Arrondissement Halle-Vilvoorde - Politiezones - Personeelstekort - Cijfers - Maatregelen
gemeentepolitie
tekort aan arbeidskrachten
officiële statistiek
provincie Vlaams-Brabant
13/2/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/3/2020) |
19/3/2020 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond de politiezones in Vlaams Brabant, specifiek over de cijfers en het tekort aan politiemannen in verschillende zones.
In navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-247 aan de geachte minister in het kader van het operationeel politiepersoneel tewerkgesteld in de politiezone van Halle-Vilvoorde, heb ik nog enkele bijkomende vragen.
In het arrondissement Halle-Vilvoorde hebben we sinds 2016 dertien politiezones (PZ). Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 7-247, blijkt duidelijk dat we in deze zone kunnen spreken van een structureel tekort aan operationeel personeel doorheen de tijd. Opvallend is ook dat sommige zones het beter doen dan andere. Vooral de grotere zones ondervinden problemen om hun organiek kader volledig ingevuld te krijgen. Op basis van de verkregen cijfers denken we dan vooral aan PZ Zaventem, PZ Amow, PZ Zennevallei en PZ Vilvoorde.
Om een duidelijk en totaal beeld te krijgen van de huidige situatie heb ik nog enkele bijkomende vragen:
1) Gelieve mij een overzicht te bezorgen van 2012 tot en met 2020 van het organieke en het feitelijke kader van het politiekorps voor alle politiezones in het arrondissement Halle-Vilvoorde. Graag kreeg ik aparte cijfers van het operationeel personeel en het CAlog personeel.
2) De geachte minister haalt verschillende maatregelen aan om het tekort weg te werken, maar hoe verklaart hij het structureel tekort op zich? Waarom zien we zo'n grote verschillen in kader van het tekort tussen de verschillende zones?
3) In zijn antwoord wordt verwezen naar een studie van UGent met betrekking tot schaalvergroting. Uit deze studie blijkt dat bepaalde fusies wel voor oplossing kunnen zorgen inzake permanentie, dispatching, efficiëntie, enz. Hoe analyseert hij deze studie? Op welke manier kijkt hij naar de creatie van politiezones buiten het gerechtelijke arrondissement?
1) De tabel in bijlage geeft een overzicht van het personeelsbestand voor de politiezones van het arrondissement Halle-Vilvoorde van 2012 tot en met 2020.
Operationeel personeel |
||||||||||||||||
Organiek kader |
Feitelijk kader |
|||||||||||||||
31/12/2012 |
31/12/2013 |
31/12/2014 |
31/12/2015 |
31/12/2016 |
31/12/2017 |
31/12/2018 |
31/12/2019 |
31/12/2012 |
31/12/2013 |
31/12/2014 |
31/12/2015 |
31/12/2016 |
31/12/2017 |
31/12/2018 |
31/12/2019 |
|
PZ Zaventem |
93 |
93 |
93 |
92 |
93 |
97 |
101 |
93 |
67 |
68 |
74 |
82 |
82 |
80 |
86 |
79 |
PZ Wokra |
54 |
52 |
54 |
56 |
56 |
59 |
59 |
67 |
54 |
53 |
52 |
56 |
51 |
55 |
50 |
50 |
PZ Druivenstreek |
66 |
66 |
66 |
66 |
66 |
67 |
66 |
62 |
52 |
58 |
60 |
62 |
61 |
63 |
58 |
58 |
PZ Rode |
74 |
74 |
74 |
73 |
74 |
73 |
74 |
75 |
69 |
70 |
64 |
70 |
70 |
73 |
68 |
66 |
PZ Pajottenland |
57 |
60 |
60 |
60 |
61 |
66 |
66 |
66 |
56 |
57 |
59 |
62 |
62 |
63 |
65 |
66 |
PZ Dilbeek |
90 |
90 |
79 |
79 |
82 |
90 |
90 |
84 |
76 |
76 |
77 |
70 |
77 |
80 |
80 |
83 |
PZ Tarl |
88 |
88 |
88 |
83 |
106 |
106 |
106 |
101 |
82 |
81 |
75 |
76 |
75 |
80 |
87 |
91 |
PZ Amow |
134 |
134 |
134 |
134 |
134 |
134 |
134 |
134 |
118 |
115 |
116 |
119 |
118 |
116 |
126 |
123 |
PZ K-L-M |
78 |
77 |
76 |
76 |
78 |
80 |
79 |
78 |
79 |
75 |
76 |
78 |
76 |
74 |
79 |
84 |
PZ Grimbergen |
75 |
75 |
75 |
75 |
75 |
75 |
80 |
80** |
66 |
67 |
69 |
66 |
65 |
64 |
63 |
59 |
PZ Vilvoorde - Machelen |
142 |
142 |
142 |
142 |
142 |
143 |
142 |
134 |
127 |
127 |
131 |
137 |
136 |
143 |
135 |
134 |
PZ Kastze |
75 |
75 |
75 |
75 |
75 |
77 |
75 |
81 |
66 |
59 |
70 |
72 |
72 |
68 |
