Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) - Handhaving door de Gegevensbeschermingsautoriteit
Gegevensbeschermingsautoriteit
officiële statistiek
eerbiediging van het privé-leven
17/1/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/2/2020) |
19/2/2020 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de handhaving van de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) is een gedeelde bevoegdheid.
De Gegevensbeschermingsautoriteit is een onafhankelijk orgaan dat onder andere toeziet op de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 in werking is getreden.
Daarom volgende vragen:
1) Hoeveel onderzoeken naar schendingen van de AVG werden door de Gegevensbeschermingsautoriteit reeds opgestart? Graag kreeg ik:
– een oplijsting per maand;
– een oplijsting per provincie;
– over welke entiteiten het gaat (natuurlijke personen, overheid, VZW, NV, enz.);
– op basis waarvan de onderzoeken werden opgestart (eigen initiatief, ontvangen klacht, enz.).
2) Hoeveel onderzoeken naar schendingen van de AVG werden door de Gegevensbeschermingsautoriteit afgerond? Wat waren de conclusies en gevolgen van de afgeronde onderzoeken?
3) Hoe beoordeelt de geachte minister deze cijfers in functie van handhaving van de AVG in de toekomst?
1) Als algemene opmerking geeft de Gegevensbeschermingsautoriteit graag mee dat de cijfers voor 2019 en 2020 nog niet finaal zijn. Bepaalde dossiers zijn nog niet volledig afgewerkt of gaan nog door het finale controlemechanisme. Wijzigingen ten opzichte van het jaarverslag zijn dus nog mogelijk.
– een oplijsting per maand;
Hiervoor wordt een onderscheid gemaakt tussen drie verschillende soorten dossiers. Enerzijds zijn er informatiedossiers, die meestal gebaseerd zijn op vragen van burgers waarop een antwoord wordt gegeven. Daarnaast zijn er bemiddelingen en klachten, waar de Gegevensbeschermingsautoriteit tussenkomt in een geschil tussen meerdere partijen, op vraag van één van de partijen. Als laatste zijn er ook controledossiers, dit zijn controles uitgevoerd door de inspectiedienst.
1. Informatiedossiers
Jaar |
Maand |
Aantal |
Afgewerkt |
2018 |
mei |
228 |
223 |
juni |
628 |
617 |
|
juli |
419 |
402 |
|
augustus |
503 |
487 |
|
september |
616 |
603 |
|
oktober |
759 |
735 |
|
november |
519 |
502 |
|
december |
376 |
369 |
|
2019 |
januari |
615 |
573 |
februari |
493 |
449 |
|
maart |
488 |
437 |
|
april |
416 |
379 |
|
mei |
520 |
473 |
|
juni |
468 |
401 |
|
juli |
365 |
316 |
|
augustus |
325 |
278 |
|
september |
362 |
295 |
|
oktober |
450 |
328 |
|
november |
359 |
190 |
|
december |
318 |
89 |
|
2020 |
januari |
435 |
14 |
2) Bemiddelingen en klachten
Jaar |
Maand |
Aantal |
Afgewerkt |
2018 |
mei |
10 |
7 |
juni |
40 |
39 |
|
juli |
30 |
27 |
|
augustus |
41 |
32 |
|
september |
32 |
28 |
|
oktober |
49 |
35 |
|
november |
37 |
27 |
|
december |
21 |
14 |
|
2019 |
januari |
48 |
39 |
februari |
35 |
25 |
|
maart |
37 |
27 |
|
april |
22 |
17 |
|
mei |
31 |
24 |
|
juni |
28 |
16 |
|
juli |
15 |
11 |
|
augustus |
30 |
13 |
|
september |
17 |
5 |
|
oktober |
13 |
5 |
|
november |
12 |
5 |
|
december |
11 |
2 |
|
2020 |
januari |
28 |
0 |
3) Inspecties
Alle dossiers |
Resultaat |
||||
Afgesloten |
Eigen sepot |
On Hold |
Lopende |
||
2018 |
68 |
31 |
27 |
2 |
8 |
2019 |
74 |
15 |
8 |
2 |
49 |
2020 |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
Totaal |
160 |
46 |
35 |
4 |
75 |
–een oplijsting per provincie;
De Gegevensbeschermingsautoriteit beschikt niet over dergelijke cijfers.
– over welke entiteiten het gaat (natuurlijke personen,
overheid, VZW, NV, enz.);
De Gegevensbeschermingsautoriteit
beschikt niet over dergelijke cijfers.
– op basis waarvan de onderzoeken werden opgestart (eigen
initiatief, ontvangen klacht, enz.).
Onderzoeken kunnen op
verschillende manieren worden opgestart. Informatiedossiers en
bemiddelingen en klachten starten in beginsel steeds vanuit een vraag
van een burger of onderneming. Hierop bestaat echter wel de
uitzondering van monitoringsbrieven, zijnde brieven die worden
verzonden op initiatief van de Gegevensbeschermingsautoriteit naar
aanleiding van informatie die haar via andere kanalen (bv. de pers)
werd bezorgd. Tot op heden werden er 13 dergelijke dossiers
opgestart.
Inspecties kunnen op verschillende manieren worden opgestart, zoals beschreven in artikel 63 van de wet van 3 december 2017 tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Inspecties kunnen zowel deel uitmaken van een klachtdossier als op zichzelf worden opgestart.
2) Enkel voor informatiedossiers en bemiddelingen en klachten zijn op dit moment specifieke cijfers voor handen:
1. Informatiedossiers
behandeling stopgezet |
299 |
dossier onontvankelijk |
78 |
GBA onbevoegd: doorverwijzing |
268 |
GBA onbevoegd: geen doorverwijzing |
102 |
informatie verstrekt |
7388 |
Andere |
25 |
2. Bemiddelingen en klachten
Aanbeveling gevolgd |
5 |
behandeling stopgezet |
36 |
Bemiddeling geslaagd |
244 |
Bemiddeling niet geslaagd |
15 |
dossier onontvankelijk |
6 |
GBA onbevoegd: doorverwijzing |
3 |
GBA onbevoegd: geen doorverwijzing |
4 |
geen privacyinbreuk |
39 |
Andere |
46 |
3) Uit de cijfers blijkt duidelijk dat diverse partijen hun weg vinden naar de Gegevensbeschermingsautoriteit om hun rechten te laten gelden. De eerste 18 maanden van de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming zijn echter misschien niet volledig representatief vermits de Gegevensbeschermingsautoriteit zich tot de aanstelling van het nieuwe directiecomité door de Kamer in een transitieperiode bevond en het directiecomité pas recent zijn strategisch plan heeft aangenomen. Het heeft dus eventjes geduurd maar ik ben ervan overtuigd dat de Gegevensbeschermingsautoriteit nu op kruissnelheid komt en ten volle en rigoureus haar nieuwe bevoegdheden zal uitoefenen.