Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-409

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 16 maart 2020

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel

Trajectcontroles - Snelheidsovertredingen - Boetes - Cijfers voor Vlaams-Brabant

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
geldboete
officiële statistiek
provincie Vlaams-Brabant

Chronologie

16/3/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2020)
16/4/2020Antwoord

Vraag nr. 7-409 d.d. 16 maart 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond de boetes op trajectcontroles in Vlaams-Brabant. Het gaat dus over een politionele bevoegdheid.

Om de snelheid van het verkeer te doen dalen en de verkeersveiligheid te verhogen, investeert het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) actief in het systeem van de trajectcontrole. Bij een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid over een langere afstand gemeten. Door middel van deze controles tracht men een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld te bekomen, met als uiteindelijke doel minder ongevallen.

Het effect van trajectcontrole zou efficiënter zijn dan het effect bij flitspalen. In de buurt van flitspalen hebben bestuurders vaak de neiging om te remmen wanneer ze de flitspaal naderen en vervolgens weer op te trekken, eenmaal ze de flitspaal voorbij zijn.

In 2020 worden de flitspalen zoveel mogelijk vervangen door de trajectcontroles, zowel op gewestwegen als snelwegen. Volgens een antwoord op een schriftelijke vraag aan Vlaams minister voor mobiliteit, Lydia Peeters, werden reeds op veertien plaatsen in Vlaams-Brabant, door het Agentschap Wegen en Verkeer, flitspalen vervangen door (in totaal) zevenentwintig trajectcontroles. Deze trajectcontroles worden beheerd door het AWV (Vlaamse bevoegdheid), maar aangezien de controle van snelheidsovertredingen een politionele bevoegdheid is, heeft het AWV geen zicht op het aantal boetes, noch op de ernst van de overtredingen. Daarom richt ik me tot de geachte minister.

1) Graag had ik een overzicht van volgende zaken wat betreft de situatie in Vlaams-Brabant:

a) het aantal snelheidsovertredingen per trajectcontrole;

b) het aantal (zware) boetes in functie van snelheidsovertredingen per trajectcontrole;

c) de reeds geïnde en nog openstaande boetes;

d) de tarieven van deze boetes.

2) Hoe analyseert de geachte minister deze feiten? Hoe kijkt hij naar deze nieuwe manier van snelheidscontroles in vergelijking met de vroegere flitspalen?

Antwoord ontvangen op 16 april 2020 :

1) a) Hieronder het aantal snelheidsovertredingen per trajectcontrole voor Vlaams-Brabant:

In 2020 (tot en met 31 maart 2020):

Traject:

PI

PV

Total

1600 Sint-Pieters-Leeuw, Bergensesteenweg 277 → Bergensesteenweg 145 richting Anderlecht

1 870

14

1 884

1701 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisnummer 565 en 399 richting Dilbeek/Brussel

686

47

733

1703 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 1105 en 975 richting Dilbeek/Brussel

591

26

617

1703 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 975 en 1105 richting Ninove

419

12

431

1701 Dilbeek, Ninoofsesteenweg tussen huisummers 399 en 565 richting Ninove

292

25

317

1750 Lennik, Joseph van den Bosschestraat tussen huisnummers 175 en 17 richting Lennik Centrum

211

3

214

1602 Sint-Pieters-Leeuw, Postweg 66 → Postweg 25 richting Anderlecht

210

3

213

1750 Lennik, Joseph van den Bosschestraat tussen huisnummers 17 en 175 richting Gooik

174

2

176

1750 Lennik, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 90 en 368 richting Dilbeek

152

1

153

1750 Lennik, Ninoofsesteenweg tussen huisnummers 368 en 90 richting Ninove

149

2

151

1602 Sint-Pieters-Leeuw, Postweg 25 → Postweg 66 richting Vlezenbeek

127

5

132

1750 Lennik, Brusselsestraat tussen huisnummers 1 en 139 richting Anderlecht

124

5

129

1540 Herne, Steenweg Asse tussen huisnummers 29 en 75 richting Leerbeek

98

1

99

1602 Sint-Pieters-Leeuw, Lenniksebaan 1358 → Lenniksebaan 1058 richting Anderlecht

86

2

88

1750 Lennik, Brusselsestraat tussen huisnummers 139 en 1 richting Sint-Kwintens-Lennik

68

1

69

1600 Sint-Pieters-Leeuw, N6 Bergensesteenweg 145 → N6 Bergensesteenweg 277 richting Halle

47

2

49

1602 Sint-Pieters-Leeuw, Lenniksebaan 1058 → Lenniksebaan 1358 richting Lennik

42

6

48

1540 Herne, Steenweg Asse tussen huisnummers 75 en 29 richting Edingen

26

0

26

1750 Lennik, Schapenstraat tussen huisnummers 106 en 206 richting N8/Ternat

20

0

20

1750 Lennik, Schapenstraat 206 → Schapenstraat 106 richting Lennik

16

0

16

Totaal 2020 (tot en met 31/03/2020):

5 408

157

5 565

1) b) In 2019 gaven 1,9 % van de vastgestelde overtredingen aanleiding tot het opstellen van een proces-verbaal.

1) c) & d) Deze vragen vallen niet onder mijn bevoegdheden maar behoren tot die van de minister van Justitie.

2) De cijfers hierboven laten op zichzelf niet toe om de efficiëntie van de trajectcontroles en de vaste camera’s te vergelijken. Naast het aantal overtredingen zijn de impact op het aantal zware ongevallen, op de vlotheid van het verkeer, het respecteren van de snelheid op een groter gedeelte van de weg, enz., evenzeer factoren die in rekening moeten worden gebracht om de efficiëntie van een radar te bepalen.