69 |
71 |
PZ Beersel * |
47 |
47 |
47 |
43 |
|
|
|
|
42 |
41 |
43 |
41 |
|
|
|
|
PZ Halle * |
85 |
84 |
85 |
85 |
|
|
|
|
74 |
70 |
69 |
70 |
|
|
|
|
PZ Sint-Pieters-Leeuw * |
62 |
62 |
62 |
61 |
|
|
|
|
60 |
60 |
58 |
54 |
|
|
|
|
PZ Zennevallei * |
|
|
|
|
177 |
177 |
177 |
188 |
|
|
|
|
158 |
160 |
157 |
161 |
*vanaf 1-1-2016 : 5905 PZ Zennevallei (Beersel - Halle - Sint-Pieters-Leeuw) |
||||||||||||||||
** organiek operationeel kader voor het jaar 2019 niet beschikbaar, het kader van 2018 wordt hernomen |
||||||||||||||||
CALog personeel |
||||||||||||||||
Organiek kader |
Feitelijk kader |
|||||||||||||||
31/12/2012 |
31/12/2013 |
31/12/2014 |
31/12/2015 |
31/12/2016 |
31/12/2017 |
31/12/2018 |
31-12-2019*** |
31/12/2012 |
31/12/2013 |
31/12/2014 |
31/12/2015 |
31/12/2016 |
31/12/2017 |
31/12/2018 |
31/12/2019 |
|
PZ Zaventem |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
20 |
20 |
*** |
13 |
15 |
17 |
16 |
18 |
19 |
20 |
22 |
PZ Wokra |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
*** |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
14 |
PZ Druivenstreek |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
16 |
16 |
*** |
17 |
17 |
17 |
18 |
17 |
16 |
18 |
18 |
PZ Rode |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
*** |
8 |
9 |
9 |
9 |
8 |
9 |
9 |
9 |
PZ Pajottenland |
14 |
13 |
13 |
13 |
13 |
15 |
15 |
*** |
13 |
14 |
14 |
17 |
15 |
15 |
17 |
17 |
PZ Dilbeek |
22 |
22 |
19 |
19 |
22 |
22 |
22 |
*** |
20 |
22 |
20 |
22 |
21 |
20 |
20 |
22 |
PZ Tarl |
24 |
24 |
23 |
24 |
24 |
24 |
24 |
*** |
24 |
25 |
25 |
24 |
23 |
24 |
24 |
21 |
PZ Amow |
35 |
35 |
35 |
35 |
35 |
35 |
35 |
*** |
37 |
33 |
35 |
34 |
37 |
36 |
38 |
38 |
PZ K-L-M |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
23 |
*** |
23 |
23 |
23 |
21 |
22 |
23 |
23 |
26 |
PZ Grimbergen |
17 |
17 |
14 |
14 |
13 |
14 |
18 |
*** |
19 |
19 |
16 |
20 |
21 |
21 |
19 |
16 |
PZ Vilvoorde - Machelen |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
*** |
27 |
25 |
26 |
25 |
25 |
24 |
25 |
27 |
PZ Kastze |
20 |
21 |
21 |
21 |
21 |
26 |
24 |
*** |
21 |
23 |
20 |
24 |
23 |
24 |
24 |
25 |
PZ Beersel * |
10 |
10 |
10 |
8 |
|
|
|
|
9 |
8 |
7 |
8 |
|
|
|
|
PZ Halle * |
23 |
23 |
27 |
25 |
|
|
|
|
22 |
23 |
24 |
24 |
|
|
|
|
PZ Sint-Pieters-Leeuw * |
14 |
16 |
16 |
14 |
|
|
|
|
15 |
14 |
14 |
14 |
|
|
|
|
PZ Zennevallei * |
|
|
|
|
47 |
44 |
44 |
*** |
|
|
|
|
49 |
46 |
45 |
47 |
*vanaf 1-1-2016 : 5905 PZ Zennevallei (Beersel - Halle - Sint-Pieters-Leeuw) |
||||||||||||||||
*** Organiek kader CALog 2019: de gegevens zijn nog niet beschikbaar |
||||||||||||||||
Bron: |
Cijfers 2012-2018: Morfologie Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen (DRI) |
|||||||||||||||
Organiek kader ops 2019: behoeftenbevraging Directie van het personeel (DRP) |
||||||||||||||||
Effectief 2019: cijfers van het sociaal secretariaat van de geïntegreerde politie |
2) Het zijn de zones zelf die instaan voor hun personeelsbeleid. Zij beslissen of ze hun kader volledig willen invullen, op welk moment er plaatsen opengesteld worden en welke rekruteringsprocedure ze hiervoor gebruiken.
Het valt bijzonder moeilijk om te bepalen waarom kandidaten minder frequent solliciteren voor sommige politiezones. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zou elke zone immers een employer branding dienen uit te voeren.
3) Ik verwijs het geachte Lid naar het verslag van de hoorzitting over de onderzoeksovereenkomst m.b.t. de schaalvergroting van de politiezones d.d. 24 april 2019 (commissie Binnenlandse Zaken, Algemene Zaken en Openbaar Ambt - DOC 54 3726/001) voor mijn analyse van de studie en mijn standpunt over de creatie van politiezones buiten het gerechtelijk arrondissement (p. 50), zoals reeds aangegeven in mijn antwoord op de parlementaire vraag nr. 7-247.