeten worden gebracht om de efficiëntie van een radar te bepalen.