Gebruikers van digitale diensten - Kwaadwillige activiteiten - Bescherming - Diensten die systemen gebruiken waarmee een onderscheid kan worden gemaakt tussen menselijke gebruikers en robots - Toegankelijkheid - Officiële app voor online identificatie - Ontwerp - Stand van zaken
robottechnologie
gegevensbescherming
eerbiediging van het privé-leven
digitale cultuur
computercriminaliteit
21/4/2023 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/5/2023) |
6/10/2023 | Rappel |
Het gebruik van systemen waarmee een onderscheid kan worden gemaakt tussen menselijke gebruikers en robots valt zowel onder het federale niveau als dat van de deelstaten. Op die systemen is de federale reglementering van toepassing over online veiligheid, de bescherming van persoonsgegevens en van de privacy: de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens zet de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) uit 2016 om in Belgisch recht. Die systemen gaan ook over digitalisering en houden op die manier verband met het gelijkekansenbeleid, dat een bevoegdheid is van de deelstaten.
Burgers worden dagelijks geconfronteerd met de uitdagingen van de digitalisering en de complexiteit die dat met zich meebrengt. Het gebruik van systemen waarmee een onderscheid kan worden gemaakt tussen menselijke gebruikers en robots kan voordelen opleveren omdat burgers dan op een beter beveiligde manier toegang kunnen hebben tot online diensten en informatie.
Dergelijke instrumenten voor meer online veiligheid beschermen gebruikers tegen kwaadwillige robots en pogingen tot phishing, maar kunnen automatisch ook een onderscheid maken tussen menselijke gebruikers en robots. Als burgers daar op die manier gebruik van maken kunnen ze een veiliger gevoel hebben wanneer ze gevoelige informatie zoals bankgegevens of wachtwoorden opgeven.
Bovendien kan met behulp van zo'n systeem de gebruikerservaring verbeterd worden doordat lastige en vervelende procedures vermeden worden en online diensten zoals het openen van een rekening, online reserveringen of aankopen gemakkelijker toegankelijk zijn. Kortom, die systemen kunnen de burgers online beschermen en tegelijkertijd de gebruikerservaring verbeteren.
De voordelen van die systemen zijn talrijk, maar er zijn ook belangrijke nadelen aan verbonden. Dergelijke systemen kunnen een aanzienlijke hindernis vormen voor mensen met een beperking of mensen die hulpmiddelen moeten gebruiken omdat het voor hen moeilijker, zo niet onmogelijk, wordt om die verificatievragen te beantwoorden. Het gevolg is dat zij dan geen toegang hebben tot essentiële online diensten en zo rijst de vraag naar de gelijke toegang tot digitale diensten voor allen.
Bovendien deelde de staatssecretaris in 2022 plannen mee voor de oprichting van een officiële app om online identificatie mogelijk te maken naar het model van de intussen alom bekende «itsme»-app.
Dit plan bestaat er dus in om een beveiligde digitale portemonnee te creëren die toegankelijk zal zijn via een mobieletelefoonapp. Met deze persoonlijke digitale portemonnee zal men dus administratieve taken kunnen uitvoeren zoals de identificatie van een persoon, het opslaan en delen van getuigschriften of een elektronische handtekening. Het zal conform zijn met Europese specificaties en zal kunnen gebruikt worden om toegang te krijgen tot andere online diensten in de EU.
De digitale portemonnee die operationeel zal zijn in 2023 zal een mobiele elektronische identiteitskaart bevatten (eID) en zal toegang verlenen tot gepersonaliseerde diensten via een elektronisch loket en een rechtstreekse toegang tot eBox, de digitale brievenbus voor officiële documenten en communicatie met de overheid. Bovendien kunnen burgers zo toegang krijgen tot hun persoonlijke gegevens en worden op die manier hun gegevens en hun privacy beter beschermd.
1) Denkt u dat dit systeem noodzakelijk is voor de bescherming van gebruikers van digitale diensten tegen kwaadwillige activiteiten? Zo ja, is de regering van plan maatregelen te nemen om systemen waarmee een onderscheid kan worden gemaakt tussen menselijke gebruikers en robots toegankelijk te maken voor alle gebruikers, ook zij die daarbij technische moeilijkheden ondervinden? Zo niet, welke alternatieve maatregelen kunnen overwogen worden om kwaadwillige online activiteiten te bestrijden op een manier waarbij de toegankelijkheid voor iedereen gegarandeerd is?
2) Wat is de stand van zaken in verband met de ontwikkeling van de mobieletelefoonapp die door de staatssecretaris werd aangekondigd? Zou het niet interessant zijn om aan die app een geautomatiseerde herkenning van menselijke gebruikers te koppelen zoals in systemen die gelijkaardig zijn aan «reCAPTCHA»?